У 2014 році Україна підписала Угоду про асоціацію з Європейським Союзом. Угода передбачає імплементацію законодавства ЄС, зокрема, регламентів та директив щодо технічного контролю транспортних засобів.
Імплементація законодавства ЄС – це зовнішньополітичне зобов’язання України, а не тема для внутрішньополітичних маніпуляцій.
Окрім того, низка резонансних аварій з пасажирським транспортом, яка сталась у минулих роках, вимагає від Уряду уваги до питання унормування праці водіїв та дотримання вимог технічного контролю транспортних засобів. Щодня в Україні стаються десятки аварій через технічну несправність транспортних засобів. Приміром, резонансною стала аварія в центрі столиці за участі вантажівки, в якої відмовили гальма, і яка зім’яла з десяток автомобілів. Дивом ніхто не постраждав. Прикладів аварій багато, а прикладів аварій без постраждалих чи загиблих – набагато менше.
Ті, хто заявляють про відсутність необхідності введення техогляду, мають взяти на себе відповідальність за аварійність на автошляхах, разом з цим – за каліцтва і смерті.
Основними завданнями імплементації регламентів та директив ЄС є підвищення безпеки та екологічності автомобільного транспорту.
Директиви передбачають:
- використання реєструвального обладнання (тахографів) на автотранспорті;
- встановлення мінімальних вимог щодо організації робочого часу для осіб, які здійснюють автотранспортну діяльність, покращення безпеки на дорогах та створення рівних умов конкуренції;
- вирішення питання інституційного забезпечення контролю робочого часу водіїв для міжнародних та внутрішніх перевезень автомобільним транспортом;
- обладнання обмежувачами швидкості автомобільних транспортних засобів категорій (автобуси та вантажні автомобілі), внаслідок чого зменшуються ризик потрапляння таких автомобільних транспортних засобів у дорожньо-транспортні пригоди та потенційні масштаби наслідків таких дорожньо-транспортних пригод;
- установлення мінімальних вимог до системи періодичної технічної перевірки придатності до експлуатації зареєстрованих автотранспортних засобів та створення умов взаємного визнання результатів перевірок придатності до експлуатації транспортних засобів між державами-членами ЄС і Україною.
Міністерством інфраструктури розроблено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері безпеки експлуатації колісних транспортних засобів відповідно до вимог Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони».
Законопроект розміщено для громадського обговорення на сайті Міністерства інфраструктури. Після всіх процедур він має бути схвалений Урядом і тільки після цього надійде до Верховної Ради України.
Законопроект передбачає:
- впровадження відповідно до європейських стандартів системи періодичних перевірок транспортних засобів на придатність до експлуатації, що справляє прямий вплив на безпеку дорожнього руху;
- впровадження на законодавчому рівні вимог щодо встановлення контрольних пристроїв (обмежувачів швидкості, тахографів) на певні категорії транспортних засобів з метою забезпечення безпеки експлуатації колісних транспортних засобів, безпеки учасників дорожнього руху на дорогах України та зниження рівня смертельних ДТП;
- створення системи початкової та періодичної підготовки водіїв транспортних засобів окремих категорій та підтвердження рівня їх професійної компетентності;
- забезпечення контролю та встановлення відповідальності за порушення режимів робочого часу мобільних працівників, часу керування та відпочинку водіїв;
- забезпечення дотримання норм законодавства у сфері безпеки експлуатації колісних транспортних засобів шляхом впровадження адміністративної відповідальності водіїв, посадових осіб, суб’єктів господарювання, фізичних осіб-підприємців за вчинені правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху, господарської діяльності у сфері транспорту, у тому числі, надання послуг автомобільним транспортом.
Для суспільства і держави – це зниження рівня аварійності та шкідливих наслідків діяльності автомобільного транспорту, підвищення якості та безпеки перевезень, забезпечення соціальних зобов’язань, упорядкування державного регулювання та розподілу функцій органів виконавчої влади, удосконалення правових засад діяльності та державного контролю на автомобільному транспорті.
Технічний огляд сьогодні є обов’язковим для вантажних автомобілів, автобусів, маршрутних автобусів та таксі. Міністерство пропонує посилення контролю за робочим часом водіїв, їх відпочинком, а також обмеження швидкості для таких видів транспорту.
Законопроектом передбачається запровадження технічного контролю для некомерційного транспорту.
Передбачається посилена відповідальність працівника станції технічного обслуговування, який здійснив технічний огляд транспортного засобу.
Порушення порядку проведення перевірки на придатність транспортного засобу до експлуатації експертом з питань перевірки транспортних засобів на придатність до експлуатації тягне за собою накладення штрафу в розмірі від ста п’ятдесяти до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Повторне протягом року вчинення порушення тягне за собою позбавлення експерта з питань перевірки транспортних засобів права проводити перевірки на придатність транспортних засобів до експлуатації протягом п’яти років.
Тому закиди щодо корупційної складової при здійснені технічного огляду є породженням уяви окремих політиків, які намагаються паратизувати на чутливих для суспільства темах.
То ж, зберігаємо спокій і ставимося відповідально до власного життя і здоров’я вже сьогодні.