(Оновлюється) Підписано концесійний договір з «QTerminals W.L.L.» по морському порту Ольвія

Підписання договору розпочалось о 12:30 в Міністерстві інфраструктури України.

«Сьогодні ми залучаємо в порт “Ольвія” гарантовані інвестиції у розмірі 3,4 млрд грн. Майже половина цих коштів буде спрямована на розбудову порту вже у найближчі 3,5 роки. Тепер один із найперспективніших портів країни отримає нову сучасну інфраструктуру.

Угодою передбачено збереження робочих місць для працівників підприємства терміном на 6 років. Також залишається вимога про максимальне залучення для роботи в порту саме українських громадян. Окремий пункт угоди — це розв’язання інфраструктурних проблем міста Миколаїв. Так, за кошти інвестора планується будівництво нового тунелю під залізницею у Корабельному районі.

Таким чином державно-приватне партнерство тут — це не лише про розвиток конкретного порту, але й регіону в цілому. Це нові робочі місця, нова інфраструктура, зростання експортного потенціалу українського бізнесу і, як наслідок, підвищення конкурентоспроможності України на міжнародних торговельних майданчиках», — розповів Олександр Кубраков, Міністр інфраструктури України.

«Як міжнародний оператор портів і терміналів з висококваліфікованим керівництвом, QTerminals має намір застосувати весь свій досвід і знання в сфері портів і терміналів, щоб гарантувати, що QTerminals Olvia надає своїм клієнтам безпечний сервіс найвищої якості та стандарту», — сказав Невіл Біссетт, генеральний директор Групи QTerminals.

Нагадаємо, вчора АМКУ надав переможцю концесійного конкурсу в морському порту Ольвія «QTerminals W.L.L.» дозвіл на концентрацію.
20 серпня 2020 року,  Міністерство інфраструктури України в особі державного секретаря Володимира Бучка, ДП “Адміністрація морських портів України” в особі в.о. голови Олександра Голодницького, компанія “QTERMINALS W.L.L.” в особі генерального директора Невілла Біссета та ТОВ “Кютерміналз Ольвія” в особі її представника Мохаммада Юсеф Джаміль Аль Лаххама в режимі онлайн підписали договір про передачу в концесію спеціалізованого морського порту “Ольвія”, розташованого у Миколаєві.

У онлайн-церемонії також взяли Міністр інфраструктури України Владислав Криклій, Міністр транспорту та комунікацій Держави Катар Джасім Аль Сулейті, Надзвичайний та Повноважний Посол України у Державі Катар Андрій Кузьменко та Надзвичайний і Повноважний Посол Держави Катар в Україні Гаді Аль-Гаджрі.

Відповідно до договору, компанія-концесіонер – провідний світовий оператор QTerminals інвестує у розвиток порту близько 3,4 млрд грн. Крім цього, не менше 80 млн грн буде вкладено в місцеву інфраструктуру.

“Сьогодні ми передаємо в концесію другий морський порт в Україні – спеціалізований порт “Ольвія”. У рамках цього проекту до роботи в Україні залучається провідний світовий оператор з великим досвідом – катарська компанія QTerminals, яка управляє найбільшим торговим портом Катару – Хамад вартістю понад 7 млрд доларів. Вона інвестує у розвиток порту “Ольвія” близько 3,4 млрд грн та гарантує збереження робочих місць для трудового колективу. Також близько 80 млн буде спрямовано на покращення інфраструктури Миколаєва”, – зазначив Міністр інфраструктури України Владислав Криклій.

Очільник відомства подякував команді Міністерства інфраструктури, проектному офісу SPILNO та партнерам з Міжнародної фінансової корпорації (IFC, Група Світового банку) та Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) за ефективну роботу і плідну співпрацю. Проект концесії готувався міжнародними організаціями ЄБРР та IFC за фінансування фонду Global Infrastructure Facility.

«Ця концесія є великим досягненням для катарської компанії QTerminals, яка виконує свою стратегію розширення іноземних інвестицій, будучи компанією, що спеціалізується на управлінні портами», – заявив Міністр транспорту та комунікацій Держави Катар Джасім Аль Сулейті

Джасім Аль Сулейті звернув увагу на те, що присудження концесії є важливою інвестиційною можливістю в одному з найперспективніших українських портах, розташованих на чорному морі, що вказує на те, що всі роботи з модернізації, які проводитиме QTerminals в порту Ольвія, сприятимуть підтримці її діяльності та підвищенню рівня її навігаційних і логістичних служб, пов’язаних з нею, які будуть відповідати найкращим міжнародним стандартам, тим самим підвищуючи оперативність порту, що забезпечуватиме усі необхідні можливості для того, щоб стати успішним відмінним міжнародним терміналом для торгівлі зерном. Міністр транспорту та комунікацій Держави Катар підтвердив, що цей крок буде посилювати економічне співробітництво з українськими компаніями.

“Для компанії QTerminals підписання концесійного договору стане першим кроком у стратегії виходу на міжнародні ринки. Ми відповідально ставимось до своїх зобов’язань щодо СК “Ольвія” та сподіваємося на подальшу плідну співпрацю між Катаром та Україною у портовій галузі в басейні Чорного моря. Ми впевнені: відданість та цілеспрямованість менеджменту QTerminals у поєднанні з навичками та досвідом персоналу СК “Ольвія” стануть виграшною комбінацією для всіх сторін”, – відмітив генеральний директор QTerminals Невілл Біссет.

“Успішне підписання пілотних концесій на порти “Ольвія” та Херсон довели, що модель державно-приватного партнерства може ефективно приваблювати приватні інвестиції в інфраструктуру України. Обидва проекти слугуватимуть зразками для майбутніх концесій у різних секторах економіки України. Ця робота повністю відповідає нашій ключовій місії – покращити конкурентоздатність України та прискорити її економічне зростання”, – прокоментував підписання концесійного договору керівник регіонального представництва IFC в Україні, Білорусі та Молдові Джейсон Пеллмар.

“ЄБРР пишається тим, що QTerminals та Міністерство інфраструктури України досягли угоди щодо концесії порту “Ольвія”. Ми об’єдналися з колегами з Міжнародної фінансової корпорації і використовували наш Фонд підготовки інфраструктурних проектів для підтримки як Міністерства інфраструктури України, так і ДП АМПУ. Ця важлива віха вимагала величезної відданості та професіоналізму від усіх залучених сторін. Це принесе значну користь для торгівлі та економічного зростання України. ЄБРР вважає, що разом з нещодавно укладеною концесійною угодою щодо порту Херсона ці перші два портові проекти державно-приватного партнерства відкривають шлях для багатьох інших успішних міжнародних угод з фінансування проектів в інфраструктурі України. Ми сподіваємось на подальшу співпрацю”, – зазначив керівник Консультативного підрозділу ДПП Європейського банку реконструкції та розвитку Маркос Мартінес Гарсія.

Відповідно до договору, об’єктом концесії є цілісний майновий комплекс, що включає майно ДП “Стивідорна компанія “Ольвія”, ДП “Адміністрація морських портів України”, а також об’єкти, спеціально збудовані відповідно до умов концесійного договору. Майно, передане концесіонеру у складі об’єкта концесії, залишається у державній власності та після завершення терміну дії концесійного договору передається державі з усіма об’єктами, побудованими або модернізованими інвестором за період його роботи. Також для ведення концесійної діяльності концесіонеру надаються в оренду земельні ділянки за рішенням Миколаївської ОДА. Ставка орендних платежів визначатиметься Миколаївською міською радою.

Період дії концесії триватиме 35 років, протягом яких концесіонер зобов’язується:

– забезпечити належне функціонування та обслуговування порту;

– щорічно сплачувати концесійний платіж у розмірі щонайменше 80 млн грн з урахуванням індексації та 0,75% від чистого доходу концесіонера. Це у 16 разів більше, ніж прибуток порту за минулий рік;

– внести кошти у розвиток інфраструктури Миколаєва – не менше 80 млн грн внеску на вирішення інфраструктурних проблем Корабельного району міста;

– здійснити будівництво нових об’єктів нерухомості на території підприємства, які охоплюють, у тому числі, але не виключно: зерновий термінал або універсальний перевантажувальний комплекс проектною потужністю 2 млн тонн зернових вантажів на рік та інфраструктурні/промислові об’єкти нерухомості у північній частині порту;

– протягом перших 3,5 років від початку концесії здійснити інвестиції в об’єкт концесії не менше 1 млрд 560 млн грн (з урахуванням ПДВ), а протягом перших 10 років додатково інвестувати щонайменше 1 млрд 800 млн грн;

– забезпечити мінімальний обсяг перевалки вантажів не менше 2,55 млн тонн на рік від шостого року з дати початку концесії до 2029-го та не менше 2,83 млн тонн на рік після 2030 року;

– забезпечити максимальне використання у концесійній діяльності працівників-громадян України;

– перевести всіх працівників ДП “СК “Ольвія” та частину працівників ДП “АМПУ”, не допускаючи їх звільнення за ініціативи концесіонера або уповноваженого ним органу протягом 6 років з моменту прийняття концесіонером на роботу та підвищувати рівень їх ЗП відповідно до законодавства;

– протягом перших 3-х років з моменту прийняття працівників концесіонером на роботу не допускати зниження їх заробітної плати нижче рівня ЗП, встановленої станом на 1 березня 2019-го з індексацією та з урахуванням зростання прожиткового мінімуму до дати укладення концесійного договору;

– укласти новий колективний договір з первинною профспілковою організацією строком на 5 років та на умовах, не гірших за ті, що містяться у колективному договорі ДП “СК “Ольвія”, чинному станом на 1 березня 2019-го;

– провести екологічну та соціальну оцінку проекту, впровадити та підтримувати функціонування системи екологічного і соціального менеджменту, систематично проводити оцінку впливу діяльності підприємства на довкілля;

– компенсувати витрати на підготовку проекту концесії, зокрема, розробку техніко-економічного обґрунтування (ТЕО) та проекту конкурсної документації.

QTerminals – катарський портовий оператор, заснований Мвані Катар (51% акцій) та Мілаха (49% акцій). Компанія надає послуги з перевезення контейнерних та генеральних вантажів, RORO перевезень, транспортування худоби, а також послуги постачання для морських суден у рамках першої фази розвитку порту Хамад, який є виходом Катару до міжнародної торгівлі.

QTerminals відповідальна за забезпечення імпорту та експорту Катару, його морські торговельні потоки та стимулювання економічного зростання на місцевому й регіональному рівнях.