У Комітеті з питань фінансів, податкової та митної політики обговорили доцільність криміналізації товарної контрабанди

27 травня у Комітеті з питань фінансів, податкової та митної політики у режимі відеоконференції відбувся круглий стіл на тему “Криміналізація товарної контрабанди” за участю народних депутатів, представників центральних органів влади, бізнес-асоціацій, профільних об’єднань та науковців.

Про це повідомило Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України.

Відкриваючи засідання, перший заступник голови Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Ярослав Железняк повідомив, що Комітет з питань правоохоронної діяльності вже розглянув на своєму засіданні проект Закону “Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо криміналізації контрабанди товарів та підакцизних товарів, а також недостовірного декларування товарів” (№ 5420) і ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді за підсумками розгляду у першому читанні прийняти за основу. Водночас, за його словами, до даного законопроекту є ряд зауважень, як у представників бізнесу, так і у народних депутатів, тому вирішили провести круглий стіл, на якому обговорити законопроект.

«Перше найбільше зауваження до законопроекту – це кримінальна відповідальність за недостовірне декларування», – сказав Ярослав Железняк, додавши, що більшість схиляється до думки, що дану позицію треба прибрати з проекту.

Серед зауважень, які висловлюють бізнес-асоціації і експерти, він також назвав:

– притягнення до відповідальності у залежності від суми завданих збитків бюджету, а не від вартості товарів;- необхідність підняти межу притягнення до кримінальної відповідальності за контрабанду як підакцизних, так і
непідакцизних товарів;

– встановлення кримінальної відповідальності за діяння вчинені за попередньою змовою службовою особою митного органу, що може призвести до бюрократизації діяльності митної служби;

– підтримується криміналізація контрабанди лише підакцизних товарів, при цьому залишається питання щодо включення до цього переліку транспортних засобів;

– розмір санкцій за криміналізовані діяння;

– необхідність додати умисл до обов’язкової ознаки складу правопорушення.

Голова Державної фіскальної служби Вадим Мельник у своєму виступі назвав законопроект важливим і доцільним, оскільки дозволить митним органам документувати злочини, а також долучатися до оперативно-розшукових заходів і невідкладних слідчо-розшукових дій.

Окрім того, на його думку, запровадження кримінальної відповідальності за контрабанду може слугувати стримуючим фактором для тих, хто захоче вчинити такий злочин.

Вадим Мельник зазначив, що законопроект вигідний для правоохоронців, оскільки явище контрабанди набуло значних масштабів, а проектом передбачається кваліфікація злочинів як тяжких і особливо тяжких.

Водночас, він висловив ряд зауважень до проекту.

Зокрема, Голова ДФС пропонує розглянути питання конкуренції пропонованих норм про контрабанду із статтею про ухилення від сплати митних платежів, яка передбачає лише адміністративну відповідальність.

Також, за його словами, необхідно проаналізувати і усунути двояку кваліфікацію злочинів, вирішити, хто саме має погашати завдані збитки.

Перший заступник голови Комітету з питань правоохоронної діяльності Андрій Осадчук зауважив, що законопроект №5420 у нинішній редакції вигідний Державній фіскальній службі, однак, на його думку, містить значні ризики для бізнесу, а тому «необхідно напрацювати зміни і злагоджено їх відстоювати».

Проти прийняття законопроекту висловився голова підкомітету з питань митної справи Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Олександр Сова, який вважає, що проект вдарить по бізнесу і зупинить розвиток економіки, а також може викликати значні корупційні ризики.

На думку народного депутата, більш ефективним є запровадження кримінальної відповідальності лише за контрабанду підакцизних товарів.

Голова підкомітету з питань державної політики у сфері поводження з відходами Комітету з питань екологічної політики та природокористування Кирилл Нестеренко назвав контрабанду ганебним явищем. Водночас, на його думку, боротися з ним треба не лише посиленням відповідальності, а «необхідно створювати умови для того, щоб контрабандні товари не мали шансу на реалізацію і не приносили прибуток». Кирилл Нестеренко також додав, що необхідна комплексна програма, орієнтована на результат і відповідні зміни до законодавства вже готуються.

На засіданні також виступили представники бізнесу, які підтримали криміналізацію контрабанди виключно підакцизних товарів і збільшення порогу для притягнення до такої відповідальності.

Найбільше питань викликало положення про встановлення кримінальної відповідальності за діяння, вчинені за попередньою змовою службовою особою митного органу. На думку представників бізнесових об’єднань, дана норма спонукатиме митні служби шукати помилки у деклараціях, щоб уникнути звинувачень у сприянні контрабанді.

Учасники засідання зазначали, що шкода завдана бізнесу значно перевищить позитивний ефект від реалізації законопроекту. Відтак він потребує значного доопрацювання.

Виступаючі також підтримали думку про необхідність застосування економічних важелів для зменшення контрабанди товарів, зокрема, ліквідувати попит на незареєстровані товари.

Окрім того, йшлося про доцільність застосування європейських підходів до співмірності покарання і вчиненого злочину.

Підсумовуючи результати круглого столу, Ярослав Железняк подякував усім за участь у дискусії і закликав подати свої пропозиції та зауваження. Він наголосив: «У такому вигляді приймати законопроект неможливо і навіть шкідливо».

«Ми будемо намагатися зробити все можливе, щоб, не зважаючи на те, що правоохоронний Комітет дав свій висновок щодо законопроекту №5420, розглянути його на Комітеті з питань фінансів, податкової та митної
політики і, з урахуванням ваших пропозицій, підготувати рекомендації для доопрацювання законопроекту в першому або другому читанні», – сказав народний депутат.

Він також закликав представників бізнесу публічно висловити свою позицію щодо законопроекту.