- Вчора ввечері до причалу №42 у Хлібній гавані пришвартувався контейнеровоз COSCO SHIPPING SEINE (L=99,9 м, прапор – Гонконг). Судно прибуло до Одеси після заходу до портів Китаю під час інкубаційного періоду новогос коронавірусу 2019-nCoV. Одразу після швартування на контейнеровозі здійснено медичний (санітарний) огляд усіх членів екіпажу та інші профілактичні заходи, відповідно до Наказу Міністерства охорони здоров’я від 24.01.2020 № 185, який передбачає посилений режим роботи спеціальних санітарно-карантинних підрозділів у міжнародних морських пунктах пропуску (в’їзду) через державний кордон України. З початку дії вимог означеного документу медичний огляд екіпажів в Одеському порту проведено вже на 25 суднах. З них 5 прибули з Китаю, в т.ч. 4 залишили порти Піднебесної до спалаху епідемії коронавірусу в м. Ухань.
Стан епідемічного благополуччя моряків на суднах біля причалів у вітчизняних портах контролюють фахівці санітарно-карантинних відділів (СКВ) Державної установи «Лабораторний центр МОЗ України на водному транспорті». З кінця січня цього року співробітники СКВ піднімаються на борт практично усіх суден, які заходять в Одеський порт, незалежно від того, з якого регіону Світового океану вони прибули.
– Ми вимушені перейти майже на 100-відсотковий контроль екіпажів з огляду на специфіку роботи моряків, – розповідає Ніна Старова, лікар-епідеміолог з 35-річним стажем. – Випадки завозу коронавірусу зафіксовані вже у 26 країнах. Навіть якщо моряк не відвідував Китай останнім часом, ми не знаємо, яким рейсом він летів на чергову зміну екіпажу, з ким контактував у літаку…
За словами Н.Старової, порядок дій лікаря-епідеміолога щодо недопущення занесення на територію України випадків захворювань на коронавірус 2019-nCoV через міжнародний морський пункт пропуску включає два етапи. На першому етапі до прибуття судна в порт здійснюється вивчення документів медико-санітарного призначення з застосуванням ризик-орієнтованого методу. Документи надаються капітаном через морського агента в Інформаційній системі портового співтовариства. На другому етапі – вже безпосередньо на борту судна – капітан пред’являє Морську медико-санітарну декларацію та оригінали документів медико-санітарного призначення. Фахівці санітарно-карантинного відділу з допомогою безконтактного інфрачервоного термометру здійснюють температурний скринінг і знайомляться з результатами анкетування кожного члена екіпажу (проформа опитувального листа висилається капітану заздалегідь).
Лише впевнившись, що на борту судна немає епідемічної загрози, фахівець СКВ надає право на «вільну практику» у порту прибуття та дозвіл представникам контролюючих органів (прикордонникам, митникам) піднятися на борт судна і продовжити процедуру відкриття кордону.
– У разі виявлення хворого або підозрілого, на судні негайно буде введено в дію оперативний план протиепідемічних заходів – запевняє завідувач санітарно-карантинним відділом Одеського морського порту Оксана Борисенко. – У цьому випадку хворий з підозрою на коронавірус буде ізольований у судновий ізолятор, або ізолятор порту з подальшою госпіталізацією до берегової госпітальної бази, а саме судно буде поставлене на карантин з проведенням відповідних медико-санітарних заходів.
У контексті реалізації заходів щодо недопущення занесення та поширення на територію України випадків захворювань на коронавірус через морський пункт пропуску, О.Борисенко відзначила оперативні дії керівництва адміністрації Одеського порту (начальник – Р.Сахаутдінов) у підготовці карантинного причалу та приміщень для тимчасової ізоляції осіб з підозрою на діагностування 2019-nCoV.
Також, завідуючий СКВ розповіла про наявність у фахівців відділу необхідного оснащення, засобів індивідуального захисту та практичних навичок дій у разі виявлення інфікованих. Регулярні навчання протиепідемічних бригад проводяться у відомстві щороку у квітні, а у жовтні 2014 року, у зв’язку з загрозою поширення вірусу Ебола, на базі Одеського порту були проведені великі міжнародні навчання.
Адміністрація Одеського морського порту