Україна отримає ще чотири катери “Айленд” на більш вигідних умовах – капіранг Риженко

Заступник начальника штабу Військово-морських сил України з євроінтеграції капітан першого рангу Андрій Риженко розповів про завдання катерів “Айленд”, їх ролі в структурі ВМСУ і недоліки артилерійських катерів вітчизняного виробництва типу «Гюрза-М».

Каперанг Риженко був одним з перших, хто зрозумів важливість важливість придбання для українського флоту американських катерів, і саме він переконав командування флоту погодитися на пропозицію заокеанських союзників. На даний момент досягнута домовленість про постачання нам ще чотирьох «Айленд». За словами Андрія Риженка, їх передадуть Україні на куди більш вигідних умовах, ніж перші два.

«Взагалі, виникла ідея створити дивізіон багатоцільових патрульних катерів з мореплавством, яке дозволяло б застосовувати їх в Чорному, Азовському і навіть Середземному морях (чого дуже не вистачає поточним вітчизняним проектам), – розповідає офіцер виданню “Думская”.

– Основні завдання катери типу «Айленд» у ВМСУ – охорона портів, пунктів базування, морських шляхів, об’єктів морської індустрії України в межах виключної морської економічної зони і, звичайно, спостереження за морською обстановкою і збір даних по судноплавству. Катери можуть також використовуватися для протимінних, аварійно-рятувальних, спеціальних операцій. Крім того, є можливість встановити на них додаткове оборонне озброєння. Хто знайомий з Стратегією ВМСУ-2035 – це пакети можливостей Sea Control і MDA / ISR. Катер дуже економічний, при швидкості 12 вузлів витрата палива становить усього 150 літрів на годину. Таким чином, запаси пального в 37 тонн дозволяють виконувати завдання протягом семи-десяти діб (за стандартом НАТО – це вимога для корвета). 30-річна практика застосування катерів в США показала їх ефективність в різних погодних умовах морів і океанів».

Що стосується малих бронекатерів типу «Гюрза-М», то, за словами Риженка, їх застосування обмежене Азовським морем і річками, причому з низькими можливостями вогневого ураження:

«Реалії показали, що катер «Гюрза-М» не може виконувати завдання в Чорному морі при хвилюванні 3 бали і більше і має вельми обмежені вогневі можливості (що планувався до установки протитанковий комплекс, в Зрештою, не було встановлено). В результаті цього застосування МБАКов обмежена Азовським морем і річками, причому з обмеженими можливостями вогневого ураження по надводних цілях. Крім того, виявилася невдалою концепція бронювання катера – він вийшов важким і дорогим. В реаліях морського бою броня його не врятує, що було підтверджено 25 листопада минулого року в Керченській протоці. Помилка була в тому, що з поліцейського річкового катера намагалися зробити бойовий морський».

Торкнувшись перспектив розвитку Військово-морських Сил, капітан першого рангу зазначив, що проекти ракетних катерів «Лань» і «Веспа» давно застаріли:

«Зусилля ВМСУ і військово-промислового комплексу зараз треба зосередити на проекті ракетного катера водотоннажністю до 400 тонн, який повинен нести ракети, торпеди, артилерію калібру понад 40 мм, зенітно-ракетний комплекс для самооборони, БПЛА та, можливо, керований багатофункціональний дрон. «Лань» і «Веспа» – це проекти навіть не вчорашнього, а позавчорашнього дня», – каже Андрій Риженко.