Міністерство інфраструктури України прийняло наказ від 13 січня 2022 року № 11 «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства транспорту та зв’язку України від 13 грудня 2004 року № 1098», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 01 лютого 2022 року за № 122/37458 (далі – Наказ).
Про це повідомило Міністерство інфраструктури України.
Прийняття зазначеного Наказу сприятиме здійсненню перевезень водним транспортом, зменшить тиск контрольних організацій на підприємства, що надають портові послуги спростить документообіг вантажних документів в портах.
Наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 13 грудня 2004 року № 1098 затверджені Правила оформлення вантажних перевізних документів на перевезення морським транспортом (далі − Правила). Правила встановлюють порядок оформлення 19 вантажних перевізних документів на перевезення вантажів морським транспортом та їх форму, а саме: картка обліку експортного, транзитного вантажу (приймальний акт), доручення, штурманська розписка, люкова записка, вантажний список, здавальний акт, вантажний план, маніфест на вантаж, тальманська розписка, наряд, видатковий ордер, повідомлення, навантажувальний ордер, приймально-здавальна відомсть, відвіс, подорожній лист, генеральний акт, акт повідомлення, здавальний Акт.
Правила визначають тільки порядок оформлення вантажних перевізних документів на бланках встановленого зразку та не визначають випадків оформлення та призначення таких документів. Разом з цим, Правила не забезпечували сучасних відносин між учасниками портового співтовариства, тому портові оператори та морські термінали почали розробляти власні інформаційні системи з можливістю обміну документами та інформацією у електронному вигляді, чим заповнили вакуум регулювання з цього питання.
Наразі суб’єкти господарювання самостійно визначають, які документи та які графи у документах необхідно використовувати. Регулювання форм вантажних перевізних документів є не тільки недоцільним, але й стримуючим фактором в впровадженні кращих світових практик.
У зв’язку із викладеним, Правила скасовані як такі, що не відповідають сучасним відносинам між учасниками портового співтовариства, шляхом скасування наказу Міністерства транспорту та зв’язку України від 13 грудня 2004 року № 1098.