З моменту набрання чинності Технічним регламентом безпеки інфраструктури залізничного транспорту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2013 р. № 494, та Технічного регламенту безпеки рухомого складу залізничного транспорту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1194, (далі – Технічні регламенти) в законодавстві України відбулись значні зміни.
Про це повідомила прес-служба Міністерства інфраструктури України.
Зокрема, прийнято Закон України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1184 «Про затвердження форми, опису знака відповідності технічним регламентам, правил та умов його нанесення», від 13 січня 2016 р. № 56 «Про затвердження спеціальних вимог до призначених органів з оцінки відповідності», від 4 листопада 2020 р. № 1071 «Про затвердження Порядку видачі або відмови у видачі свідоцтва про призначення, розширення або скорочення сфери призначення, призупинення чи поновлення дії або анулювання такого свідоцтва та внесення змін до спеціальних вимог до призначених органів з оцінки відповідності», від 03 жовтня 2018 р. № 797 «Про затвердження модулів оцінки відповідності у сфері залізничного транспорту» тощо.
Приведення Технічних регламентів у відповідність до зазначених актів потребувало внесення відповідних змін до них.
Також, відсутність у Технічних регламентах конкретного переліку продукції, що підлягає оцінці відповідності, та процедур оцінки відповідності, унеможливлювало призначення органів оцінки відповідності вимогам Технічних регламентів у зв’язку з неможливістю розширення їх сфери акредитації, необхідної для такого призначення.
З метою врегулювання проблемних питань, Мінінфраструктури спільно з АТ «Укрзалізниця» та органами з оцінки відповідності було напрацьовано пропозиції щодо внесення змін до Технічних регламентів, основними з яких є:
– визначення чіткого переліку продукції для рухомого складу та інфраструктури залізничного транспорту, яка підлягає оцінці відповідності;
– законодавче врегулювання застосування при оцінці відповідності у сфері залізничного транспорту процедур (модулів), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03 жовтня 2018 р. № 797, які ідентичні процедурам, що застосовуються до оцінки відповідності продукції залізничного транспорту в країнах ЄС.
Наразі Урядом підтримано ініціативу Мінінфраструктури та прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 26.01.2022 №53 «Про внесення змін до Технічного регламенту безпеки інфраструктури залізничного транспорту і Технічного регламенту безпеки рухомого складу залізничного транспорту».
Реалізація постанови сприятиме покращенню безпеки руху на залізничному транспорті за рахунок підвищення вимог до оцінки відповідності продукції для рухомого складу та інфраструктури залізничного транспорту.
Крім того запровадження норми щодо використання при оцінці відповідності продукції для потреб залізничного транспорту процесів, які повністю відповідають європейським, дозволить створити умови для усунення у подальшому технічних бар’єрів у торгівлі продукцією для потреб залізничного транспорту.