Поромному комплексу ДП «МТП «Чорноморськ» виповнилося 43 роки

Свій 43-ій День народження спеціалізований поромний комплекс відсвяткував 14 листопада.

Саме у цей день 1978 року на східному березі Сухого лиману, навпроти 4-го вантажного району порту відбулося урочисте відкриття першої у колишньому Радянському Союзі міжнародної переправи, яка з’єднала два порти – Іллічівськ (СРСР) та Варну (НРБ). В дію було введено першу чергу міжнародної поромної переправи «Іллічівськ-Варна», а в майбутньому – унікального мультимодального комплексу.

А починалося все двома роками раніше – 5 жовтня 1976 року – коли земснаряд «Волхов» розпочав виїмку ґрунту з дна Сухого лиману, тим самим започаткувавши будівництво міжнародної поромної переправи . Одночасно розгорнулися роботи і на болгарській стороні, на південному березі Білославського озера поблизу Варни. Будівництво велося за єдиним планом.

Першим начальником поромного комплексу було призначено А.Д.Войновського. Поромну переправу «Іллічівськ-Варна» мали обслуговувати два пороми виробництва Норвегії і два – Югославії. Вони отримали імена героїв спільної боротьби двох народів за свободу та незалежність: «Герої Одеси», «Герої Севастополя», «Герої Плевни» та «Герої Шипки». Ці чотири трипалубні судна, кожне довжиною 184,5 метра, шириною 26 метрів, місткістю 108 чотиривісних вагонів (два залізничні потяги), дозволяли також перевозити на головній палубі автомашини та трейлери, обробляючи до 6 мільйонів вантажів на рік. Нове залізнично-поромне сполучення було на той час першим у світі вантажним поромним сполученням такого рівня.

Повністю будівництво поромного комплексу було завершено 1981 року.

Про паромний комплекс свого часу було написано багато матеріалів, але з часом їх ставало менше. Однак місцеві журналісти не забували про важливі для підприємства дати і розповідали цікаві факти або записували безцінні спогади ветеранів, тих людей, які безпосередньо брали участь у будівництві порту та, зокрема, і поромної переправи. Такі спогади є і у матеріалі відомої в Чорномрську людини, педагога, журналіста, поетеси Ірини Василенко, яка, нажаль, пішла з життя трохи менше року тому. Далі її матеріал в оригіналі, який був опублікований у 2017 році на одному з інтернет-сайтів.

“Этот день в истории Черноморска: открытие паромной переправы

14 ноября 1978 года состоялось торжественное открытие паромной переправы. В истории СССР это была первая международная водная транспортная линия. «Плавучий мост» должен был, в первую очередь, обеспечить перевозки железнодорожных составов в Болгарию.

Строительство паромной переправы началось 5 октября 1976 года. В этот день на Сухом лимане вблизи тогда ещё Ильичёвска земснаряд «Волхов» поднял со дна первые кубометры грунта, а к октябрю 1978 года основной объем строительных работ первой очереди был завершен. Береговые комплексы были построены в рекордно короткие сроки – за два года.

– Во время строительства было решено немало сложных задач. Так, часть железнодорожных колей находились на земле, буквально отвоёванной у лимана, иначе пришлось бы «срезать» часть пахотных угодий объединения имени Таирова. А вообще, за два года гидростроители вынули со дна Сухого лимана почти три миллиона тонн грунта, смонтировали более 7 тысяч тонн стальных конструкций, уложили 120 тысяч кубических метров бетона, проложили 72 км железнодорожных путей, – рассказал Почётный работник ГП «ИМТП», ветеран порта, а в прошлом – инженер дирекции строительства паромной переправы, гидротехник Юрий Иннокентиевич Боковиков.

В самом конце сентября 1978 года, с опережением графика на три месяца, комплекс паромной переправы Ильичёвск-Варна был досрочно принят государственной комиссией с оценкой «отлично». Начальником паромного комплекса был назначен А.Д. Войновский.

На то время это был первый подобный паромный комплекс. Выбор пал на Варну не случайно. Товарооборот с Болгарией был необычно высок. Для Болгарии СССР был ведущим торговым партнёром (3-е место по товарообороту). Строительство переправы позволило перевозить не только железнодорожные составы, но и другие транспортные средства: автопоезда, контейнеры, прицепы.

В истории СССР это была первая международная водная транспортная линия. Ее протяженность составляет 458 км, а время перевозки груза достигает 20 часов. Линию обслуживают четыре трёхпалубных парома с 15-ю железнодорожными путями, на которых могут разместиться 108 грузовых вагонов. Паромная переправа была рассчитана на перегрузку в год до 4,5 миллиона тонн грузов в вагонах, до 4 300 грузовых автомобилей, а также до 250 000 единиц колесной техники.

За годы работы паромная переправа превратилась в уникальный мультимодальный терминал, который специализируется на обслуживании железнодорожных и автопаромных линий, а также судов типа «Rо-Rо».

Щиро вітаємо колишніх працівників, ветеранів та тих, хто продовжує працювати на поромному комплексі ДП «МТП «Чорноморськ» зі святом і бажаємо трудових успіхів, здоров’я та усіляких гараздів!

Фото надані Музеєм історії порту.

Повідомляє Чорноморський морський порт