Учора офіцеру Одеського загону Морської охорони ДПСУ за процесуального керівництва прокурорів Приморської окружної прокуратури повідомлено про підозру у справі з танкером «Delfi».
У той час він обіймав посаду командира корабля Морської охорони. Його підозрюють у недбалому ставленні військової службової особи до служби, що заподіяло істотну шкоду, вчинене в умовах особливого періоду, крім воєнного стану (ч. 3 ст. 425 КК України).
Відповідне роз’яснення також було оприлюднене на сайті Одеської обласної прокуратури.
У зв’язку з цим Держприкордонслужба та Морська охорона відомства зазначає, що в тій ситуації командиром корабля в повному обсязі вживалися всі вичерпні заходи відповідно до наданих йому повноважень.
Зокрема, відмітимо, судно «Delfi» під прапором Молдови перебувало в територіальному морі України із закритим кордоном, користуючись свободою судноплавства відповідно до норм міжнародного права, а тому факт незаконного перетину державного кордону відсутній.
В той же час кораблем Морської охорони здійснювалося постійне спостереження за судном і при надходженні інформації від СБУ про можливу причетність судна до протиправної діяльності, в межах компетенції Морської охорони ДПСУ, оглядова група здійснила його огляд.
Під час перевірки прикордонники зафіксували низку порушень у суднових документах, було відмічено незадовільний стан самого судна, загрозу навігаційній та екологічній безпеці, особливо в тих погодних умовах, що прогнозувалися. Про це негайно були поінформовані взаємодіючі органи, до компетенції яких належить усунення виявлених порушень, зокрема Державна екологічна інспекція, Державна фіскальна служба, Адміністрація морських портів, Державна служба морського та річкового транспорту, СБУ та Нацполіція.
Порушень прикордонного законодавства не виявлено, тож підстав для затримання і конвоювання в порт в рамках правоохоронних дій не було.
Враховуючи аварійний стан судна та складні погодні умови очевидною була необхідність проведення рятувальної операції.
Забезпечення ж безпеки плавання не входить до компетенції Морської охорони Держприкордонслужби.
В рамках розвитку ситуації з судном в порту Південний відбулась міжвідомча нарада представників всіх структур, до компетенції яких належало вирішення питань з аварійним плавзасобом. Рішення наради зафіксовано протоколом, але конкретних дій із буксирування судна і постановки його в найближчий порт визначено не було.
Доручень від інших структур підрозділам Морської охорони не надходило.
При цьому, коли по відкритих каналах зв’язку капітан судна «Delfi» подав сигнал лиха, корабель Морської охорони залишався поруч, в готовності врятувати екіпаж до прибуття буксирів та катера Морської пошуково-рятувальної служби.
Таким чином, повноваження Морської охорони ДПСУ в частині забезпечення охорони державного кордону на морі, контролю за плаванням і перебуванням невійськових суден у прилеглій зоні, територіальному морі та внутрішніх водах України, заходженням їх у внутрішні води і порти України та перебування у них, командиром корабля виконані в повному обсязі, в його діях не було недбалого ставлення до служби.
Зазначимо, Державна прикордонна служба України відстоюватиме чесне ім’я та права офіцера, який в повній мірі виконав покладені на нього обов’язки.