Про перспективи передачі Херсонського порту в концесію з першоджерел

26 червня 2020 року у присутності Президента України Володимира Зеленського представник Міністерства інфраструктури України урочисто підписав договір про передачу в концесію Херсонського морського торговельного порту ТОВ “Рисоіл-Херсон” – консорціуму у складі ТОВ “Петро Ойл Енд Кемікалс” (Georgian Іndustrial Group), та українського портового оператора АТ RISOIL S.A. З того моменту розпочався так званий “перехідний період” завершення якого неоднарозово анонсувалось Міністерством інфраструктури та власне, представником концесіонера.

Таким чином, Херсонський морський торговельний порт став першим в Україні, який передали в концесію за новим Законом. Процес передачі в концесію закономірно знаходиться в фокусі уваги учасників ринку, адже успіх концесійних проектів может стати проривом для портової галузі.

Тож ми спробували розібратись, чому терміни передачі порту концесіонеру вже кілька разів переносились, та що заважає завершити цей процес.

Представник компанії RISOIL S.A. Шота Хаджишвілі вважає, що на цьому етапі від концесіонера нічого не залежить:

“Процес передачі ХМТП в концесію гальмують неоформлене майно і землі. Питання рухається. За договором, протягом 18 місяців всі документи повинні бути оформлені.

Спочатку говорили, що завершать передачу в червні, потім в серпні, зараз говорять восени. Від нас в цьому процесі нічого не залежить.

По землі питання можна вирішити, воно майже завершено. По майну – баржам, флоту, кранам, піщаному кар’єру … там багато питань, які швидко не вирішити.

Що затримує процесс? По-перше, це перша концесія, ніхто з цього шляху не йшов, це може бути виправданням. По-друге, ніхто нікуди не поспішає. По-третє, кому там працювати, якщо немає профільних фахівців, сподіваюся Ю. Васьков, як профільний заступник з цим питанням впорається.”

МБНУ: Ваші плани на концесію змінилися?

“Складне питання. Особисті плани змінилися. Детальніше планую розповісти про це в відео коментарі “Портам України” на цьому тижні.” – повідомив він.

Більш детально про перепони, що стоять перед першим концесійним договором повідомив голова проектного офісу реформ “Спільно” Тарас Бойчук.

Тарас Бойчук, голова проектного офісу “Спільно”

МБНУ: Через які причини не відбулась передача концесіонеру ХМТП у визначені раніше строки?

Станом на сьогодні перехідний період продовжено на 2 місяці за зверненням концесіонера, щоб завершити формальності.

Закінчився строк дії незалежної оцінки оборотних активів які підлягають викупу концесіонером, тому її потрібно перезапустити. Є запаси які по договору треба викупити за ринковою ціною, була проведена оцінка, але зараз її треба зробити наново, оскільки строк її дії закінчився в липні 2021 р.

Є питання стосовно реалізації права на правонаступництво по видобуванню піску в кар’єрі, який належить ХМТП. Закон “Про концесію” каже що відбувається правонаступництво і той спецдозвіл що є на розробку надр повинен бути переоформлений автоматично, але підзаконні акти не мають відповідно оформленої процедури. Відповідні зміни були ініційовані Мінінфраструктури  і мають найближчим часом бути розглянуті на урядовому комітеті. 

 Як тільки Кабмін прийме рішення і ми оновимо незалежну оцінку, ніяких суттєвих перепон, щоб закінчити процес передачі, я не бачу.

МБНУ: В одному з інтерв’ю, яке нам давав представник компанії RISOIL S.A мова йшла про те, що концесіонери розглядають варіант відмовитись від піщаного кар’єру, що входить до майнового комплексу порту.

З тої інформації, що є у нас, ніхто не від чого не відмовлявся, ніяких звернень не поступало. В принципі, концесія можлива і без цього кар’єру, оскільки це не основний бізнес. З цього питання мають визначитись самі концесіонери – компанія Рісоіл та грузинська промислова група GIG. Офіційних звернень до нас з цього приводу не було.

Землі ХМТП складаються з двох частин – 12 га в місті Херсон та 135 га земель в області.
Порт історично не мав нормативної грошової оцінки земель, що розташовані за межами міста (землі кар’єра – 135 га) тому платив невеликі суми податків, оскільки розрахунок йшов від вартості ріллі по області. 
Оскільки кар’єр знаходиться на землях ОТГ, яка затверджує нормативну грошову оцінку, зараз її будуть робити наново, щоб отримати базу для нарахування податків тощо. Думаю, що після нормативної грошової оцінки вартість суттєво зросте, в десятки разів. Можливо це відлякує інвестора.
По землях міста Херсон – 12-13 гектар – концесіонер готовий платити, навіть якщо немає нормативної грошової оцінки, адекватну ціну. Шота Хаджишвілі дав чіткий коментар з цього питання. 
Що стосується земель ОТГ то там вплив зараз немає ніхто крім громади. Це проектний ризик, який виник внаслідок децентралізації на етапі передачі.

МБНУ: Чи розглядався варіант передачі порту без кар’єру?
Ми не приймаємо рішення. Ми займаємося супроводженням перехідного періоду. В договорі вказано, що кар’єр є частиною цілісного майнового комплексу. Допоки зміни в договір не внесені, ми йдемо чітко по договору. Якщо буде така ініціатива, Мінстерство буде її розглядати та приймати рішення.

МБНУ: Чи несе держава відповідальність за несвоєчасну передачу порту в концесію?

Те що залежало від Мінстерства ми виконали. Те що залежало від інвестора – теж більшу частину виконано. Але перехідний період не може завершитись, поки всі умови не буде виконано. На інвесторі залишилось кілька питань, які він не закрив, тому звернувся з пропозицію продовжити передачу.

Це сталось не через те, що ніхто нічим не займався, а тому що матеріалізувались певні проектні ризики, які не залежали від волі сторін. 

Договір передбачає, що за згодою сторін перехідний період може бути продовжено до 6 місяців. Договір гнучкий, адже це партнерство на 30 років. Краще витратити кілька місяців зараз, чим потім мати негативні наслідки.

 

 

Олександр Діордієв, для “Морських бізнес-новин України”