Відповідне рішення прийняв Господарський суд міста Києва 31 травня 2021 (Справа № 910/17179/18).

Приватне акціонерне товариство «Судноплавна компанія «Укррічфлот» звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» про відшкодування збитків у розмірі 6 438 650,25 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач є власником суден «Орель-2», «Орель-3», «Орель-5», «Володимир Шарков», «Олтениця», «Иван Сергиенко», «Николай Кузнецов», «Василий Боженко», «Афанасий Матюшенко», «Мартин Лацис», «Семен Руднев», «Днепровец-2», «Днепровец-3», «Могучий», «Славутич-18», «Борислав». У період з вересня 2015 року по лютий 2016 року, виконуючи власні договірні зобов`язання перед своїми контрагентами, позивач здійснював перевезення вантажів вищевказаними суднами, у зв`язку з чим використовував портову інфраструктуру морських торговельних портів України, зокрема, здійснював прохід Бузько-Дніпровсько-Лиманським та Херсонським морським каналами. За прохід зазначеними каналами Херсонська філія Державного підприємства «Адміністрація морських портів України», Миколаївська філія Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» та філія «Дельта-Лоцман» Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» нарахували позивачу канальний збір, який ним був сплачений. Однак товариство вважає, що воно повинно бути звільнено від сплати такого збору на підставі п. 3.5 Порядку справляння та розміри ставок портових зборів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України №316 від 27.05.2013 «Про портові збори», у зв’язку з цим звернулось до суду про стягнення збитків в означеному вище розмірі.

При розгляді справи ухвалою Господарського суду міста Києва від 15.10.2020 провадження у справі № 910/17179/18 в частині позовних вимог ПАТ “Судноплавна компанія “Укррічфлот” до ДП “Адміністрація морських портів України” про стягнення 407 932,13 грн закрито.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 15.10.2020 у справі № 910/17179/18 позовні вимоги ПАТ “Судноплавна компанія “Укррічфлот” задоволено частково. Стягнуто з ДП “Адміністрація морських портів України” на користь ПАТ “Судноплавна компанія “Укррічфлот” 6030718, 12 грн збитків, 90460, 79 грн судового збору за подання позову, 135691, 18 грн судового збору за подання апеляційної скарги, 180921, 58 грн судового збору за подання касаційної скарги.

Постановою Північного апеляційного господарського суду від 25.01.2021 ухвалу Господарського суду міста Києва від 15.10.2020 про закриття провадження в частині позовних вимог щодо стягнення 407 932,13 грн збитків у справі №910/17179/18 скасовано. Справу №910/17179/18 направлено до Господарського суду міста Києва для здійснення подальшого розгляду.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно дослідивши надані докази, суд встановив такі фактичні обставини.

Виконуючи договірні зобов’язання перед контрагентами, «Судноплавна компанія «Укррічфлот» здійснювала перевезення вантажів вищезазначеними суднами, у зв’язку з чим використовував портову інфраструктуру морських торговельних портів України, зокрема, здійснював прохід Бузько-Дніпровсько-Лиманським та Херсонським морським каналами.

Для обслуговування суден та оформлення необхідних документів позивачем укладено наступні агентські договори.

Зокрема, 16 грудня 2015 року між Публічним акціонерним товариством «Судноплавна компанія «Укррічфлот» (судновласник) та Приватним підприємством морське агентство «Флот-Сервіс» (агент) укладено договір агентування №1199 (далі – Договір №1199), яким врегульовано відносини сторін, пов’язані з питаннями морського обслуговування суден судновласника, як власних, так і зафрахтованих, включаючи будь-які чартери про фрахтування суден при їх заходженні в морському торгівельному порту Миколаїв або Миколаївському річковому порту.

За умовами пунктів 1.2, 1.3 Договору №1199 судновласник визначив агента в порту згідно з правилами і звичаями порту та доручив агенту діяти від імені, за дорученням та за рахунок судновласника на підставі повноважень, отриманих від судновласника за даним договором та письмовими номінаціями.

Пунктами 2.1, 5.2 Договору №1199 визначено, що згідно інформації судновласника агент розраховує проформу дисбурсментських рахунків за дійсними тарифам в порту, а судновласник здійснює 100 % перерахування портових зборів згідно статті 22 Закону України «Про морські порти України» до прибуття судна в порт або під час знаходження судна у порту на підставі дисбурсментського рахунку отриманого від агента.

02 березня 2015 року та 19 лютого 2016 року між Публічним акціонерним товариством «Судноплавна компанія «Укррічфлот» (судновласник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «СКЛ» (агент) укладені договори про надання послуг з морського агентування №№ 02/03, 1902, в межах яких агент, діючи від імені, за дорученням та за рахунок судновласника зобов’язувався надавати послуги щодо організації обробки і обслуговування суден закордонного та каботажного плавання судновласника, при їх заходах в акваторію Херсонського морського порту, проходження по Бузько-Дніпровсько-Лиманському, Херсонському морському каналам, а судновласник зобов’язувався прийняти надані агентом послуги, виплатити йому винагороду, а також відшкодувати усі витрати, понесені агентом у зв’язку з виконанням зобов’язань, прийнятих на себе згідно цього договору.

Відповідно до пункту 2.1 вищезазначених договорів №№ 02/03, 1902 агент зобов’язаний на підставі письмових доручень (заявок) судновласника, організовувати обслуговування і виконання всіх формальностей щодо суден останнього, зокрема, здійснювати розрахунок сум витрат, пов’язаних з обслуговуванням суден судновласника в морських портах, передбачених цим договором, включати ці витрати в дисбурсментські рахунки (попередні та фінальні) та надавати вищезазначені рахунки для сплати судновласнику по кожному судно заходу в строки та в порядку, передбаченим договором.

Пунктом 4.2 договорів №№ 02/03, 1902 передбачено, що агент по факту отримання від судновласника письмового доручення (заявки) щодо надання послуг суднам в порту складає проформу дисбурсментського рахунку з урахуванням агентської винагороди, а також попередніх (запланованих) витрат для оплати послуг третіх осіб, а судновласник здійснює 100 % перерахування коштів за проформою дисбурсментського рахунку агента у строки, що дозволяють агенту здійснити платіж порту з находженням коштів на рахунок останнього від агента до відходу судна.

Відповідачем виставлялись судновласнику (через агентів) рахунки на оплату, які, зокрема, містили канальний збір за проходження його суден каналами. На думку позивача, такі дії відповідача є протиправними, оскільки судна відповідали всім умовам для звільнення від сплати канального збору, які визначені в Порядку справляння та розміри ставок портових зборів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України №316 від 27.05.2013 «Про портові збори», однак з метою належного виконання зобов’язань перед контрагентами та недопущення простою суден, що призвело б до настання збитків, судновласником сплачено порту виставлені рахунки у повному обсязі.

Так, судновласником через своїх агентів – Приватне підприємство морське агентство «Флот-Сервіс» та Товариство з обмеженою відповідальністю «СКЛ» оплачено на користь відповідача канальний збір на суму 6 438 650, 25 грн, нарахований Херсонською філією, Миколаївською філією та філією «Дельта-Лоцман» Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» за період з вересня 2015 року по травень 2016 року.

Не погоджуючись зі сплатою канального збору, вважаючи нарахування протиправними, позивач у грудні 2015 року звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва.

Постановою Вищого адміністративного суду України від 09.03.2017 у справі №826/23214/15 (К/800/19989/16) за позовом Публічного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» до Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» в особі Херсонської філії Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» про визнання протиправними дій та стягнення коштів, скасовано постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.04.2016 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 05.07.2016 у справі №826/23214/15, прийнято нове рішення, яким задоволено позовні вимоги. Визнано протиправними дії Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» щодо нарахування канального збору з суден закордонного плавання «Орель-2», «Володимир Шарков», «Олтеница», «Иван Сергиенко», «Николай Кузнецов», «Василий Боженко», «Афанасий Матюшенко», «Мартын Лацис», «Борислав». Зобов’язано відповідача повернути Публічному акціонерному товариству «Судноплавна компанія «Укррічфлот» протиправно сплачений канальний збір у розмірі 407 932,13 грн Товариством з обмеженою відповідальністю «СКЛ» (агентом).

Постановою Великої Палати Верховного Суду від 20.06.2018 у справі №826/23214/15 (провадження №11-132за18) відмовлено в задоволенні заяви Херсонської філії Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» про перегляд вищезазначеної постанови Вищого адміністративного суду України.

04 грудня 2018 року, 22 грудня 2018 року та 05 лютого 2019 року позивач звертався до відповідача з претензіями №№ 08-1-1-03/122, 08-1-1-03/129 про відшкодування збитків (майнової шкоди) завданих внаслідок сплати канального збору, в яких вимагав у триденний строк з дати отримання в добровільному порядку перерахувати на рахунок товариства протиправно отримані грошові кошти, в якості оплати канального збору.

З огляду на невиконання відповідачем постанови Вищого адміністративного суду України від 09.03.2017 у справі №826/23214/15 (К/800/19989/16) в частині повернення сплаченого позивачем канального збору у розмірі 407 932,13 грн, а також здійснених платежів у наступні періоди за судна, які відповідають умовам для звільнення від їх сплати, позивач звернувся з даним позовом до господарського суду про відшкодування відповідачем збитків у розмірі 6438650,25 грн.

Враховуючи, що постановою Північного апеляційного господарського суду від 25.01.2021 скасовано ухвалу Господарського суду міста Києва від 15.10.2020 про закриття провадження в частині позовних вимог щодо стягнення 407 932,13 грн збитків і справу в цій частині направлено на новий розгляд, суд здійснює розгляд позовних вимог тільки в цій частині.

Згідно детального розрахунку збитків по сплаті канального збору, нарахованого Філією «Дельта-Лоцман» ДП «Адміністрація морських портів України» (період вересень 2015 – лютий 2016) (а.с. 20 том 2) позивачем в загальну суму 1 629 256,47 грн включено канальний збір, що був виставлений агентом позивача ТОВ «СКС».

Встановлено, що кожний з них визначає дві суми канального збору, наприклад, в рахунку №250 від 10.09.2015 (а.с. 31 том 2) виставлено канальний збір в сумі 16 149,58 грн та 18 331,10 грн. При цьому в детальному розрахунку збитків по сплаті канального збору, нарахованого Філією «Дельта-Лоцман» ДП «Адміністрація морських портів України» значиться сума канального збору в сумі 18 331,10 грн. Аналогічно інші рахунки містять дві суми канального збору, одна з яких врахована позивачем при зверненні з позовом у даній справі (а.с. 20-168 том 2).

Здійснивши арифметичну дію додавання наведених вище рахунків з урахуванням визначених в детальному розрахунку позовних вимог сум канального збору, суд встановив, що їх загальна сума становить 483 096,67 грн.

Отже, предметом позову у даній справі, зокрема, є вимоги про стягнення збитків у вигляді сплаченого канального збору, що був нарахований Філією «Дельта-Лоцман» ДП «Адміністрація морських портів України» за період з вересня 2015 по лютий 2016 та становить 483 096,67 грн.

При цьому, суд зазначає, що предметом розгляду адміністративної справи були вимоги, що стосуються відшкодування шкоди у вигляді канального збору, нарахованого саме Херсонською філією ДП «Адміністрація морських портів України» в названій сумі та який був сплачений позивачем на підставі тих самих рахунків агента – ТОВ «СКС».

Таким чином, підстави позову у даній та адміністративній справах хоч і пов’язані з одними і тими ж рахунками агента позивача, однак суми канального збору, що були в них виставлені та визначені позивачем у цих справах, різняться, оскільки були визначені виходячи із того якою саме філією виставлено цей збір – Херсонською філією ДП «Адміністрація морських портів України» чи Філією «Дельта-Лоцман» ДП «Адміністрація морських портів України». Тобто суми канального збору, нараховані Херсонською філією ДП «Адміністрація морських портів України» в сумі 407 932,13 грн заявлені до відшкодування в рамках вирішення спору в адміністративній справі, тоді як, у цій справі пред’явлено вимоги про відшкодування за цими ж рахунками але щодо канального збору, нарахованого Філією «Дельта-Лоцман» ДП «Адміністрація морських портів України» в сумі 483 096,67 грн.

Оцінюючи подані докази та наведені обґрунтування за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Суд вирішив:

1. Позов в частині стягнення з Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» на користь Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» збитків у вигляді сплаченого канального збору, що був нарахований Філією «Дельта-Лоцман» ДП «Адміністрація морських портів України» за період з вересня 2015 по лютий 2016 року, у розмірі 407 932,13 грн задовольнити повністю.

2. Стягнути з Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» на користь Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» збитки у розмірі 407 932 грн 13 коп.