Канал Стамбул не має нічого спільного з Конвенцією Монтре, заявив в середу 15 квітня президент Реджеп Таїп Ердоган, назвавши величезний проект водного шляху суверенним правом Туреччини і поклявшись, що це принесе місту велике полегшення.
Повідомило турецьке видання Daily Sabah.
“Стамбульський канал, який не має нічого спільного з Конвенцією Монтре, принесе Туреччині більший комфорт і мир”, – сказав Ердоган, маючи на увазі угоду 1936 року, яка надає Туреччині контроль над Босфором і Дарданелами та регулює транзит морських військових кораблів.
“Ми проводимо роботу, завдяки якій ми в повній мірі встановимо власну незалежність, власний суверенітет”, – додав він, виступаючи в Національній президентській бібліотеці в столиці Анкари.
Конвенція гарантує вільний прохід цивільних суден у мирні часи та обмежує прохід військово-морських кораблів, які не належать до прибережних чорноморських держав, та регулює іноземні вантажні судна.
На початку цього місяця Ердоган заявив, що Туреччина залишається відданою цій угоді, але може переглянути її в майбутньому.
Підписана 20 липня 1936 р. у палаці Монтре в Швейцарії Конвенція дає Туреччині дозвіл на ремілітаризацію Боспору та Дарданелл. Вона набув чинності 9 листопада 1936 р., а 11 грудня 1936 р. була зареєстрована серед договорів Ліги Націй.
Ердоган заявив, що проект “Канал Стамбул” додасть багатства місту і що Босфор отримає полегшення через екологічні проблеми.
Проект з’єднає Чорне море на північ від Стамбула з Мармуровим морем на південь, паралельно Боспору. За оцінками, вартість коштує понад 75 млрд. TL (9,2 млрд. доларів).
Чиновники заявили, що Конвенція Монтре не буде впливати на канал.
Уряд заявляє, що це полегшить рух по протоці Босфор, який є одним із найжвавіших морських проходів у світі, та запобіатиме аваріям, які мале місце у попередні роки.
Тендер на канал буде проведений найближчим часом, заявив Ердоган на початку цього місяця. Основи проекту будуть закладені влітку, зазначив він.
Вперше оголошений десять років тому, проект водного шляху має намір стримати ризик, який представляють судна, що перевозять небезпечні вантажі через Босфор, особливо нафтові танкери.
Уряд також давно звертає увагу на інтенсивний рух транспорту в Босфорській протоці та тривалий час очікування в Стамбулі для використання проходу суднами.
Нагадаємо, хоча багато положеньк Конвенції Монтре за 90 років є застарілими, країни Чорноморського бассейну періодично згадують про ті чи інші положення Конвенції. Зокрема, 13 квітня 2021 року Росія згадала про Конвенцію Монтре на фоні допуску Туреччиною кораблів ВМС США у Чорне море.
Як повідомив представник МІД РФ, для Москви принципово важливо, щоб ця активність здійснювалась в суворому дотриманні з положеннями конвенції Монтре, яка встановлює тонаж та тривалість перебування кораблів неприбережних країн в Чорному морі.
В самій Туреччині можливий перегляд Конвенції Монтре викликає серьйозне занепокоєння. Наприклад, 103 адмірали ВМС Туреччина публічно звернулись до нації, із застереженням що перегляд Конвенції може привести до катастрафічних наслідків для існування Турецької республіки.
Який вплив матиме Стамбульський канал на Україну читайте в нашому матеріалі: До 2021 року Туреччина не піднімала питання перегляду Конвенції Монтре. Світ змінився і ми маємо навчитись жити в цьому новому світі, – Борис Бабін