Нагадаємо, 9 квітня Сполучені Штати поінформували Туреччину, що два ракетні есмінці США, USS Roosevelt та USS Donald Cook, пройдуть через турецькі протоки Босфор і Дарданели і будуть знаходитись в Чорному морі до 4 травня.
Того ж дня МЗС РФ повідомило, що “Москва обеспокоена повышенной активностью неприбрежных государств, включая страны НАТО, в Черном море”. Відповідну заяву зробив заступник голови МІД Олександр Грушко. – “Участилось количество заходов натовских стран, продолжительность нахождения боевых кораблей”.
За словами Грушко, для Москви принципово важливо, щоб ця активність здійснювалась в суворому дотриманні з положеннями конвенції Монтре, яка встановлює тонаж та тривалість перебування кораблів неприбережних країн в Чорному морі.
“Мы продолжаем исходить из того, что ответственность за поддержание безопасности в Черном море принадлежит самим Черноморским государствам, которые создали весь необходимый инструментарий для этого, включая ОЧЭС (Организация Черноморского экономического сотрудничества)”, – повідомив він.
Відзначимо, що сама Росія неодноразово порушувала безпеку в Чорному морі, під час війни в Грузій, в Україні, в Сірії. Конвенції Монтре, на яку посилається МЗС РФ майже 90 років, багато її положень застаріли та можуть бути переглянуті з ініціативи Туреччини. (Читайте наш матеріал “До 2021 року Туреччина не піднімала питання перегляду Конвенції Монтре. Світ змінився і ми маємо навчитись жити в цьому новому світі, – Борис Бабін”)
Професор Борис Бабін, експерт Асоціації реінтеграції Криму, вважає, що довести порушення Конвенції Монтре РФ не зможе.
“США за власним бажання повідомили Туреччину про прохід своїх кораблів через Босфор та Дарданели. Це виключно жест доброї волі, оскільки вони не є учасниками Конвенції Монтре. І не є учасников Конвенції ООН від 1982 року.
Тому все що відбувається між США та Туреччиною залишається між США та Туреччиною.
Звичайно РФ може спробувати довести порушення Конвенції і написати скаргу в Лігу Націй про порушення режиму проток. Оскільки саме Ліга Націй відповідальна за дотримання положень Конвенції Монтре.
Тому РФ може у відношенні Туреччини тільки виражати стурбованість. Нехать виражають. Це розраховано виключно на внутрішнього споживача.
Жодним чином вплинути на ситуацію, навіть якщо якась країна не буде дотримуватить норм Конвенції Монтре, в односторонньому порядку або за мовчазною згодою Туреччини, РФ не зможе. І наразі це розуміють абсолютно всі.” – вважає він.
12 квітня МІД РФ знову зробив заяву, цього разу безпосередньо міністр іноземних справ РФ Сергій Лавров так прокоментував дії Туреччини, в тому числі, з продажу озброєння Україні.
“Я сразу скажу, что мы всем ответственным странам, с которыми общаемся, – Турция одна из них – настоятельно рекомендуем проанализировать ситуацию, вечные воинственные заявления киевского режима и предостерегаем их от того, чтобы они подпитывали эти милитаристские настроения”, – заявил российский министр.
На фоні цих заяв РФ прийняла рішення призупинити авіаційне сполучення з Туреччиною з 15 квітня по 1 червня, про що було повідомлено 13 квітня. Офіційна причина наступна:
“С момента открытия международного авиасообщения нами досмотрено в эпидемиологическом плане почти 3 млн лиц, вернувшихся из-за рубежа, и зарегистрировано 25 040 выявлений методом ПЦР нового коронавируса. (…) Из этого общего количества инфицированных почти 80% – это наши граждане, прибывшие из Турецкой Республики”, – сказала Попова. По ее словам, Роспотребнадзор отмечает, что россияне из Турции привозят “самые разные мутирующие штаммы”. – повідомила віце-прем’єр РФ Тетяна Голікова.
Чи піде Росія на відкриту конфронтацію з Туреччиною?
Ми думаємо, що це малоймовірно, адже весь експорт Російської Федерації через морські порти Азовського та Чорного моря проходить через чорноморські протоки, які контролюються Туреччиною. За результатами 2020 року вантажообіг морських портів РФ Азово-Чорноморського басейну склав 252 млн.тонн. У випадку конфлікту Туреччина може скористатись своїм правом (знову ж таки, у відповідності до Конвенції Монтре) та закрити протоки для суден та військових кораблів РФ.
Олександр Діордієв для “МБН”