2019 рік є рекордним в історії державного підприємства «Морський торговельний порт «Южний». Держстивідор обробив 15 млн 152,3 тис. тонн вантажів. Рекордна цифра перевищує планову на 29,8% (+3 млн 477,3 тис. тонн) та на 23% більша (+2 млн 840,8 тис. тонн), ніж у 2018 році.
Основним вантажем є руда, що експортується до Китаю. Крім того, залучаються додаткові обсяги вантажів, не характерні для держстивідора: навалювальні хімічні вантажі, хімічні вантажі у біг-бегах, шрот, бентонітова глина.
У червні 2019 року відбувається істотне зростання вантажообігу руди у портах України. Китай є головною країною, що імпортує залізорудну сировину українських виробників. У цей період існує дефіцит пропозицій на ринку. Постачання з Бразилії зменшилося внаслідок аварії на дамбі Vale (було зупинено кілько підприємств), та скоротилися поставки австралійськими виробниками внаслідок циклону Вероніка. Дефіцит ЗРС обумовлює збільшення її вартості у Китаї. У 2019 році середньорічна ціна на залізорудну сировину була вище майже на 30%, ніж у 2018 році.
Так, у минулому році при загальному виробництві українськими виробниками ЗРС в обсязі 72,5 млн тонн, загальний експорт склав – 41,2 млн тонн, з них 25,3 млн тонн – морський, 15,9 млн тонн – наземний. Відвантаження на експорт силами ДП «МТП «Южний» склало – 9,086 млн тонн (36% від загального морського експорту).
У 2020 році найбільша активність вантажовласників з перевезення через морські порти спостерігаласяз квітня по липень. Пандемія коронавірусу зробила серйозний вплив на вантажообіг українських портів. Китай пішов на карантин у січні і вже менш ніж через 3 місяці вийшов з нього, підприємства розпочали роботу і потреба в сировині росла рекордними темпами. Паралельно з цим зменшився обсяг виробництва руди в Бразилії, частка світового ринку якого складає близько 40%.
На фоні відсутності споживання ЗРС країнами Європи, збільшення попиту з боку Китаю та продовження видобутку ЗРС українськими комбінатами, виробники сировини перенаправили її обсяги через українські порти до Китаю. У першу чергу до держстивідора «Южний», тому що він єдиний в Україні може обробляти великотоннажні балкери типу Capesize до повної вантажомісткості.
У цей час ДП «МТП «Южний» отримує найбільший обсяг заявок на обробку вантажів – від 1,9 до 2,5 млн тонн щомісяця. Стримуючими факторами прийняття заявленого обсягу вантажів були переробна спроможність підприємства, можливість залізниці з перевезення, місткість припортової станції та її потенціал обробки вагонів.Тому було вжито всіх можливих заходів для збільшення обсягу обробки вантажів.
Річна пропускна здатність держстивідора складає11,11млн тонн. Завдяки злагодженій роботі вантажовласників, залізниці та служби експлуатації підприємства, чіткому плануванню завезення експортних та транзитних вантажів, оперативній подачі та відвантаженню вантажів, відсутністю простоїв на шляху до порту та швидкому забиранню порожніх вагонів для вивільнення припортових станцій, цей показник був досягнутий вже у серпні 2020 року.
Завезення вантажів АТ «Укрзалізниця» на адресу ДП «МТП «Южний» відбувалося за заявленими планами, а не виходячи з переробної спроможності держстивідора. Була збільшена кількість локомотивів на припортовій станції та на підприємстві для виконання маневрових робіт при подаванні/забиранні більшої кількості вантажу.
З огляду на постійне зростання заявок на обробку вантажів, була організована чітка робота вантажовласників та служби експлуатації держстивідора з планування постановки та надання флоту для вивезення вантажу з підприємства, збільшення тоннажності та кількості флоту, зменшення термінів зберігання вантажів на складах.
З червня 2020 року Європа почала виходити з карантину та покупати руду українських виробників. Ціна закупівлі сировини значно вище за ціну у Китаї. Вантаж відправляється залізничними вагонами. Наразі Європейський ринок споживає від 500 тис. тонн до 1 млн українського експорту і 150 тис.тонн транзиту руди.
Також слід зауважити, що у липні 2020 року обсяг експорту залізорудної сировини через ДП «МТП «Южний» зменшується до 1,3 млнтонн та встановлюється на цьому рівні (у квітні – червні цей показник складав близько 1,6 млн тонн).
Важкодоступним став і російський транзит. Обумовлено це собівартістю логістики. Наприклад, вантаж компанії «Металоінвест» йде до Новоросійського порту, довантажується на рейді, що значно економить його собівартість відвантаження, у порівнянні з українськими портами. Додатково почав працювати порт «Усть-Луга», який закриває потреби практично всіх портів північної Європи.
Імпорт вугілля – ще один важливий напрямок виробничої діяльності ДП «МТП «Южний». Сьогодні щомісячний об’єм близько 200 тис.тонн вугілля, що прямував до промислових підприємств країни морським шляхом та оброблявся держстивідором,імпортується залізничним транспортом (закупівля вугілля наразі відбуваються у РФ).
Ситуація на світовому ринку, ефективна роботи служби експлуатації та колективу ДП «МТП «Южний» визначають динаміку вантажообігу підприємства. Ми бачимо стабільне зростання обсягів вантажообігу протягом останніх років. Зокрема, 2017 рік – 11,6 млн тонн, 2018 рік– 12,3 млн тонн, 2019 рік – 15,15 млн тонн, та беручи до уваги оперативні данні і прогнози щодо перевалки у 2020 році– близько 19 млн тонн.
Нагадаємо, за 9 місяців 2020 року Морський торговельний порт «Южний» обробив 14 млн 878,7 тис. тонн вантажів. Цей обсяг на 35% вище показників 2019 року. За даний період опрацьовано 202 034 напіввагонів, шо на 28% більше ніж за 9 місяців 2019 року. Біля причалів держстивідора оброблено 254 суден (+37%), включаючи 127 суден типу Capesize (+61%).