Справа державного підприємства «Укркосмос»

Справа «Укркосмосу» — це кримінальне провадження за фактом завдання 8,245 млн дол. США шкоди державним інтересам в особі підприємства — національного оператора супутникового зв’язку.

Зміст

І. Суть корупційної схеми

  1. Умови вчинення правопорушення
  2. Реалізація злочинного задуму
  3. Задіяні особи

ІІ. Перебіг розслідування

  1. Передумови початку розслідування
  2. Ключові події
  3. Доказова база
  4. Наслідки злочину
  5. Результати розслідування

IІІ. Необхідні кроки

СУТЬ КОРУПЦІЙНОЇ СХЕМИ

Упродовж 2011-2014 років учасники корупційної схеми вивели за кордон та легалізували 8,245 млн дол. США. Йдеться про частину коштів із суми у 292,4 млн дол. США, яку Канадське експортне агентство надало під гарантії Уряду України державному підприємству «Укркосмос» для виготовлення та запуску першого українського геостаціонарного телекомунікаційного супутника.

Внаслідок злочину зірвано запуск супутника «Либідь» як однієї зі складових побудови Національної супутникової системи зв’язку України. Але це не звільнило Кабінет Міністрів України від обов’язку виплачувати кредит. Після того, як проект у 2018 році було зупинено, з державного бюджету продовжували щопівроку сплачувати 25 млн дол. США боргу. Станом на кінець 2019 року Уряд виплатив повну суму кредиту, гривневий еквівалент якої перевищив 6 млрд грн.

Умови вчинення правопорушення

У 2007 році Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 696 «Про заходи щодо створення національної супутникової системи зв’язку» (далі — НССЗ), якою передбачалося створення першого українського геостаціонарного телекомунікаційного супутника «Либідь». Проект реалізувався із залученням кредитних коштів, оскільки у Державному бюджеті України потрібних ресурсів не було.

Супутник призначався для:

  • надання послуг регіонального і закордонного телебачення  та радіомовлення;
  • безпосереднього телемовлення;
  • надання послуг мультимедіа й інтернет;
  • забезпечення передачі даних, телефонії, відеоконференцій;
  • забезпечення телекомунікацій установ спеціального зв’язку та органів національної безпеки.

Планувалося, що до кінця 2011 року український «Либідь» гарантує пряму телевізійну трансляцію і швидкісний інтернет-доступ, на роботу супутника розраховували під час трансляції матчів «Євро-2012». Експерти прогнозували підвищений попит на ємності вітчизняного космічного апарату і можливість повернути витрачені на побудову НССЗ ресурси упродовж п’яти-семи років.

На виконання Плану заходів, затверджених постановою Уряду, Національне космічне агентство України (далі — НКАУ), державне підприємство «Укркосмос» та державне підприємство «Укроборонсервіс» уклали Рамкову угоду.

Відповідно до цієї угоди:

  • НКАУ зобов’язалося провести переговори з банками та міжнародними фінансовими установами щодо залучення фінансових коштів;
  • ДП «Укркосмос» — укласти контракт з підприємством на постачання супутника та його складових частин;
  • ДП «Укроборонсервіс» — організувати розробку бізнес-плану щодо створення супутника, включаючи проведення тендеру серед виконавців та аудиту бізнес-плану.

Для вибору розробника бізнес-плану та отримання інформації щодо вартості робіт «Укркосмос» та «Укроборонсервіс» із травня по листопад 2007 року розіслали запити низці компаній в Україні та за кордоном. Найбільш вигідною, на думку робочої групи, яка опрацьовувала заявки, виявилася пропозиція компанії SES Astra — одного з найбільш відомих у світі виробників супутників із Люксембургу. Однак, попри всі переваги, у корупційну схему ця компанія не вписувалася, а тому мусила поступитися місцем більш «лояльній».

Те, що SES Astra не стає переможцем тендеру, це — вже одна з перших заслуг організатора схеми. Хто він такий? Перш за все, стороння людина як для космічної галузі, так і для конкретних органів чи держпідприємств. Та це не заважає йому бути знаним і впливом. Це дозволяє йому лобіювати інтереси іншої компанії — MacDonald, Dettwiler and Associates (далі — MDA, Канада). З-поміж іншого, він звертається до Голови Комітету ВР України з питань національної безпеки і оборони для впливу на службових осіб НКАУ та ДП «Укркосмос», аби ті вивчили пропозиції MDA.

Цікаво знати

Слідство з’ясувало, що організатор мав дружні зв’язки з колишніми громадянами Російської Федерації, які входили до керівного складу компанії MDA.

Також організатор схеми наполягає на тому, що не потрібно проводити міжнародну процедуру закупівлі, даючи рівні можливості всім потенційним виконавцям робіт. Достатньо буде провести переговорну процедуру з канадською компанією, співпраця з якою дозволяє Уряду України отримувати кредитування від Канадського експортного агентства (далі — КЕА) на нібито досить вигідних умовах — під 3,2% річних.

Як встановило слідство, ще одним аргументом організатора схеми на користь співпраці з MDA було те, що це дозволить залучити до циклу робіт як субпідрядників українські підприємства, зокрема ДП «Виробниче об’єднання Південний машинобудівний завод ім. О. М. Макарова» (далі — ДП «Південмаш») та Державне конструкторське бюро «Південне» ім. М. К. Янгеля (далі — КБ «Південне»).

Низка знайомств і зустрічей приводять того, що у червні 2009 року ДП «Укркосмос» як замовник та MDA як виконавець укладають попередній контракт на поставку супутника.

Тим часом для контролю дій посадових осіб НКАУ та «Укркосмосу» і можливості надавати їм вказівки до укладення фінальної угоди з MDA організатор схеми закріплює своє становище. У липні 2009 року гендиректор НКАУ призначає цю особу своїм позаштатним радником, а згодом він стає керівником групи фінансово-економічного забезпечення проекту.

У грудні 2009 року ДП «Укркосмос» та Канадське експортне агентство укладають кредитний договір, згідно з яким ДП «Укркосмос» залучило від КЕА кредит на загальну суму понад 292,4 млн дол. США. При цьому «Укркосмос» одразу повинен був сплатити КЕА комісію за ризик — майже 38 млн дол. США — ось такі вигідні умови кредитування. Того ж дня Кабінет Міністрів України уклав з КЕА гарантійну угоду, зобов’язуючись забезпечувати повну і своєчасну оплату кредиту.

Реалізація злочинного задуму

У травні 2010 року між ДП «Укркосмос» як замовником та канадською MDA як підрядником було підписано контракт на поставку національної системи супутникового зв’язку України. Підрядник зобов’язувався спроектувати, виробити, перевірити, продати й доставити замовникові НССЗ, включаючи її космічний і наземний сегменти, за що ДП «Укркосмос» мало заплатити 254,6 млн дол. США (з кредитних коштів).

У контракті визначалося, що космічний сегмент складається з одного геостаціонарного комунікаційно-мовного супутника «Либідь», розміщеного на орбітальній позиції 38,2 східної довготи, одного ракетоносія Zenit 3SLB та пов’язаних пускових послуг необхідних, щоб розмістити супутник безпосередньо на його геосинхронній орбіті тощо.

Паралельно з домовленостями для реалізації проекту позаштатний радник гендиректора НКАУ уже втілював корупційну схему. Як тільки підписано попередній контракт «Укркосмосу» з MDA, він за допомогою свого друга, громадянина США, в одному офісі на Сейшельських Островах реєструє дві компанії: Briklin Limited та Odyssia Global Communication Corp.

Після підписання остаточного контракту позаштатний радник забезпечив залучення обох компаній до проекту (читати — корупційної схеми). MDA з кожною компанією уклала договори про надання послуг: з Briklin Limited — як із «фінансовим координатором» виконання субпідрядних договорів із українськими та російськими підприємствами, а з Odyssia Global Communication Corp. — як представником інтересів канадської компанії з комісійною винагородою у розмірі  14,4 млн дол. США в таку суму свої «послуги» оцінив позаштатний радник).

Підсумуємо, хто за що відповідав у проекті:

  • ДП «Укркосмос» — замовник створення НССЗ;
  • Канадська компанія MDA — генеральний підрядник, із яким укладено контракт на 254,6 млн дол. США і який відповідно до умов контракту може укладати договори субпідряду з іншими підприємствами-виробниками, послуги яких оплачує зі своїх рахунків;
  • КБ «Південне» розробляє макет ракети, прописує технічні умови (вартість — 1, 05 млн дол. США);
  • ДП «Південмаш» створює ракетоносій Zenit 3SLB (вартість — 37 млн дол. США);
  • ФДУП «Центр експлуатації наземних космічних засобів» (Російська Федерація) надає послуги з запуску ракетоносія (вартість — 75 млн. дол. США);
  • Briklin Limited та Odyssia Global Communication Corp., власником яких організатор схеми, — також є субпідрядниками, але їхні послуги полягають виключно у «фінансовій координації» і стоять вони посередині між генеральним підрядником та фактичними виконавцями.

Цікаво знати

Передбачалося, що КБ «Південне» та ДП «Південмаш» отримують кошти за виконання своїх робіт із рахунків Briklin Limited на Кіпрі, а вже потім ця компанія-нерезидент отримує оплату від MDA. Насправді ж послуги Briklin Limited, яка позиціонувала себе успішною компанією з мільярдами на рахунках, були потрібні тільки для «заробітку» корупціонерів. Як з’ясувало слідство, на її рахунку на той час було трохи більше 6 тис. дол. США.

У жовтні 2010 року Briklin Limited повідомляє MDA, що сплатила на рахунки ДП «Південмаш» 26,1 млн дол. США за перший етап робіт і тепер потребує компенсації. Канадська компанія не вірить на слово і вимагає вагомих підтверджень: має бути сертифікат про отримання платежу.

Оскільки ситуація не рухається з місця впродовж кількох місяців, організатор схеми вдається до крайніх заходів. Переконати канадців у квітні 2011 року вирішує через нового керівника «Укркосмосу», чиє призначення сам же пролобіював.

У Канаді директор українського ДП передав MDA листа з вимогою негайно здійснити платіж на користь Briklin Limited та взяв на себе відповідальність за можливі ризики. Як результат, уже за кілька днів 26,1 млн дол. США — на рахунках Briklin Limited.

Цікаво знати

Слідство отримало докази, що організатор схеми контролював дії директора ДП «Укркосмос». Зокрема, останній письмово узгоджував із позаштатним радником гендиректора НКАУ свої відрядження та управлінські рішення.

Ці 26,1 млн дол. США розподіляються таким чином:

  • 1,05 млн дол. США надходить на рахунок КБ «Південне»;
  • 16,845 млн дол. США упродовж трьох років ( 6 млн дол. США — у травні 2011 року, а з серпня 2013 року по квітень 2014 року ще 10,845 млн дол. США по 500-700 тис. дол. США щомісяця) надходять на рахунок ДП «Південмаш»;
  • 8,245 млн дол. США організатор схеми використовує на власні потреби.

Причому з виведенням останньої суми позаштатний радник гендиректора НКАУ не зволікає, вже у травні 2011 року передає її низкою платежів на рахунки MPG Hellenesat Ltd, Odyssia Global Communication Corp. та інших офшорних компаній, що належать йому та його близьким особам. Оформлюються ці платежі під виглядом оплати надання консалтингових послуг цими компаніями для Briklin Limited.

Цікаво знати

Прослідковуючи платежі Briklin Limited, детективи НАБУ встановили, що в грудні 2011 року за 1 млн 130 тис. дол. США, отриманих для виготовлення ракетоносія, позаштатний радник придбав своєму сину квартиру у м. Нью-Йорк (США), на яку під час досудового розслідування накладено арешт.

Через три місяці 12,5 млн дол. США з отриманих від MDA коштів організатор схеми розміщує на депозитних рахунках у ПАТ «Альфа-Банк» на півтора року. Перед тим, як повернути кошти назад на рахунки Briklin Limited, на відсотках депозиту він заробив 2,3 млн дол. США.

У цей час у місті Євпаторія (Крим) коштом кредиту будується наземна станція супутникового зв’язку. На завершення робіт припала анексія Криму. Зважаючи на це, у березні 2014 року канадська MDA оголошує форс-мажор та вихід із проекту. Проте українська сторона просить взяти паузу та протягом року організовує перевезення і розміщення станції поблизу Києва.

Здавалося б, форс-мажор подолали. Але де 8,245 млн дол. США, через відсутність яких ДП «Південмаш» не може будувати ракетоносій? Щомісяця підприємство нагадує про це Briklin Limited, але знову отримує тисячні «подачки», а не необхідні мільйонні суми.

Цікаво знати

Лише навесні 2014 року, коли всі терміни запуску супутника зірвані, «Південмаш» повідомили про проблему на офіційному рівні. Представник Briklin Limited та водночас позаштатний радник гендиректора НКАУ пояснив її виникнення світовою фінансовою кризою, яка призвела до блокування рахунків із 8,245 млн дол. США. На підтвердження своїх слів він зміг надати документ від аудиторської компанії, але там вказувалося, що на заблокованому рахунку є тільки 6 млн євро. Дивовижне конвертування валют залишилося без пояснень.

Потім з’являється такий негативний фактор як інфляція національної валюти. Щоб врятувати проект, Уряд України в 2016 році збільшує його фінансування на 17 млн дол. США. Однак MDA відмовляється продовжувати роботу над проектом через зниклі 8,245 млн дол. США, «Південмашу» не вистачає коштів на будівництво ракетоносія та й невідомо, де і які фінансові діри можуть з’явитися у майбутньому. Проект луснув, як мильна бульбашка, не залишивши по собі нічого, окрім як майже 300 млн дол. США боргу за кредитом.

Але і це не все. Зазначимо, що такому невтішному фіналу посприяв із-поміж іншого ще один факт із минулого: Держслужба спецзв’язку просто проґавила орбітальну точку.

Як це сталося? «Либідь» планували встановити в геостаціонарній позиції 38,2° східної довготи. Цю позицію у 2000 році Україні виділило Радіобюро Міжнародного союзу електрозв’язку (ITU). Щоб вона лишалася за Україною, Держслужба спецзв’язку мала у визначені терміни подати заявку до ITU і не зробило цього. Орбітальна точка 38,2°, про фінансову недоцільність використання якої, до слова, попереджала канадська MDA, у 2009 році дісталася іншій державі. Україна отримала іншу точку (48° сх.д.), але проблема полягала у тому, що до того часу бізнес-план проекту зі створення НССЗ уже був цілком прописаний під попередню.

Півтора року після підписання контракту «Укркосмосу» з MDA, у проекті нічого не відбувалося, адже готували новий бізнес-план. Немає іншого пояснення необхідності підписувати контракт із MDA за відсутності остаточного бізнес-плану, ніж бажання корупціонерів якомога швидше «освоїти» надані Україні кредитні кошти.

Задіяні особи

Слідство з’ясувало ролі у корупційній схемі та передало до суду обвинувальний акт стосовно 3 осіб. Серед них:

  • колишній позаштатний радник генерального директора Національного космічного агентства України — організатор (ч.3 ст.27, ч.2 ст.364 «Зловживання владою або службовим становищем», ч.5 ст.191 «Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем», ч.3 ст.209 «Легалізація (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом» КК України);
  • колишній директор ДП «Укркосмос» — виконавець (ч.2 ст.364 КК України «Зловживання владою або службовим становищем»);
  • довірена особа позаштатного радника — виконавець (ч. 3 ст. 209 КК України «Легалізація (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом»).

Якщо з попередніх розділів зрозуміла роль експозаштатнього радника та екс-директора ДП «Укркосмос», то зазначимо, що довірена особа позаштатного радника виконувала вказівки організатора схеми, пов’язані з фінансовими питаннями.

Так, ця особа  за довіреністю свого керівника та його близьких родичів отримувала в «Альфа-Банку» грошові кошти у вигляді готівки, перераховані з рахунків Briklin Limited на рахунки інших компаній, належних організатору схеми або членів його родини.

Як засвідчила виїмка банківських документів, він особисто знімав із рахунка та передавав керівнику мільйонні суми готівки. Фактично саме завдяки активним діям цієї особи впродовж трьох місяців легалізовано більше 6 млн дол. США із суми у 8, 245 млн дол. США.

Оскільки ця особа пішла на співпрацю зі слідством та надала викривальні показання щодо організатора корупційної схеми під час досудового розслідування з нею укладено угоду про визнання винуватості. За результатами її розгляду у листопаді 2019 року Вищий антикорупційний суд затвердив угоду та ухвалив обвинувальний вирок.

ПЕРЕБІГ РОЗСЛІДУВАННЯ

Передумови початку розслідування

У квітні 2016 року кримінальне провадження за фактом завдання шкоди державним інтересам під час побудови Національної системи супутникового зв’язку, кваліфіковане тоді як зловживання службовим становищем (ст. 2 ст. 364 КК України), зареєструвала Головна військова прокуратура Генеральної прокуратури України.

У серпні 2016 року постановою Генерального прокурора України підслідність у кримінальному провадженні визначено за Національним антикорупційним бюро України. Фактично ж справа, яка налічувала неповні чотири томи, опинилася у детективів НАБУ у серпні 2016 року.

Ключові події

29 серпня 2016 року — прийняття до провадження матеріалів досудового розслідування у кримінальному провадженні детективами НАБУ.

4 грудня 2018 року — повідомлення про підозру колишньому позаштатному раднику гендиректора Національного космічного агентства України та його довіреній особі.

30 січня 2019 року — повідомлення про підозру колишньому керівнику ДП «Укркосмос».

13 лютого 2019 року — розслідування завершено.

26 вересня 2019 року — обвинувальний акт стосовно двох осіб скеровано до Вищого антикорупційного суду для розгляду справи по суті.

Доказова база

У результаті обшуків в офісі колишнього позаштатного радника гендиректора НКАУ детективи НАБУ вилучили печатки компаній, зареєстрованих на Сейшельських островах, інвойси, договори, платіжні доручення, виписки по рахунках. Слідство здійснило 27 виїмок банківських документів. Це дозволило встановити зв’язок організатора схеми з офшорними компаніями та прослідкувати рух коштів. Також цьому сприяли отримані відповіді на запити про міжнародну правову допомогу від правоохоронних органів Кіпру, Латвії, Естонії, США та Канади.

Вилучена за результатами обшуку переписка у Viber з телефону довіреної особи експозаштатнього радника гендиректора НКАУ показала зв’язок між зняттям готівки, перерахунком коштів від Briklin Limited та попередньо отриманими вказівками від керівника.

Почеркознавча експертиза підтвердила, що підпис на листі з проханням перерахувати кошти BriklinLimited, який отримала компанія MDA, належить саме тогочасному директору ДП «Укркосмос».

Суб’єктивну сторону дій учасників корупційної схеми слідство підтвердило внаслідок негласних (слідчих) розшукових дій. А відтворити повну картину злочину допоміг вилучений вміст електронної пошти організатора схеми. Ця переписка — справжній літопис злочину.

Наслідки злочину

Наслідків у цього злочину більше, ніж здається на перший погляд. Назвімо основні з них:

  • державі в особі ДП «Укркосмос» завдано 8,245 млн дол. США збитків внаслідок привласнення цих коштів;
  • зірвано виготовлення та запуск першого українського геостаціонарного телекомунікаційного супутника, про що у державі мріяли чи не з перших років незалежності;
  • коли проект уже кілька років як відійшов у минуле, кошти платників податків все одно спрямовувалися на погашення 292,4 млн дол. США кредиту, наданого Канадським експортним агентством ДП «Укркосмос» під гарантії уряду України;
  • не маючи власної системи супутникового зв’язку Україна вже майже 30 років замовляє послуги в іноземних компаній, виводячи валюту з держави;
  • Україна втратила орбітальну точку 38,2° східної довготи, а замість неї отримала не найбільш вигідну;
  • із 2018 року Україна витрачає кошти на врегулювання в Лондонському міжнародному арбітражному суді спору з канадською MDA (тільки у липні 2019 року Уряд погодив виділення Державному космічному агентству на ці витрати 28 млн грн з резервного фонду);
  • ситуація з проектом стала великим кроком назад у розвитку вітчизняної космічної галузі, репутація якої у світі зазначала краху.

Результати розслідування

Завершивши розслідування та скерувавши справу до суду, НАБУ сподівається на справедливий вирок суду стосовно двох учасників корупційної схеми, у результаті якого за рахунок арештованого майна вдасться відшкодувати хоча б частину завданої бюджету України шкоди.

Матеріали розслідування НАБУ лягли в основу позову ДП «Укркосмос» до MDA, який із 2018 року розглядає Лондонський міжнародний арбітражний суд. Українська сторона переконана, канадська компанія має повернути кошти, отримані за виконання робіт, які не відбулися.

Розслідування у цифрах

  • 20 місяців тривало
  • 3 обвинувачених
  • 110 томів
  • 59 свідків допитано
  • 2 експертизи
  • 28 слідчих оглядів
  • 5 запитів до інших країн
  • 27 тимчасових доступів до речей і документів
  • накладено арешт на:

– 2 офісні приміщення експозаштатнього радника гендиректора НКАУ у м.Києві, його корпоративні права вартістю понад 74 тис. грн ;

– квартиру його сина у Нью-Йорку вартістю 1,130 млн дол. США, придбану за кошти, передбачені на реалізацію проекту;

– дві земельні ділянки, квартиру у м. Харкові та 1/2 частини квартири у м.Києві колишнього директора ДП «Укркосмос».

НЕОБХІДНІ КРОКИ

НАБУ надіслало подання до Державного космічного агентства України з пропозиціями та рекомендаціями щодо усунення причин і умов, які сприяють вчиненню кримінальних правопорушень. У цьому листі Національне бюро закликає нове керівництво ДКАУ посилити нагляд та контроль за діяльністю ДП «Укркосмос», ДП Півдешмаш» та інших підприємств, які входять до сфери управління органу, шляхом систематичного моніторингу ефективності використання майна і коштів таких підприємств, користування та розпорядження ними.

Крім того, НАБУ переконане у необхідності врегулювання у державі інституту радників — як штатних, так і позаштатних. Нерідко у корупційних схемах задіяні саме люди з такими посадами, які обіймають їх виключно для просування власних інтересів.