Такі висновки можна зробити, якщо порівняти дані навігаційних порталів і повідомлення Міноборони РФ.
Трубоукладач поміняв курс зі Шрі-Ланки на Суецький канал, але простояв біля острова кілька днів. Після чого відключив передачу даних. У той же день Шрі-Ланку покинув російський бойовий корабель, який попрямував за маршрутом трубоукладника – до Аденської затоки, який веде до Суецького каналу.
По даними навігаційного порталу Vesselfinder, трубоукладач «Академік Черський» підійшов до Шрі-Ланці 3 березня й відразу поміняв маршрут на Суецький канал. Однак судно стояло біля берегів острова три дні, а 6 березня просто відключило автоматичну ідентифікаційну систему (АІС).
Тим часом в Міноборони Росії заявили, що 4 березня в столиці Шрі-Ланки Коломбо прибув сторожовий корабель Балтійського флоту «Ярослав Мудрий». «За час стоянки екіпаж поповнив запаси води, палива і продовольства та здійснив технічний огляд корабля. Після завершення заходу, який триватиме до 6 марта, сторожовий корабель Балтійського флоту продовжить антипіратську вахту в Індійському океані », – говорилося в повідомленні військового відомства. Видання «Корабел.ру» додало, що сторожовий корабель вирушив до Аденської затоки, у якого його чекають судно забезпечення танкер «Єльня» і буксир «Віктор Конецький».
Загін кораблів знаходиться в далекому поході з 1 жовтня минулого року, коли покинув Балтійськ і взяв курс у Індійський океан, де взяв участь в морській частині російсько-індійських навчань «Індра-2019», тристоронніх навчаннях з КНР і Іраном «Пояс морської безпеки» і в російсько-японській вченні антипіратської спрямованості. В Індійському океані СКР «Ярослав Мудрий» виконує завдання антипіратської вахти.
А 6 березня сторожовий корабель попрямував по маршруту трубоукладача в одне з ним час і бойові кораблі російського флоту зможуть забезпечити безпечний прохід судна «Газпрому» в Червоне море і Суецький канал. Традиційно суду беруть на Шрі-Ланці охорону для проходу Аденської протоки, який «славиться» сомалійськими піратами, і відключають АІС, щоб ті не могли визначити судно.
Примітно, що 6 березня на Шрі-Ланку прибув великий протичовновий корабель Тихоокеанського флоту «Адмірал Виноградов», який слідував за попереднім маршрутом «Академіка Черського». У порту корабель повинен був поповнити запаси води і палива. Для особового складу планували організувати відпочинок і оглядові екскурсії по Коломбо, повідомляла прес-служба Східного військового округу по Тихоокеанському флоту.
Як повідомляло EADaily, Суецький канал також стане черговою транзитною точкою «Академіка Черського» на шляху в Балтійське море. Маршрут судна в Балтійське море побічно підтверджує інформація про торги, які проводить «Газпром флот» на електронному торговельному майданчику групи «Газпромбанк». Так, до кінця лютого приймали заявки на поставку плакатів і символів для «Академіка Черського» з доставкою в Калінінградську область. В іншій закупівлю повідомляли, що останній день зими – крайній термін, коли «Газпром флот» чекає і пропозицій про постачання фланців і відводів для трубоукладача. У конкурсній документації уточнювалося, що товари необхідно привезти до борту судна в Калінінграді, але адреса може і змінитися – на Санкт-Петербург.
Блогер під ім’ям Аслан Нахушев стверджує, що «Академік Черський» слідує в Санкт-Петербург.
«Трубоукладчик намагається своїм ходом почати похід в Санкт-Петербург c заходом в Калінінград на один з пітерських суднобудівних заводів ОСК для установки зварювального і технологічного устаткування відомої європейської компанії, яка перемогла в тендері і має власну виробничу площадку в Ленінградській області Росії, – написав блогер. – Також судну належить середній ремонт основної рухової установки, гвинтовий і валовий ходової групи, які в умовах Находкинского СРЗ зробити неможливо ».
«Академік Черський» покинув Находку після того, як на сайті державних закупівель 7 лютого з’явилося оголошення про тому, що «Газпром флот» завершив 5 лютого тендер на дооснащення трубоукладача. У компанії не повідомили імена учасників, але вказали, що їх було три. Причому, переможцем став той, хто подав документи 30 січня, коли конкурс продовжили. Раніше заявки брали до 16 січня. Майбутній підрядник запропонував провести роботи за 831 млн рублів – на 42 млн рублів дешевше оціночної вартості.
У технічній документації при цьому вже не йдеться, що роботи з дооснащення будуть проводитися в порту базування – в Находці. У «Газпромі» не коментують ситуацію.
Щодо технічної документації тендеру, після дообладнання продуктивність судна повинна становити не менше 120-160 стиків на добу і розраховується, виходячи з умов цілодобової роботи чотирьох зварювальних постів. Іншими словами, судно повинно укладати на добу від півтора до двох кілометрів газопроводу. При цьому дооснащення, йдеться в документації, проводиться для будівництва трубопроводу на Киринський газоконденсатному родовищі на Сахаліні, а діаметр труб, що зварюються вказано в 30 дюймів, тоді як для «Північного потоку – 2» він становить більше 60. В той же час «Академік Черський» є єдиним з трьох відповідних під будівництво балтійського газопроводу судів, яке має систему динамічного позиціонування. Її не вимагав датський регулятор, проте вона передбачена в дозволі на укладку в економічній зоні Данії в Балтійському морі, щоб під час робіт не зачепили лежать на дні ще з часів Другої світової війни боєприпаси. Тому узгодження з Датським енергетичним агентством в разі використання трубоукладачів з якірним позиціонуванням ( «Фортуна» та «Дефендер») необхідно.
Мінусом використання «Академіка Черського» є те, що йому необхідно пройти ще дооснащення підтримує, а дорогу в Балтійське море забере у судна кілька місяців.
Крім трубоукладачів «Академік Черський», «Фортуна» та «Дефендер», у «Газпрому», по суті, інших варіантів для добудови «Північного потоку – 2» може і не бути. Необхідних для укладання газопроводу судів в світі небагато, і судновласники дійсно бояться американські санкції. Показово, як швейцарська компанія Allseas за кілька годин до підписання Дональдом Трампом закону з санкціями проти учасників проекту зупинила свої трубоукладчики і протягом декількох днів розвантажила і вивела Pioneering Spirit і Solitaire з Балтійського моря. Раніше була надія, що в документі йдеться про 30-денний термін на згортання робіт, однак Мінфін США відразу уточнив: місяць дається на згортання робіт, а не на завершення. EADaily писало, що іноземні судна продовжують роботи на проекті однак вони виконують задачі, не пов’язані із добудовою газопроводу. Наприклад, здійснюють начерку каменів.
Про можливість використання «Академіка Черського” говорив в кінці минулого року глава Міненерго Олександр Новак.
«Одне з варіантів – це судно на Далекому Сході, але буде потрібно якийсь час на допподготовку», – зазначав міністр енергетики Росії.