Нещодавно офісом Генерального прокурора спільно з Нацполіцією та СБУ проведено обшук в приміщенні Миколаївської ОДА, з засобів масової інформації нам стало відомо, що обшук проводився в рамках кримінального провадження за фактом незаконного заволодіння нашим підприємством ( Термінал UPSS – ред.) земельною ділянкою водного фонду, оскільки це питання критично важливим для роботи Терміналу та суттєво впливає на нашу ділову репутацію, для захисту нашого доброго імені вважаємо за необхідне висловити свою позицію та надати до відома громадськості деякі факти цієї справи.
Термінал здійснює свою діяльність з 1991 року і протягом 29 років в незалежності від політичних сил, які знаходяться при владі, Термінал завжди інвестував в регіон, вів свою діяльність виключно у законодавчому полі та у відповідності до стандартів прийнятих в міжнародній бізнес спільноті.
Перед зверненням до ОДА з клопотанням нами було проаналізовано юридичну сторону питання, ми були не першими хто отримав в оренду землі водного фонду під Бузьким лиманом. В 2013 році були перші судові справи за позовом прокуратури Миколаївської області до суб’єктів господарювання і тоді позиція прокуратури полягала в тому, що землями водного фонду під Бузьким лиманом має розпоряджатися Миколаївська обласна державна адміністрація (надалі ОДА), у той момент така позиція була підтримана й Господарським судом Миколаївської області (справа № 915/147/14).
Повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування визначені статтею 122 Земельного Кодексу.
Кабінет Міністрів України передає земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у випадках, визначених статтею 149 цього Кодексу, та земельні ділянки дна територіального моря, а також у користування земельні ділянки зони відчуження та зони безумовного (обов’язкового) відселення території.
Земельна ділянка, яку було передано в оренду Терміналу, не є земельною ділянкою дна територіального моря, також ця земельна ділянка не вилучалась Кабінетом Міністрів України.
Обласні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Тобто у КМУ відсутні повноваження для розпорядження землями водного фонду загальнодержавного значення, вказане відноситься до повноважень ОДА.
Крім того хочемо звернути вашу увагу, що в той же час Кабінету Міністрів України розглядав проект розпорядження про надання Терміналу в оренду земельну ділянку, загальною площею 7,8114 гектара для будівництва залізничної та автомобільної інфраструктури, яке було прийнято 4 липня 2017 р. Процедура отримання в оренду землі через КМУ для нас не була б новою, проте ми вирішили піти по законній процедурі, яка передбачена Земельним кодексом.
З огляду на викладене, положення ст. 85 Водного кодексу та ст. 122 Земельного кодексу нами було прийнято рішення звертатися з клопотанням про отримання в оренду земельної ділянки до ОДА.
Профільним інститутом ЧорноморНДІпроект було розроблено техніко-економічне обґрунтування проекту для розміщення та обслуговування об’єктів портової інфраструктури, було визначено можливе місце розташування земельної ділянки, розраховано її площу та межі.
Розпорядженням голови Миколаївської облдержадміністрації від 30 грудня 2013 року № 407-р надано дозвіл ТОВ МП «Термінал -Укрхарчозбутсировина» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду загальною площею 157 га для розміщення та обслуговування об’єктів портової інфраструктури, підхідного каналу та причальних фронтів із земель державної власності, ненаданих у власність або користування, в межах території Галицинівської сільської ради Жовтневого району області.
В подальшому було розроблено проект землеустрою, який згідно з вимогами статті 186-1 Земельного кодексу України погоджено:
Державним агентством водних ресурсів України, у висновку від 21.07.2014 № 3691/9/11-14 якого вказано, що проект відповідає вимогам водного законодавства;
відділом Держземагентства у Жовтневому районі Миколаївської області, у висновку від 23.09.2014 № 112 якого зазначено, що проект землеустрою відповідає вимогам діючого земельного законодавства України, встановленим нормам і правилам та рекомендовано передати земельну ділянку в оренду;
сектором містобудування, архітектури та з питань надзвичайних ситуацій Жовтневої райдержадміністрації Миколаївської області (висновок від 01.08.2014 №0147-7).
Після отримання всіх погоджень проект землеустрою пройшов обов’язкову державну експертизу землевпорядної документації, що підтверджується висновком державної експертизи землевпорядної документації від 02 грудня 2014 року № 1597-14 (проте Верховний Суд у своєму остаточному рішенні зазначив, що її не було, незважаючи на копію експертизи у матеріалах справи та листа Держгеокадастру, що висновок є і він позитивний).
Під час розробки проекту землеустрою матеріали проекту були надані до ДП «АМПУ», які повідомили, що земельна ділянка не входить в акваторію Миколаївського морського порту.
З проектом землеустрою та всіма погодженнями ми знову звернулися до ОДА, а розпорядженням голови Миколаївської облдержадміністрації від 04 лютого 2015 року № 25-р було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ МП «Термінал -Укрхарчозбутсировина» для розміщення та обслуговування об’єктів портової інфраструктури, підхідного каналу та причальних фронтів із земель державної власності, ненаданих у власність або користування, в межах території Галицинівської сільської ради Жовтневого району Миколаївської області та надано ТОВ МП «Термінал-Укрхарчозбутсировина» в оренду строком на 49 років земельну ділянку з кадастровим номером 4823380600:01:000:1753 площею 157,0 га.
Надалі 16.05.2016 році наказом ДП «Адміністрація морських портів України» затверджено план розвитку Миколаївського морського порту, який погоджено Мініфраструктури, з урахуванням планів розвитку ТОВ МП «Термінал – Укрхарчозбутсировина», щодо розміщення та обслуговування об’єктів портової інфраструктури.
Проте у жовтні 2016 року Прокуратура Миколаївської області звернулась з позовом до ТОВ МП «Термінал-Укрхарчозбутсировина» та Миколаївської ОДА, яким оскаржувала законність договору оренди земельної ділянки площею 157,0 га (справа №915/1134/16).
У даній справі позов прокуратури вже було мотивовано тим, що у Миколаївської ОДА були відсутні повноваження для розпорядження землями водного фонду Бузького лиману, а вказане відноситься до повноважень Кабінету Міністрів України.
Ухвалою Господарського суду м. Києва від 04.11.2016 року порушено провадження по справі за позовом прокурора Миколаївської області до Миколаївської обласної державної адміністрації та товариства з обмеженою відповідальністю Миколаївського підприємства «Термінал – Укрхарчозбутсировина» про визнання незаконним та скасування розпорядження голови Миколаївської обласної державної адміністрації від 04.02.2015 року №25-р, визнання недійсним на майбутнє укладеного 17.02.2015 року.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 01.03.2017р., залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 25.04.2017р., у задоволенні позову відмовлено повністю.
Постановою Вищого господарського суду України від 15.08.2017р. касаційну скаргу Заступника прокурора міста Києва задоволено частково; рішення Господарського суду міста Києва від 01.03.2017р. та постанову Київського апеляційного господарського суду від 25.04.2017р. у справі № 915/1134/16 скасовано, а справу передано на новий розгляд до суду першої інстанції.
При новому розгляді рішенням Господарського суду міста Києва від 02.11.2017 року, яке залишено без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 23.01.2018 року, в задоволені позову прокуратури відмовлено повністю.
Отже 4 судові інстанції у складі різних колегій підтвердили законність та правомірність дій Терміналу UPSS та Миколаївської ОДА.
Постановою ВСУ від 17.05.2018 року було скасовано рішення попередніх судових інстанції у справі та задоволено позов прокуратури, в зв’язку з чим скасовано договір оренди земель водного фонду від 17.02.2015 року.
Підкорюючись рішенню суду Термінал в червні 2018 року звернулось вже до КМУ з клопотанням про надання в оренду вищевказаної земельної ділянки.
На разі чіткої позиції КМУ з цього питання немає. Міністерство інфраструктури та Міністерство енергетики та захисту довкілля України відсилають нас один до іншого.
При цьому залишається багато випадків коли органами місцевого самоврядування були надані товариствам земельні ділянки водного фонду і вони продовжують їх успішно використовувати.
Сподіваємось, що найближчим часом проблему буде усунуто в законодавчій та адміністративній площинах і ми зможемо приступити до реалізації нашого інвестиційного проекту.
На останок хочемо ще раз підкреслити, що ми не є загарбниками, якими нас намагаються зробити деякі змі. За 29 років роботи у портовій галузі Термінал здобув та підтвердив свою репутацію надійного партнера! Наше підприємство неодноразово було відзначено, як кращий платник податків у регіоні, кращій роботодавець Миколаївщини та соціально відповідальне підприємство, яке активно приймає участь у розвитку та покращені життя місцевої громади.
З повагою,
Колектив Термінал UPSS