Комітет з питань інтеграції України з Європейським Союзом розглянув Проекти Законів «Про ВВТ» 1182-1 та тотожних за змістом. За висновком Комітету проекти не суперечять міжнародно-правовим зобов’язанням України, однак, не в повному обсязі враховує положення Директиви 87/540/ЄС, Директиви 2005/44/ЄС, Директиви 2016/1629/ЄС.
Заступник генерального директора по взаємодії з органами влади в ТОВ СП «Нібулон», Михайло Різак прокоментував окремі уривки висновку Комітету у соцмережі:
1) «Разом з тим, основне визначення завдань органів та організацій, викладене в ст. 5 проекту Закону, посилається на його загальні аспекти, які самі по собі не надають чіткого розуміння щодо обсягу, меж компетентності та відповідальності».
2) «У ст. 56 проект Закону передбачено відкриття ринку для суден усіх країн (окрім країни-агресора). …. Варто також зауважити, що європейський ринок внутрішнього судноплавства не є доступним для суден третіх країн. Доступ надається за умови поєднання володіння, управління та реєстрації у державі-учасниці ЄС. Окрім цього, країни-учасниці ЄС можуть також обмежувати національний каботаж шляхом скорочення тривалості каботажу, а отже шляхом виставлення вимоги до операторів інших країн-членів ЄС, які бажають здійснювати перевезення, щодо встановлення оперативної компанії у конкретній державі (Регламент Ради (ЄС) № 3921/91)».
3) «У ст. 24 щодо бункерування суден та приймання забруднених речовин і сміття з суден необхідно передбачити доповнення із супутніми вимогами, які стосуються суден, та заборони операційного скидання за борт (зокрема, лляльні води, відпрацьовані нафтопродукти, залишки вантажу, сміття)».
4) «Наприклад, у ст. 2 проекту Закону зазначено, що «перевізник – суб’єкт господарювання або фізична особа який (яка) здійснює перевезення вантажів, пасажирів та їх майна, багажу, пошти внутрішнім водним транспортом». Разом з тим, у ст. 1 Директиви 87/540/ЄС зазначається, що «діяльність оператора перевезень товарів внутрішніми водними шляхами означає види діяльності, які здійснюють будь-які фізичні особи або підприємства у сфері перевезення товарів внутрішніми водними шляхами за наймом або за винагороду, навіть якщо цей вид діяльності не здійснюється на регулярній основі».
5) «Також європейська практика не передбачає стягування акцизного збору на дизельне паливо, яке використовується для внутрішнього судноплавства».
Ми неодноразово наголошували, що законопроекти «Про ВВТ» 1182,1182-1,1182-2 є різними редакціями напрацювань законопроектів 2475а та 2475а-д авторства народних депутатів минулого скликання Дубневича Я, Кононенка І., Козира Б. та інших депутатів VIII скликання, які продовжують системно суперечити нормам та духу законодавства ЄС, вони жодним чином не сприятимуть розвитку судноплавства та суднобудування України.
Ми переконливо просимо повернутися до концепції реформи ВВТ викладеній в проекті закону 2475а-4 від 07.03.2018р. авторства МДО ВРУ VIII скликання «За розвиток річок України».
Готові системно продовжити роботу над нормо проектуванням проекту закону «Про ВВТ», який забезпечить відродження судноплавства та суднобудування України.