Три важливі факти про днопоглиблення в порту Південний

Розвиток акваторії найпотужнішого порту України – Південного – зокрема її днопоглиблення – найактуальніша тема для фахових обговорень і фахових же пліток у соцмережах.Адже Південний – це не тільки насправді великі кошти, але й найбільш гостра конкуренція.

Приємно, що поважні спікери підтверджують правильність розробленого АМПУ проекту розвитку порту Південний та наголошують на необхідності реалізації, щоправда, лише одного з його етапів, який стосується приватного стивідора. Водночас дивує, що експерти у своїх висловлюваннях не роблять наступного необхідного кроку, а самене озвучують джерела фінансування проекту, вартість якого для АМПУ складає 2 млрд грн.

Тож, спробуємо розібратися, що саме робить АМПУ для того, щоб у порту Південний з’явилося більше глибоководних причалів.

1. Усе –за проектом

Днопоглиблення внутрішнього підхідного каналу до причалів18–22,на яких працює компанія ТІС — це лише один із чотирьох етапів реалізації масштабного проекту реконструкції акваторії порту в рамках плану розвитку порту Південний. Замовником та виконавцем цього документа, що передбачає здійснення робіт на площіу понад1747 тис. кв м є саме АМПУ. Проект затверджений розпорядженням Кабміну від 19.04.2017 № 324-р. і за цей час завершено роботи по першому пусковому комплексу. Таким чином, за рахунок АМПУ створені: водний підхід до причалів№№ 23–25, операційна акваторія причалів№№ 23–25, розворотне місце D =370 м проектною глибиною 16 м. Загальний обсяг днопоглиблення склав 4 339 486 куб. м, створений об’єкт введений у експлуатацію у 2018 році.На цей етап проекту розвитку акваторії Південного, який значно покращив конкурентні умови для найбільшого приватного стивідора ТІС держкомпанією АМПУ витрачено понад 1 млрд грн. Днопоглиблення внутрішнього каналу заплановане в рамках другого пускового комплексу проекту.

2. Підхідний канал до причалів18–22 – що є та що буде

Днопоглиблення внутрішнього підхідного каналу до причалів18–22,на якому наполягає приватний стивідор група компаній ТІС, включено до проекту фінансового плану АМПУ на поточний рік. Тож, Адміністрація аж ніяк не зволікає з підготовкою до реалізації проекту і рекомендації Антимонопольного комітету України значно покращити конкурентні умови для приватного стивідора є цікавими, але не актуальними. Більше того, зараз відбувається коригування проекту. Адже група компаній ТІС вирішила змінити технологію перевантаження, яку планує використовувати на цих причалах. Тож, технічні характеристики проекту необхідно привести у відповідність до планів приватного інвестора, внести відповідні зміни у фінансові та економічні розрахунки, визначити економічну ефективність капітальних інвестицій АМПУ, уточнити термін окупності проекту з проведенням повторної державної експертизи.

А для того, щоб роботи по проекту були більш ефективними для держави та приватного стивідора, було вирішено розділити його на додаткові два етапи. В рамках першого глибина внутрішнього підхідного каналу буде доведена до 17 м. Після чого ТІС зможе обробляти на причалах18–22 судна з більшим осіданням та, за умови наявності гарантованого вантажопотоку, швидко окупити його та приносити додаткові портові збори державі та прибуток своїм власникам. Паралельно з цим триватиме робота над другим етапом – поглибленням внутрішнього каналу до 19 м.

3. Що стаєна заваді?

Висока вартість проекту — понад 4 млрд грн., та відсутність у АМПУ необхідних коштів через те, що держпідприємство вимушено відраховувати до Держбюджету 90% прибутку (тобто майже все) є причиною того, що проект не може бути реалізований так швидко, як розраховує приватна стивідорна компанія. Кабінет міністрів України затвердив саме таку норму відрахувань і на 2019, і на 2020 роки, фактично паралізувавши інвестиційну діяльність підприємства по капітальним проектам, зокрема і днопоглибленню у Південному.

У 2020 році,за попередніми розрахунками, АМПУ зможе спрямувати на капітальні інвестиції в усіх 13 портах лише 500 млн грн, що у 4 рази менше, ніж потрібно для днопоглиблення внутрішнього підхідного каналу до причалів18–22 у Південному.

Адміністрація морськихпортів готова спрямовувати кошти на реалізацію інвестиційних проектів, як у Південному, так і в інших морських портах України, прямим чином зацікавлена у розвитку портової інфраструктури. Але для цього необхідно приймати офіційні рішення на державному рівні, а не дискутуватиу соцмережах.Про недостатню кількість коштів для здійснення капітальних інвестицій АМПУ говорить з моменту прийняття Кабміном рішення про збільшення відрахувань до 90%. Не тільки говорить, але й аргументує опонентам, звертається із варіантами вирішення питання до влади, знаходить союзників длязміни ситуації.Було б ефективним, аби приватний бізнес, який першочергово зацікавлений в капітальних інвестиціях АМПУ теж був активним в боротьбіза грамотне рішення щодо відрахувань на користь всій галузі. І активним не тільки в соцмережах і не тільки постфактум.

2019082101