- Деталі
- Створено: Середа, 05 червня 2019, 15:56
Вантажі гірничо-металургійного комплексу залишаються однією з основних номенклатур у морських портах України. Зараз вони займають впевнене друге місце після аграрних. У минулому році було перевалено понад 52 млн тонн продукції ГМК. В рамках Ukrainian Ports Forum-2019 міжнародні експерти акцентували увагу на тому, що українським вантажовласникам та портам слід бути готовими до збільшення кількості заходів великих суден класу Newcastlemaх. Це дозволить збільшити суднові партії, знизити витрати на логістику та зробити український експорт менш вразливим до коливання світових цін.
Серед основних проблем у сфері перевалки промислових вантажів в Україні представники провідних компаній зі США, Німеччини, Італії, ОАЕ, Болгарії, України, Хорватії та інших країн відзначили необхідність створення глибоководних портів, розвиток спеціалізованих терміналів, оснащених сучасним обладнанням для обробки гірничо-металургічних вантажів, а також забезпечення стабільної роботи українських портів на Азовському морі.
Президент глобальної логістичної компанії Clarksons Platou (Італія) Массімо Дентиче на форумів Одесі відзначив світову тенденцію збільшення флоту суден класу Newcastlemaх, які складають понад 41% від загальної кількості нових суден, які зараз замовлені судновласниками у світі. «Перехід на сучасні великі судна значно покращить економічну ситуацію як для судновласників, так і для портових операторів. Тому наразі необхідно довести глибини українських портів до належного для таких суден рівня, щоб залишатися конкурентоздатними у порівнянні з конкурентами на світових ринках», – відзначив експерт.
В Україні існує лише один порт, який вже практично має необхідні глибини. Це порт Південний. Адміністрація морськихпортів України завершує тут черговий етап днопоглиблення. «АМПУ вже практично забезпечила доведення глибин підхідного каналу, маневрових зон та операційних акваторій окремих причалів порту Південний до 20 м.У цей проєкт було вкладено понад півмільярда гривень, а обсяг робіт з днопоглиблення склав 2,7 млн м3», – прокоментував реалізацію масштабного проєкту у порту керівник АМПУ Райвіс Вецкаганс.
Ще одна проблема, про яку йшлося на форумів Одесі, – необхідність забезпечення вільного судноплавства в Азовському морі. Через проблеми, які виникли наприкінці минулого року з проходом суден через Керч-Єнікальський канал, вантажовласники вимушені були переорієнтувати частину вантажів до українських портів на Чорному морі. Але технічне оснащення терміналів не завжди дозволяло обробляти відповідні обсяги у необхідні строки.
Зараз ситуація у Керченський протоці дещо стабілізувалась, до того ж АМПУ вдалося залучити підрядника для відновлення паспортних глибин у портах Маріуполь та Бердянськ та на підхідних каналів до них. Обсяг інвестицій АМПУ у ці проєкти складає майже 725 млн грн. Крім того, нещодавно були озвучені наміри АТ «Укрзалізниця» надати 20% знижку на доставку вантажів до українських портів на Азовському морі. Все це дозволяє сподіватись на підвищення конкурентоспроможності перевалки вантажів через порти Маріуполь та Бердянськ.
Проте державі та бізнесу слід посилити взаємодію задля розвитку спеціалізованих термінальних потужностей в українських портах. Оптимальним форматом для цього є проєкти державно-приватного партнерства, зокрема концесії, які дозволили, наприклад, Болгарії, за 4 роки залучити понад 127 млн євро у розвиток порту Бургас та збільшити обсяги перевалки у ньому майже у 5 разів.
Наразі в Україні реалізовуються пілотні проєкти концесії держстивідорів у портах Ольвія та Херсон, підготовлені Міністерством інфраструктури, командою міжнародних консультантів та фахівцями АМПУ. Концесійні конкурси можуть бути оголошені вже у червні-липні. Більш докладно про це читайте за посиланням. Як повідомлялось раніше, наступними можливими проєктами концесій у портовій галузі є проєкти розвитку спеціалізованих терміналів в портах Південний та Чорноморськ.