Звіт про періодичне відстеження результативності наказу Міністерства інфраструктури України від 03.12.2013 № 965 «Про затвердження Тарифів на послуги із забезпечення лоцманського проведення суден».
Заходи з відстеження результативності регуляторного акта здійснювались з 11.02.2019 по 11.03.2019.
Кількісні та якісні значення показників результативності акта
Дохід від надання послуг із забезпечення лоцманського проведення суден у 2016 році склав 734,9 млн грн, за 2017 рік – 809,9 млн грн; за 2018 рік – 832,2 млн грн.
Кількість оброблених суден у розрізі морських портів України у 2016, 2017, 2018 роках (Таблиця 1).
Таблиця 1 | ||||
Кількість оброблених суден у розрізі морських портів України у 2016, 2017, 2018 | ||||
№ зп |
Назва морського порту | Кількість оброблених суден, од. |
||
2016 | 2017 | 2018 | ||
Всього по всім морським портам | 13228 | 12 024 | 11 654 | |
1 | Бердянський морський порт | 648 | 339 | 229 |
2 | Білгород-Дністровський морський порт | 224 | 132 | 85 |
3 | Ізмаїльський морський порт | 4014 | 3 646 | 3 900 |
4 | Морський порт Чорноморськ | 1478 | 1 542 | 1 424 |
5 | Маріупольський морський порт | 700 | 532 | 490 |
6 | Миколаївський морський порт | 1819 | 1 732 | 1 726 |
7 | Одеський морський порт | 1673 | 1 547 | 1 313 |
8 | Ренійський морський порт | 590 | 597 | 539 |
9 | Скадовський морський порт | 23 | 23 | 7 |
10 | Спеціалізований морський порт Ольвія | 184 | 231 | 168 |
11 | Морський порт “Усть-Дунайськ” | 47 | 73 | 73 |
12 | Херсонський морський порт | 787 | 662 | 715 |
13 | Морський порт “Южний” | 1041 | 968 | 985 |
Показники бюджетних відрахувань державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (далі – ДП «АМПУ») та державної установи «Держгідрографія» (далі – ДУ «Держгідрографія») (Таблиця 2).
Таблиця 2 | |||
Платежі ДП “АМПУ” та ДУ “Держгідрографія” на користь держави у 2016-2018 роках, тис. грн | |||
2016 рік | 2017 рік | 2018 рік | |
ДП “АМПУ” | 4 659 887,00 | 4 779 509,60 | 3 892 815,00 |
ДУ “Держгідрографія” | 136 728,00 | 126 623,60 | 51 520,30 |
Проблемним питанням, що потребує уточнення, є визначення групи Б з метою виключення різних тлумачень при справлянні послуг за забезпечення лоцманського проведення суден із суден-поромів. Існуюча редакція визначення ознак суден, що віднесені до групи Б, має різні тлумачення, що викликає суттєві протиріччя між учасниками процесу транспортування вантажів та пасажирів у поромному сполученні, через що, наприклад, судновласник «Пароходство БМФ» АД (Республіка Болгарія) звернувся до суду, інформує про можливість скорочення заходів суден-поромів до морського порту Чорноморськ. Як наслідок, віднесення суден-поромів до групи А при справлянні послуг із забезпечення лоцманського проведення суден за Наказом № 965 мало наслідком скорочення суднозаходів: у 2017 році судна-пороми «Пароходство БМФ» АД (Республіка Болгарія) здійснили 63 суднозаходи у морський порт Чорноморськ, а у 2018 – 45 суднозаходів.
Крім того, Рішенням Господарського суду Одеської області від 04 червня 2018 на виконання постанови Верховного Суду від 18 грудня 2018 у справі № 916/112/18 визнано протиправними дії ДП «АМПУ» щодо формування та виставлення рахунків для суден-поромів «Geroite na Odessa», «Geroite na Sevastopol» із розрахунку їх належності до групи А;
відсутність у Наказі № 965 положень, що відокремлюють буксири, що здійснюють послуги із ескортування та міжпортового буксирування від буксирів, які працюють у складі потового флоту у межах акваторій морських портів. Наслідком є судовий процес, пов’язаний із віднесенням таких буксирів до групи А або групи Е при справлянні плат. Відповідні пропозиції щодо внесення змін про визначення понять були надані ДП «АМПУ»; додатково будуть надані пропозиції щодо уточнення визначень ознак груп для буксирів, які виконують різні операції у межах акваторій морських портів та поза ними.
Оцінка результатів реалізації регуляторного акта та ступеня досягнення визначених цілей
На підставі періодичного відстеження результативності регуляторного акта можна зробити висновок, що впровадження нормативно-правового акта дало змогу вирішити питання щодо комплексного врегулювання відносин, пов’язаних із забезпеченням лоцманського проведення суден, а отже, регуляторний акт досягає поставленої мети. Проблемні питання будуть вирішені шляхом внесення відповідних змін до Наказу № 965.