В АМПУ вважають, що скидання грунту в акваторії Миколаєва законне і навіть “оздоровлює прибережні території”

2017-07-03 09:28:01

Головними винуватцями скандалу із забрудненням пляжу в АМПУ вважають місцеву владу та громадських активістів, які “не змогли домовитися”.



Адміністрація морських портів України (АМПУ) оприлюднила свою позицію щодо скандального днопоглиблення в Миколаївському порту зі скижанням грунтів в районі пляжної зони і яхт-клубу.
Відповідно до офіційного повідомлення на сайті АМПУ, у відомстві  вважають, що роботи виконуються законно, на підставі "всіх необхідних дозвільних документів, нормативних та техніко-економічних обґрунтувань". 
Перенесення місця складування ґрунтів за твердженням чиновників неможливе через "складність процесу". 
А головними винуватцями скандалу із забрудненням пляжу в АМПУ вважають місцеву владу та громадських активістів, які "не змогли домовитися".
МБН наводить публікацію роз’яснення АМПУ в повному обсязі та без коректив:
*****************************

10 питань про днопоглиблення в Миколаєві


Представляємо вичерпні відповіді на питання, які найчастіше виникають по даному проекту Миколаївської філії АМПУ.

1. Які позиції Миколаївського порту в галузі і роль в економіці?

Миколаївський порт демонструє одні з найкращих темпів зростання в країні і входить в трійку лідерів по перевалці зернових культур. За п’ять місяців 2017 року перевалка зросла на 6% і склала майже 10 млн тонн, тоді як в минулому році обсяг перевалки виріс лише на 1% до 22 млн тонн. У порту працюють компанії зі світовим ім’ям і найбільші українські стивідори і експортери: Bunge (ТОВ «Грінтур —Екс», ТОВ «ЕТСК»), Cofco Agri (ТОВ «ДССК»), ArcelorMittal (ТОВ «Нікмет-Термінал»), Нібулон, група OREXIM, Державна продовольчо-зернова корпорація України (ДПЗКУ) та інші. Всього в порту функціонує 17 портових операторів, які створюють більше 4 тисяч робочих місць. Порт розвивається, міжнародні інвестори будують тут сучасні виробничо-перевантажувальні комплекси і термінали. У планахрозвитку порту — спільні проекти АМПУ і інвестора з будівництва універсального перевантажувального комплексу на запроектованому причалі № 8, по реконструкції і модернізації наявних складських комплексів, тилових майданчиків, під’їзних шляхів, інших об’єктів портової інфраструктури. Також АМПУ облаштує додаткові якірні стоянки в операційній акваторії порту.

2. Навіщо необхідне днопоглиблення порту, і яка реальна потреба в цих роботах в Миколаєві? Які обсяги, вартість робіт?

Днопоглиблення — це обов’язкові роботи для підтримання експлуатаційних характеристик каналів, операційних акваторій та причалів в належному технічному стані, оскільки в залежності від погодних умов, течій та інших факторів вони мають властивість замулюватися, втрачати глибини. Це призводить до зменшення прохідного осідання суден, підвищення ризиків їх безпечної проводки. Уявіть, що ви вирили яму в піску — на березі або в воді, нехай навіть досить глибоку. Чи буде вона залишатися незмінною хоч годину? Звичайно, ні, дуже скоро її розміри помітно зміняться. Так і на портову акваторію впливає такий природній фактор як заносимість. Крім того, судна, особливо великотоннажні, також змінюють природні обриси каналу — його дно і відкоси. Тому потрібно постійно підтримувати канал і акваторію в судноплавному стані, зберігаючи паспортні глибини, прописані в Обов’язкових постановах по порту Миколаїв. Завдання виконання експлуатаційного днопоглиблення в Миколаєві, яке як раз і полягає у видаленні наносів, нічим не відрізняється від виконання подібних завдань в інших портах світу.

Обсяг черпання в процесі днопоглиблення, проведеного в Миколаївському порту в цьому році,— більше 483 тис. куб. м. Вартість робіт — десятки мільйонів гривень коштів державного підприємства, тому простої, переноси неприпустимі.

Днопоглиблення — необхідний елемент підвищення конкурентоспроможності порту. За днопоглиблення неодноразово ратували всі компанії, що працюють в порту. Проведення днопоглиблювальних робіт критично не тільки для Миколаївського порту, але і для розвитку всього регіону в цілому.

3. Які документи свідчать про законність днопоглиблення?

Експлуатаційне днопоглиблення, що проводиться біля причалів порту, має всі необхідні дозвільні документи, нормативні та техніко-економічні обґрунтування. Зокрема:

– Міністерство екології та природних ресурсів України своїм дозволом № 004 / 04–17 Мік від 25.04.2017 затвердило терміни та райони виконання робіт, а також питання складування ґрунту.

— Державне агентство рибного господарства України листом від 16.05.2017 також надало своє погодження проведення невідкладних робіт з експлуатаційного днопоглиблення в нерестовий період.

– У свою чергу, Миколаївська міська рада 17.02.17 направила лист Миколаївському морському порту про погодження заяви про наміри експлуатаційного днопоглиблення.

— Крім того, згідно з вимогами законодавства, філія АМПУ в м.Миколаєві інформувала громадськість про наміри проведення днопоглиблювальних робіт — ніяких пропозицій і коментарів з цього приводу жителі міста і громадські організації не озвучували.

Таким чином, роботи з днопоглиблення мають всі законні підстави для проведення в установленому обсязі і в узгоджені терміни.

4. Чи дійсно міськрада і Держрибагентство відкликали свої дозволи на днопоглиблення?

Миколаївська філія АМПУ зі ЗМІ дізналася про те, що міська рада і Держрибагентство анулювали свої дозволи. Політика будь-якогопідприємства, державного органу, та й кожного учасника ринку повинна бути послідовною. Не можна спочатку видати, а потімвідкликати офіційний документ, який стосується відносин між організаціями, відомствами, компаніями, незалежно від того, державні вони чи приватні. Це не просто не прийнято, це руйнує в цілому державну політику в сфері розвитку інфраструктури, портової сфери.

5. Проти днопоглиблення виступали різні політичні сили Миколаївського регіону. Чому ж філія АМПУ не відмовився від робіт?

Незважаючи на очевидну важливість днопоглиблювальних робіт для стивідорних компаній і для розвитку регіону, політики і деякі активісти Миколаєва, на жаль, не знайшли в собі сил об’єднатися для конструктивного вирішення питання. І навіть навпаки, намагалися на цій ситуації заробити якомога більше політичних балів, штучно нагнітаючи ситуацію. Миколаївська філія АМПУ, як було сказано вище, зробила всі визначені законом кроки для початку проекту і зривати його, наносячи шкоду бюджету держпідприємства, заради чиїхось політичних дивідендів не має права.

6. Наскільки безпечні днопоглиблювальні роботи з точки зору екології?

Перш ніж АМПУ приступає до днопоглиблення, профільний науково-дослідний інститут ЧорноморНДІпроект розробляє обов’язкову «Оцінку впливу на навколишнє середовище», так званий ОВНС. Безумовно, щодо днопоглиблення в Миколаївському порту такий аналіз теж був зроблений. Він підтвердив коректність робіт, а також визначив локацію для складування ґрунту. Протягом всього процесу днопоглиблення питання екологічного характеру для порту моніторять фахівці науково-дослідного інституту, вони щодня в реальномурежимі з сусіднього судна контролюють роботи.

7. Жителі міста скаржилися на забруднення води і піску, неприємний запах. З чим це пов’язано?

Пляжні території ніяк не можуть забруднюватися у процесі днопоглиблення в акваторії, адже продукт вироблення — це пісок. По суті,підводний ґрунт беруть в одному місці і відвозять в інше, створюючи необхідний підводний ландшафт, строго дотримуючись параметрів проекту. Запах може з’являтися при проведенні днопоглиблювальних робіт біля причалів, оскільки прибираються наноси мулу. Невеликі глибини, млявий перебіг — при будь-якому коливанні мул дає характерний запах, не кажучи вже про роботу спеціального судна. Ситуація в Миколаївському порту посилюється ще і наявністю зливової каналізації, що виходить в море якраз в тому місці, на запах якого скаржилися жителі. Для оздоровлення прибережних територій мимовільне очищення дна від мулу в ході днопоглиблення тільки на користь. За оцінкою екологів, днопоглиблення пройшло в рамках норми, і ніякі показники не порушені.У причалів днопоглиблювальні роботи завершені, зараз фахівці займаються акваторією порту.

8. Чому не можна перенести вивезення ґрунту у віддалені від міста райони?

Місцезнаходження підводного відвантаження ґрунту визначається і узгоджується дозволами міністерств і відомств, екологічних служб, проектною документацією, угодами з підрядниками, які виконують роботи. Крім того, у кожного підводного відвалу — своя «ємність», тобто не в кожну точку лиману або моря можна складувати ґрунт, вироблений в результаті днопоглиблення. Це складне технічне питання, де необхідно знати склад ґрунту, ландшафт дна, характер течій, розміри і характеристики судів, безліч інших параметрів. Тому вимагати відвозити піднятий з дна наносний ґрунт «кудись подалі» безграмотно і безвідповідально. Крім того, вивезення ґрунту в інші, не визначені проектом, райони призведе до подорожчання робіт і збільшення термінів їх виконання, а це — зрив контракту і збитки для держпідприємства, що неприпустимо.

9. Які роботи, в якому районі і якому обсязі виконуються сьогодні?

Зараз витягнутий в процесі днопоглиблення ґрунт відвантажується в рамках цього ж підводного відвалу, але в більш віддаленому районі, де немає в прилеглій близкості зони відпочинку, яхт-клубу, житлових будівель і дитячого спортивного комплексу, орієнтовно на відстані однієї морської милі. Непросто було досягти такої угоди з підрядником, який виконує роботи, адже вивезення на великідистанції підвищує вартість робіт і уповільнює їх терміни виконання. Таким чином, поставлено крапку в спекуляціях навколо цього питання.

10. Як не допустити подібні ситуації в майбутньому?

Для того, щоб такі питання в місті Миколаєві не виникали в майбутньому, рекомендуємо чиновникам місцевих органів влади більш виважено і відповідально ставитися до підготовки і надання дозвільних документів АМПУ, щоб не доводилося їх відкликати під натиском громадськості. При необхідності завжди можна взяти паузу, щоб обговорити подібний проект з жителями, знайти консенсус всередині політикуму і тільки після цього підписувати офіційні документи, які дають старт роботам високої вартості державного підприємства.