Доповідь “Габаритно ваговий контроль”
Віталій Сергієнко Експерт ГО «УТС»:
Ваговий контроль в Україні безсистемний і корумпований, а отже – неефективний.
На сьогодні для здійснення вагового контролю в “Укртрансбезпеці” (УТБ) наявні 78 мобільних вагових комплексів, 26 комплексів «Укравтодору» та комплекси, закуплені обласними держадміністраціями. Закуплені УТБ в 2017 році за кошти ЕС комплекси виявилися недоукомплектованими і в 2018-19 роках на їх утримання не виділялися кошти.УТБ не співпрацює з місцевими органами влади щодо придбання вагових комплексів. В результаті, на сьогодні в УТБ не вистачає працівників, щоб забезпечити роботу всіх придбаних вагових комплексів.
«Зелені коридори», корупційна схема, організована УТБ для проїзду автомобілів з перевантаженням. За оцінками експертів, більше 10% порушень габаритно-вагових параметрів під час перевірки не виявляються з різних причин. З джерел відомо що за проїзд перевантаженого автомобіля платиться 500 гривень. Таким чином за 2018 рік сума позабюджетних зборів могла сягнути більше як 35 мільйонів гривень. В 2019 році вартість безперешкодного проїзду зросла до 1000 гривень. Великі перевізники, які системно їздять з перевантаженням, вирішують питання на вищому рівні і інспектори «не помічають» їх на ваговому комплексі.
Втрати державного бюджету від недорахування плати за проїзд автомобільними дорогами з перевантаженням становлять за оцінками експертів Українського інституту майбутнього до 30 мільйонів доларів США на рік.
Шляхи налагодження габаритно-вагового контролю:
– воля керівництва УТБ до виконання своїх посадових обов’язків;
– створення УТБ та місцевою владою реєстру підприємств, які завантажують чи приймають транспортні засоби з порушенням вагових норм;
– облаштування необхідної кількості майданчиків для проведення габаритно-вагового контролю (ГВК) та робота пунктів ГВК саме на маршрутах, які ведуть до підприємств;
– забезпечення онлайн-зв’язку всіх пунктів ГВК з єдиним сервером, з постійною відеофіксацією, загальний реєстр має включати всі дані по кожному зважуванню, забезпечення безперешкодного доступу громадян до цієї інформації;
– створення «чорного списку» порушників із зазначенням даних про сплату штрафів;
– налагодження співпраці УТБ та портів в частині обміну інформацією. Порти мають надавати УТБ дані про порушників;
– встановлення систем зважування в русі, з метою мінімізації людського фактору;
Необхідні зміни в нормативну базу:
– розробити дієвий механізм нарахування плати за проїзд дорогами з перевищенням габаритно-вагових норм, бо на сьогодні плату можна стягнути тільки через суд;
– ввести солідарну відповідальність за порушення відправника вантажу та перевізника, питання про відповідальність отримувача вантажу дискусійне;
– передбачити відповідальність перевізника за відмову проходити ГВК, повідомляти про відмови до Національної поліції;
– привести у відповідність до сучасних умов норми про загальну масу транспортного засобу та допустиме навантаження на віз;
– прописати механізм затримання автомобілів-порушників вагових норм.
А. Скоробогатов, транспортний юрист, компанія «Інтерліга»: Як юрист, я підтримую те, щоб відповідальними за перевантаження були всі сторони процесу: навантажувач, перевізник, отримувач вантажу, це забезпечить юристів роботою. Але як людина, яка використовує дороги, я категорично проти розмивання відповідальності. Карати треба тільки водія, за факт перевантаження. за повторне порушення водій має бути позбавлений вантажної категорії на 2 роки.