Доповідь “Про стивідорів та державні підприємства”.
Шота Хаджишвілі Risoil S.A.:
Серед керівництва галузі надзвичайно мало фахівців морської і портової справи. Вони не можуть створювати підприємство, команду, вони можуть створювати лише схеми і грабувати нас.
Я вже 30 років чую, що нам необхідно приватизувати державні підприємства, але поступово нам не буде що приватизувати. На кожному з держпідприємств сидить «смотрящій», який знімає маржу і заганяє підприємство у збитки. Підприємства розкрадаються постійно, при цьому державні підприємства є штучним шлагбаумом, що заважає розвиватися приватному бізнесу.
Поки не буде прозорої системи управління галуззю, з чітко прописаними законами, які всі будуть змушені виконувати, нічого на краще не зміниться.
Всі державні порти треба негайно продавати з урахуванням збереження специфіки роботи. Люди отримають можливість працювати в приватних структурах і отримувати більшу зарплатню.
Наумов: На сьогодні державні підприємства на 95% приносять кошти в бюджет. Жоден приватний стивідор не відраховує державі стільки коштів. Жодна приватна компанія, якщо приватники викуплять всі причали, не відправить ту ж техніку туди, де буде потреба.
На сьогодні у нас є унікальна можливість впливати на депутатів, які формуватимуть Кабінет міністрів. А Кабмін формуватиме керівників усіх відомств. Зміни необхідні, але продавати всі державні підприємства – неправильно. Треба продати ті, які є безнадійно збитковими, дублюють функції приватників.
Ш. Хаджишвілі: Держава може володіти акціями підприємств, але продавати треба всі. Держава цими підприємствами керувати не повинна.
М. Соколов: Закон про приватизацію включає перелік стратегічних об‘єктів, які приватизації не підлягають. Мова йде про продаж державних портових операторів, на балансі яких стратегічних об‘єктів державного значення немає.
Спікер невідомий: Я не погоджуся з твердженням пана Наумова, що державні компанії дають в бюджет 95% прибутку. У Сингапурі всі порти є державними, але у них немає інституту «смотрящіх». А у нас за кожним із державних портів стоїть «смотрящій», а за приватною компанією ні. Якщо хочемо позбавитися смотрящіх, треба позбавитись від державних компаній. Бо згадані 95% йдуть не до бюджету держави, а до «смотрящіх».
Ш. Хаджишвілі: На сьогодні центральні органи виконавчої влади, які нами керують – це звичайний рекет в особі Морської Адміністрації, Екологічної інспекції та АМПУ. І методи відповідні: коли свого часу Екоінспекція заборгувала сингапурському інвестору 2 мільйони доларів, структуру було просто закрито і відкрито нову, під новою назвою і з тими ж людьми у штаті. Чи це методи центрального органу влади?
Треба вносити негайні зміни в Закон про порти, Закон про профспілки. В жодному разі профспілки не мають фінансуватися з кишені державних чи інших підприємств. Профспілка має фінансуватися за рахунок своїх членів. Тоді профспілки будуть вирішувати проблеми своїх членів.
Для цих змін треба організувати групу адекватних людей, юристів, грамотних фахівців морської галузі, а не колишніх працівників прокуратури чи МВС. Вони мають розробити зміни до законодавства та винести на обговорення в парламент.
Представник Асоціації портів України:Асоціація портів через свою раду уже направила три звернення на адресу нової влади. На сьогодні перед нами три основних питання, які ми маємо в першу чергу донести до влади:
– Кадрове питання.
– Законодавче закріплення діяльності галузі, ліквідація безладу, який наявний зараз у законодавстві та суворе покарання за порушення закону.
– Заміна і корегування стратегічних документів галузі.
– Боротьба з корупцією.
– Зменшення централізації в керівних органах галузі, зокрема в АМПУ, перегляд штатного складу.
У вересні відбудеться засідання ради Асоціації, присвячене необхідним змінам у нормативній базі. Запрошую присутніх до участі у ньому.
Коли йде мова про наявність якихось проектів змін до законодавства, добре було б надавати його учасникам теперішнього заходу для спільного обговорення. Ми в спою чергу такі пропозиції попередньо надали, оприлюднивши в мережах.
В’ячеслав Кисловський, віцепрезидент асоціації «Морська Палата України»: Ми дійшли до точки неповернення. Сьогодні маємо прийняти рішення про те, що все необхідно змінювати і використати свій шанс звернутися до законодавчої влади.
На сьогодні державні підприємства – джерело корупції. Має бути змінено ставлення до державної власності, змінені стосунки бізнесу і влади. Пропоную подати відповідні документи в Комітет з транспорту в ВР.