АМПУ вимагає від Кабміну ухвалення 5 рішень, життєво необхідних для розвитку портової галузі

Адміністрація морськихпортів України звернуласядо голови уряду Володимира Гройсмана з відкритим листом. У документі визначено п’ять життєво необхідних для портової галузі рішень, які вже давно підготовані до розгляду, але досі не ухвалені Кабінетом Міністрів. Уряд уже отримав щодо цього десятки листів як безпосередньо від АМПУ, так і від галузевих об’єднань, членом яких є Адміністрація, а також від бізнес-асоціацій, які теж підтримують ініціативи АМПУ. Подальше зволікання з їх прийняттям може негативно позначитися на розвитку портової галузі України, залученні інвестицій, реалізації проектів державно-приватного партнерства, а також  впровадженні в українських портах європейських стандартів взаємодії між державними органами та бізнесом.

«Уряду потрібно, нарешті, визначитись, чи залишиться АМПУ драйвером розвитку інфраструктурних проектів та залучення інвестицій у портах, чи єдине завдання Адміністрації – це транзит портових зборів до державного бюджету. Чи потрібнів морських портах України європейські підходи, зокрема впровадження Єдиного морського вікна для вантажів та прозорий порядок взяття проб води, чи бізнесу доведеться і надалі закладати у вартість фрахту корупційну складову? Відсутність відповідних рішень Кабміну згубно позначається на галузі»,— зазначає керівник ДП «АМПУ» Райвіс Вецкаганс.

Як зазначають в Адміністрації морських портів України, те, що відбувається, суперечить пріоритетам, визначеним Кабінетом Міністрів України на 2019 рік.

Зокрема держпідприємство наполягає на ухваленні:

$1·         Стратегії розвитку морських портів України до 2038 року.

$1·         Фінансового плану ДП «АМПУ» на 2019 рік.

$1·         Проекту постанови Кабінету Міністрів України, який передбачає зменшення ставки дивідендів у держбюджет для державних підприємств портової галузі, зокрема й ДП «АМПУ», з 90% до 50%.

$1·         Проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку перевірки, взяття проб води та проведення їх аналізу».

$1·         Проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня2012 р. № 451» щодо запровадження Морського вікна (MaritimeSingleWindow).

Так, від зниження ставки відрахувань від прибутку підприємства до держбюджету з 90% до 50% та ухвалення фінплану АМПУ на поточний рік, який потрібно було прийняти ще наприкінці минулого року, а не у серпні2019 р., залежить реалізація масштабних інвестиційних проектів у морських портах. Зараз на одну гривню, що вкладена АМПУ у розвиток портів, припадає до 5 гривень приватних інвестицій. Серед найбільших проектів, реалізація яких опинилася під загрозою,— розвиток глибоководних портів Південний та Чорноморськ, що задіяні в поставках дефіцитного вугілля для нашої енергетики, а також реалізація спільних проектів із провідними світовими компаніями – таких, як китайська COFCO у Миколаївському порту, французька СМА CGMта німецька HHLA у порту Одеса. Від капітальних інвестицій АМПУ, які неможливо здійснювати за відсутності фінплану та за умови вилучення майже всього прибутку підприємства у держбюджет, залежить розвиток перевалочних потужностей у портах південного сходу України, які постраждали через агресію РФ. Зокрема диверсифікація вантажіву порту Маріуполь та створення там нового агропромислового кластера. І нарешті, не маючи інвестиційного ресурсу, АМПУ не зможе забезпечити виконання зобов’язань України перед Єврокомісією перепроектування та проведення ОВНС проекту розбудови глибоководного судноплавного ходу «Дунай-Чорне море», необхідного для підвищення конкурентоспроможності українських портів на Дунаї.

Впровадження в Україні Морського вікна (MaritimeSingleWindow), дозволить запобігти монополії приватної компанії, яка зараз, по суті, здійснює контроль за переміщенням через митний кордон України вантажів всупереч нормам Митного кодексу України  та рекомендаціям міжнародних організацій.

Нарешті, ухвалення «Порядку перевірки, взяття проб води та проведення їх аналізу» — це наступний крок, який потрібно зробити уряду задля  остаточної ліквідації корупційних засад при проведенні екологічних перевірок у морських портах України, створення прозорого та зрозумілого як для держави, так і для бізнесу механізму виявлення джерел забруднення та визначення відповідальності за скоєні порушення природоохоронного законодавства.

Адміністрація морськихпортів України разом з підприємствами портової галузі сподіваються, що Кабінет Міністрів на наступному засіданні прийме відповідні рішення та розблокує розвиток портової галузі, яка формує майже 2% внутрішнього валового продукту країни, створює понад 47 тисяч робочих місць у різних регіонах держави та 57% відсотків експорту вітчизняних підприємств.

01