5 березня 2019 року в рамках робочої поїздки до Миколаївської області Міністр інфраструктури України Володимир Омелян відкрив перше засідання Конкурсних комісій щодо двох пілотних концесійних проектах у портах Ольвія та Херсон. Участь у заході також взяв очільник Миколаївської ОДА Олексій Савченко. Засідання проходило в закритому режимі.
Міністерство інфраструктури стало першим, яке підготувало всю необхідну документацію для здійснення концесії в Україні.
«Вже сьогодні відбувається перше засідання Конкурсних комісій щодо двох пілотних концесійних проектах у портах Ольвія та Херсон. Це безпрецедентна подія для України. Україна йде в ногу з Європейськими країнами, зокрема, Болгарією, яка оголосила амбітний план концесії найбільших морських портів. Вперше держава підійшла до концесії і підготувала всі документи відповідно до світових практик. Портова галузь України потребує інвестицій, в тому числі, і іноземних. Концесія дозволяє державі покласти на приватний сектор інвестиційні, соціальні, екологічні та інші зобов’язання на весь період концесії, при цьому зберігаючи власність на державне майно у портах», – наголосив Володимир Омелян.
За його словами, цьому передувала дворічна робота з підготовки проектів, у якій брали участь Міжнародні фінансові організації (ЄБРР, МФК), відомі українські та міжнародні консультанти: «До роботи залучалися інші зацікавлені сторони: місцева влада, професійні спілки, Мінекономіки, Мінфін та інші органи державної влади, Офіс підтримки реформ та офіс SPILNO. Ми маємо 2 ґрунтовні ТЕО проектів. Проведений Міністерством інфраструктури аналіз ефективності довід доцільність реалізації проектів та позитивний ефект на державний та місцевий бюджет, що було також підтверджено Мінекономіки та Мінфіном».
За словами очільника Міністерства, дані ТЕО свідчать, що реалізація проекту концесії в Спеціалізованому порту Ольвія, сприятиме: залученню інвестицій у розмірі близько 17,3 млрд грн; збільшенню надходжень до бюджетів різних рівнів, – до 58 млрд грн за весь період дії договору концесії (35 років), у тому числі, надходжень від концесійних платежів − до 19,5 млрд грн; виплаті на користь міста Миколаїв пайового внеску в розмірі понад 70 млн. грн; інші додаткові надходження до місцевих бюджетів становитимуть щонайменше 241 млн грн лише за перші 5 років реалізації проекту.
Реалізація проекту концесії в порту Херсон сприятиме: залученню інвестицій у розмірі близько 1,37 млрд грн; збільшенню надходжень до бюджетів різних рівнів – до 14,3 млрд грн за весь період дії договору концесії (30 років), у тому числі надходжень від концесійних платежів – до 2,8 млрд грн; забезпечить виплату на користь міста Херсон пайового внеску в розмірі понад 11 млн грн; додаткові надходження до державного бюджету за перші 5 років становитимуть понад 490 млн грн; інші додаткові надходження до місцевих бюджетів становитимуть щонайменше 55 млн грн лише за перші 5 років реалізації проекту.
«Комісія покликана завершувати підготовку конкурсної документації та вже у квітні-травні 2019 року провести рівний, конкурентний та прозорий конкурс, у якому візьмуть участь як українські, так і міжнародні компанії. Вже понад 20 компаній виявили свою зацікавленість у подальшій реалізації пілотних концесійних проектів», – наголосив Володимир Омелян.
«Далі ми маємо ще близька 10 проектів, які стосуються як морської галузі, так і залізниці. Ми серйозно підходимо до питання аеропортів і теж готуємо концесію аеропортову «Борисполя» і «Львова» із залученням регіональних летовищ. Це буде пакет − один державний аеропорт і декілька комунальних. Я переконаний, що це саме той інструмент, який дозволить прозоро залучати інвестиції і дуже радий, що завдяки підтримці Президента України ми маємо ці проекти в реалізації вже сьогодні», – додав Володимир Омелян.
Захід проходив у закритому режимі, ЗМІ запрошені не були. Залишається не відомим, чи розглядались якісь інші питання.