АМПУ не може самостійно звільняти капітанів портів, тому зараз в портах по два капітана – Перший заступник Морської Адміністрації

Дмитро Барінов, Перший заступник голови Державної служби Морського та річкового транспорту України прокоментував ситуацію, яка склалась в портах України з призначенням капітанів виданню “Порти України”:

«До реформи капітанії, один суб’єкт управління поєднував в собі функції, що суперечать одна одній. Нагляд і контроль – це виключно державні функції, а ось забезпечувати їх може і повинен господарський суб’єкт. І раніше капітан порту здійснював все це. Його призначав міністр, потім капітани порту перейшли в структуру АМПУ. Але такий підхід управлінський не ефективний. Не повинно так бути, коли капітан поєднує в собі державну функцію, оглядаючи судно, дозволяючи його вихід, а потім отримує зарплату в АМПУ, яка зацікавлена в зростанні суднозаходів і розмірах витрат.

Нарешті ці функції розділили, залишивши функції нагляду і контролю за капітаном порту, який входить тепер до складу Морської адміністрації. Він не втручається в господарську діяльність АМПУ, а перевіряє, контролює, вживає заходів, якщо є загроза безпеки мореплавання. У АМПУ залишається функція забезпечення. Є лоцмани, служба регулювання руху, буксири, причали. Вони визначають, до якого причалу судно за яким вантажем підійде, чи є він, чи сплачені збори, чи є вільні буксири і лоцмани і так далі. Це все функції підприємства, яким держава довірила своє майно, щоб воно ефективно їм розпоряджалося і заробляло гроші. А Морська адміністрація тільки за безпекою стежить.

До реформи, в капітанію, яка була в складі АМПУ, входив дипломно-паспортний відділ. Всі моряки отримували тут паспорта моряків, підтвердження до диплому і т.д. Але знову-таки, цю функцію має здійснювати тільки держава, а не підприємство, яке є господарюючим суб’єктом. Тепер цю функцію виконує дипломно-паспортний відділ в складі служби капітана порту Морської адміністрації. Держслужбовець відповідає всім критеріям закону про держслужбу, у нього відповідальність аж до кримінальної за порушення. І ці держслужбовці, які оглядають судна або підписують документи моряків, є посадовими особами центрального органу виконавчої влади – Держслужби морського та річкового транспорту України.

Невизначеність виникла тому, що капітанів порту, до того, як вони стали держслужбовцями і на них стали поширюватися положення Закону України «Про державну службу» призначав і звільняв міністр. АМПУ не може самостійно їх звільняти.

Морською адміністрацією відповідно до вимог Закону про держслужбу, був проведений відбір на конкурсній основі, три етапи, все прозоро, з відеофіксацією процесу, із залученням експертів. Відібрали людей на посади капітанів портів, вони пройшли спецперевірку, всім вимогам встановленим законами відповідають. Ми їх призначили.

Ми провели в Одесі на базі АМПУ плідну нараду, за участю всіх призначених капітанів, всіх представили, поставили першочергові завдання. Реформа завжди пов’язана з відмовою від чогось старого на користь нового. Згоден, що це не завжди просто і вимагає певної адаптації. Тому є шорсткості і можливі непорозуміння, так як не всі можуть сприйняти такий темп змін. Це тільки з боку може здаватися, що прийшов новий капітан, а попередній передав йому всі справи і пішов. Тепер інший функціонал. І недолік інформації – велика проблема. Будемо ще більше приділяти увагу роз’яснювальній роботі »