Україна послідовно дотримується дорожньої карти для приведення судноплавного каналу «Дунай – Чорне море» у повну відповідність до міжнародних екологічних вимог. Таких висновків було досягнуто під час позачергової Наради Сторін Конвенції Еспо у Женеві (Швейцарія).
«Станом на сьогодні Україна в цілому виконала або в процесі виконання усіх вимог для закриття справи. Зокрема, скасовано попереднє рішення щодо реалізації проекту глибоководного суднового ходу «Дунай – Чорне море» на українській ділянці дельти, ведуться консультації з Румунією, проводиться моніторинг, національне законодавство приведено у відповідність з вимогами Конвенції Еспо», – прокоментував ситуацію заступник Міністра екології та природних ресурсів України з питань євроінтеграції Микола Кузьо.
Учасники позачергової Наради Сторін Конвенції Еспо позитивно відзначили кроки та підхід України щодо приведення проекту глибоководного суднового ходу у відповідність до вимог Конвенції з подальшою можливістю зняття раніше винесеного попередження Уряду України.
«Комітет з питань дотримання та Сторони Конвенції дійшли висновку, що виконання дорожньої карти, запропонованої Україною, дозволить привести проект Дунай – Чорне море у відповідність до Конвенції. Ми розраховуємо, що відповідальні державні органи здійснять усі узгоджені заходи у найближчій перспективі», – резюмував заступник Міністра.
Водночас він не виключає, що відповідне рішення, у тому числі щодо зняття попередження може бути ухвалено вже під час наступного засідання Наради Сторін Конвенції Еспо у 2020 році.
Як відомо, у 2011 році під час Наради Сторін Конвенції Еспо (Конвенції про оцінку впливу на навколишнє середовище в транскордонному контексті) Уряду України було винесено попередження у зв’язку із недотримання міжнародних екологічних норм під час реалізації проекту глибоководного суднового ходу Дунай – Чорне море на українській території.
Нагадаємо, Уряд України ухвалив рішення про будівництво каналу «Дунай – Чорне море» з метою відновлення судноплавства по українській частині гирла р.Дунай. Канал почав функціонувати у 2007 році. Загалом було споруджено понад 2700 км підхідного каналу у частині гирла Бистре.
Тоді екологи почали бити на сполох щодо негативних наслідків будівництва каналу “Дунай – Чорне море” для біорізноманіття дельти Дунаю, яка входить до складу Дунайського біосферного заповідника та звернулися до міжнародних інстанцій зі скаргами щодо порушень національного законодавства та міжнародних зобов’язань України у сфері охорони довкілля.
У період із 2007 по 2011 рік Комітет із впровадження Конвенції Еспо неодноразово розглядав звіти України щодо кроків із впровадження Конвенції під час реалізації проекту глибоководного суднохідного каналу «Дунай – Чорне море» в українській частині дельти Дунаю (проект каналу Бистре), включаючи будівництво, функціонування і обслуговування і в результаті ухвалив рішення про тривале недотримання Україною вимог Конвенції та рекомендував Нараді Сторін ввести в дію попередження.