Українська триступенева система підготовки моряків сьогодні визнана однією з кращих в світі. Щоразу приїзд перших осіб країни в Херсонську Державну Морську Академію лише підтверджує – навчання, і забезпечення зайнятості фахівців морських професій як і раніше залишається питанням державної ваги.
Зараз в Україніналічується понад п’ятдесят тренажерних центрів, а відповідне обладнання, перш за все, сучасні тренажери, мають, виявляється, не більше 20-ти з них.
Ми в гостях у Херсонському морському спеціалізованому тренажерному центрі при Херсонській Державної Морської Академії.
Розмовляємо про якість підготовки моряків з асистентом інструктора центру, матросом Євгеном Микитась:
– Я майбутній судноводій. Зараз моя посада – матрос. Ходжу в рейси від компанії Vships, працюю матросом в Eagle Bulk, це зараз найбільша в світі балкерний компанія. У тренажерний центр прийшов з вулиці. Я ніде не бачив реклами, просто знав, що при Академії є тренажерний центр, який видає сертифікати курсантам. Прийшовши з рейсу, в центрі розповів, що закінчую в цьому році Академію, отримую навчальний диплом, хотів би отримати штурманський сертифікат. Записали мене на курси, а пізніше я поцікавився, чи можливо попрацювати інструктором. Пройшов досить-таки тривале стажування, і зараз, крім того, що я є студентом Академії, також я є інструктором тренажерного центру. Веду такі дисципліни: Advanced Fire Fighting (боротьба з пожежами за розширеною програмою), БЖС, Conteiner lashing course (робота з системою кріплень для контейнерів на контейнеровозах), веду практичні заняття по Confined space entry НРС – це новий курс, який був мною доопрацьований ( курс вчить людей входити в закрите приміщення). Ну, і асистує по ряду курсів.
– Давайте за напрямками «пробіжить».
– Наприклад – боротьба з пожежами за розширеною програмою. Це курс, який дозволяє майбутнім офіцерам-морякам гарантувати і забезпечувати безпеку екіпажу, безпеку судна згідно з останніми вимогами і відповідно до вимог компанії. Ми намагаємося в нашу програму крім вимог IMO включати всі правила компаній, які носять приватний характер. На суднах є різне устаткування. Залежно від того, що горить, потрібно знати, чим це гасити. Наприклад, якщо звичайну людину пустити на судно, на якому загориться електропроводка, і він включить пожежний шланг і почне це гасити, то всім відомо, чим це закінчиться … Ось тут якраз цього курсантів і навчають: який тип пожежі і як з ним боротися, як входити в приміщення, в якому вже щось горить. Всьому цьому тут навчаються.
– У тренажерному центрі є вся технічна частина?
– На сьогоднішній день по оснащенню тут є все, можна навіть зараз подивитися, як курсанти гасять справжня пожежа. Справжніми, заправленими, опломбованими вогнегасниками. Кожен на практиці проходить ці ситуації, з якими можна зіткнутися в реальному житті в майбутній роботі. Все максимально наближене до дійсності. Все запам’ятовується на рівні м’язової пам’яті. Крім того, що є теоретична частина і практична частина, все йде з поправкою на безпеку використання пожежного обладнання.
– По інших напрямках?
– Conteiner lashing course – цей курс вчить курсантів і студентів роботі з системою кріплень для контейнерів на контейнеровозах. Вчимо безпечній роботі з кріпленнями контейнерів, як кріпляться, якими типами кріпляться, як це зробити безпечно. Технічна частина також забезпечена …
Я веду ще практичні заняття на Mooring Station з Євгеном Анатолійовичем. Ми два діючих моряка, Євген Анатолійович, як діючий боцман з великим досвідом, я – як матрос, тому курсанти тут мають повну реальність швартування з подачею швартових кінців, вони вчаться накладати стопора, вчаться розносити кінці, готувати кінці. Курсанти з цього курсу йдуть повністю підготовленими. Чим цікаві ці операції – вони всепогодні.
Курсанти вчаться по-справжньому кидати викидання, на дальність, на точність.
В принципі можна сказати, що це єдиний курс на 100% наближений до того, що в дійсності відбувається на судні.
Далі – Confined space entry. Це вхід в закрите приміщення, в будь-замкнутий простір. Це дуже широкий курс, він не тільки підходить для моряків, а навіть і для робочих спеціальностей. Зараз світова статистика говорить про те, що значна частина нещасних випадків, летальних випадків, відбувається саме в закритих просторах. Мало того, що курс теоретично дуже інформативний, він і практично буде дуже інформативним. Все практичне обладнання – нові триподи, нові лебідки, нові Драгер, нові датчики повітря.
Є полігон, два контейнери, де можна «відіграти» 6 основних сценаріїв: робота, вхід і порятунку в обмежених приміщеннях.
Були випадки – людина спустився, щось трапилося, за ними йде людина, і з ним теж щось трапляється, і було три трупи на пароплаві.
Особливо цим грішать балкерісти, які возять вантажі, які поглинають кисень, входять в трюму, не стежать за цим.
Навіть скажімо так, під час перевезення металобрухту, як би не парадоксально це звучало, але виявляється, металобрухт поглинає кисень, людина зайшов і втратив свідомість. Є ще нешкідливий, на перший погляд, вантаж, як пшениця. Але, насправді – горить. Ми цього так само навчаємо на курсі. З приводу металобрухту далеко ходити не потрібно, металобрухт теж горить, балкер в Олександрії загорівся. В результаті незнання, як себе вести з таким вантажем найбезпечніше – це втрата свідомості і травма, хоча, як показує практика в 50% всіх випадках – це летальний результат, решта 50% – це люди, які намагаються врятувати своїх колег. Тому ми вчимо всього цього і беремо досвід найпередовіших компаній.
– А були випадки у вашій робочій практиці, що деякі просто купують документи, тому що вважають, що вони все вміють. Наскільки це виправдано, наприклад, вже для морських вовків, людей з великим стажем?
– Це дорога в нікуди. Це закон життя, тому що не можна виїхати на знаннях, які були дані 30 років тому. Коли до мене приходять курсанти, я їм кажу – насамперед, це ваше власне життя і моя, я хочу додому повернутися живим. І з цього ми все звичайно виходимо.
Деякі вважають, що у них є досвід, може бути це не те щоб виправдано, але можна десь на це закрити очі. Але для тих людей, які вперше йдуть на флот, то це дійсно дорога в нікуди. Тому як, в першу чергу, це небезпечно йому самому. У реальності, звичайно, деякі «грішать» – купують. Мій недавній приклад – людина прийшла до нас і каже: «Ви знаєте, я отримав всі сертифікати, але я нічого не придбав», – і він прийшов сам сюди вчитися.
Ось зараз є моряк, він заходить з курсантами на курс Advanced Fire Fighting. Він купив сертифікати, заплатив за них і пішов до нас, заплатив ще раз, тобто у нього два набору документів. І ось тут, у нас, все те ж саме вже проходить.
Минулого тижня він проходив БЖС. Зараз він проходить пожежі, причому це діючий другий помічник … А якби знали, як на судні швидко видно, хто купує документи. Відразу, на другий день вже все зрозуміло. Досвідчений фахівець розуміє, що кожне правило в нашій роботі воно практично написано кров’ю …
Наприклад, додам ще важливий такий момент – у нас, як правило, на курсах присутній хтось із діючих моряків, тому курсанти, крім того, що отримують теоретичні знання, ми в процесі тренувань розповідаємо, як правильно себе вести на тривогах. Наприклад, не можна на тривогах виходити з засуканими рукавами, без рукавичок, без шоломів. Щоб у них все це виробилося на м’язовому рівні.