«Піратська зона» біля берегів Криму: що відомо про «сірі зони» в Чорному морі

У Чорному морі біля берегів Криму триває пожежа на газовозі CANDY під прапором Танзанії, на танкері MAESTRO, за словами російських рятувальників, відкритий вогонь не спостерігається. В результаті аварії 21 січня загинули десять осіб, дванадцять моряків вдалося врятувати. Серед членів екіпажів були громадяни Туреччини та Індії. У Росморречфлот стверджують, що в даний час танкери не заважають судноплавству. У Міністерстві з питань тимчасово окупованих територій України заявили, що газовози були задіяні в незаконному перевезенні скрапленого газу в Сирію.

Російські рятувальні буксири «Меркурій» і «Рятувальник Демидов» зрошують водою танкери CANDY і MAESTRO. За словами головного редактора інтернет-видання «Морський бюлетень» Михайла Войтенка, в подібних ситуаціях це поширена практика.

«Ці газовози поважного віку, в поганому технічному стані. Як мінімум, один з них – CANDY – піде на цвяхи, тому чого надриватися? Розливу ніякого немає, забруднення навколишнього середовища немає, ну і нехай собі вигорає. Його поливають, щоб більш-менш це (горіння – КР) контролювати, але надриватися і гнати туди людей, ризикувати – навіщо? »

На питання, чи дійсно в двадцять першому столітті в світі затребувані нелегальні морські вантажоперевезення, Михайло Войтенко відповідає, що попит досить високий. Подібні «сірі зони» для перевалки вантажів існують в Середземному морі, в районі Північного Кіпру, Малайзії, Індонезії, Філіппін.

Якщо десь торгують в обхід закону, значить, закони не дороблені. Або закони роблять так, що більш вигідні протизаконні варіанти
Така діяльність не завжди пов’язана з санкціями, зазначає експерт. Наприклад, в південно-східній Азії нелегальні операції дозволяють дешевше купити нафтопродукти або рис. Періодично поліція Малайзії та Індонезії повідомляє про арешти суден при перевантаженні з судна на судно.

Спасательное судно орошает водой горящий танкер у берегов Керчи

Коли на танкерах в Чорному морі почалася пожежа, морські служби в Криму офіційно заявили, що трагедія сталася в нейтральних водах, за межами дванадцятимильної зони. На думку Михайла Войтенка, цей факт мав значення для російської і кримської влади, оскільки вказував на відсутність відповідальності Росії.

Взрыв и пожар на танкерах MAESTRO и CANDY произошел в нейтральных водах у берегов Крыма
Нейтральні води

У той же час, за словами Михайла Войтенка, після російської анексії Криму ситуація в цих водах погіршилася, і мова йде не тільки про безпеку судноплавства, а й про можливості, що з’явилася перевалки вантажу без відповідного нагляду.

Починаючи з 2014 року, Керченська протока і сам Крим швидко стали «сіро-чорній зоною»
«Починаючи з 2014 року, Керченська протока і сам Крим швидко стали «сіро-чорною зоною», дуже зручною для різних «сіро-чорних» операцій», – говорить Войтенко.

За його словами, в цьому відношенні Крим не унікальний. Скрізь, де є двозначність положення, міжнародний статус спірне або не визначений, виникають «сірі зони», де виробляють сумнівні операції. Як приклад експерт наводить Північний Кіпр.

«Відмивання вантажів»
«Сірі зони» вигідні судновласникам, які мають справу з країнами, що знаходяться під санкціями, а також продавцям і покупцям таких вантажів, пояснює Михайло Войтенко. За його словами, мова йде про «відмивання вантажів».

Всі знають про «відмивання грошей», але мало хто знає про «відмивання вантажів». Перехід вантажу з одного судна на інше дозволяє піти від санкцій
«Всі знають про« відмивання грошей », але мало хто знає про« відмивання вантажів ». У чому воно полягає? У разі танкерів CANDY і MAESTRO не було фізичної необхідності перевантажувати газ з одного танкера на інший, щоб доставити його в Сирію. Але якщо говорити про юридичний бік, то перехід вантажу з одного судна на інше, оформлення документів змінює ситуацію. Десь відсікаються ті, на кого можна вийти: початкові продавці, виробники газу. Так вони прикриваються від санкцій », – пояснює експерт.

За його словами, ця ситуація може бути застосована до такого роду перевалки вантажу не тільки в Керченській протоці. У той же час про особливості цієї зони стало відомо зацікавленим сторонам.

«Уже давно ширяться чутки про те, що там стала така« піратська зона »: що операції нелегальні, використовують підставні компанії», – розповів Войтенко.

За повідомленнями, останнім часом в цьому регіоні Чорного моря використовують далеко не нові судна, екіпажі яких не дотримуються правил безпеки або діють з порушеннями. Це призвело до різкого збільшення аварій, в тому числі масштабних, в районі Керченської протоки.

На питання, чи дійсно в двадцять першому столітті в світі затребувані нелегальні морські вантажоперевезення, Михайло Войтенко відповідає, що попит досить високий. Подібні «сірі зони» для перевалки вантажів існують в Середземному морі, в районі Північного Кіпру, Малайзії, Індонезії, Філіппін.

Якщо десь торгують в обхід закону, значить, закони не дороблені. Або закони роблять так, що більш вигідні протизаконні варіанти
Така діяльність не завжди пов’язана з санкціями, зазначає експерт. Наприклад, в південно-східній Азії нелегальні операції дозволяють дешевше купити нафтопродукти або рис. Періодично поліція Малайзії та Індонезії повідомляє про арешти суден при перевантаженні з судна на судно.

Не думаю, що це викликано ринковою ситуацією, тому що ринок як раз уникає подібного, він все врівноважує. Якщо десь починають торгувати в обхід закону, значить, там закони не дороблені. Або закони роблять так, що більш вигідні протизаконні варіанти. Причому чим більше тема, тим більше попит. Відповідно, буде і пропозиція. Так було, є і буде. Ніяка прозорість, автоматична ідентифікація суден, супутникова зйомка не допоможуть », – пояснив Михайло Войтенко.

«Вакханалія безпеки»
Статус анексованого Криму, за словами експерта, вплинув на ситуацію з безпекою в Керченській протоці. Трагедія, яка розігралася на судах CANDY і MAESTRO, стала тому підтвердженням, як і реакція на інформацію про пожежу в Чорному морі з боку відповідальних служб Росії і анексованого Криму.

У них палахкотить під вікнами – вони нічого не знають. Дізналися, тільки коли палаючий CANDY понесло до Криму
«Перш за все це стосується кримських властей, Кримської морської адміністрації. Вони першими почали розповідати, що ніякого відношення до танкерів не мають, це міжнародні води, і вони знати нічого не знають. У них палахкотить під вікнами – вони нічого не знають. Вони дізналися, тільки коли палаючий CANDY понесло до Криму. Зараз вже дуже захвилювалися. Але ви ж влада, морське начальство, вас політика взагалі не стосується. Ви можете підійти до цих судів і вимагати від них елементарної безпеки », – каже Михайло Войтенко.

Він підкреслив, що морські служби могли запитувати інформацію про те, які вантажі перевантажують суду, обстежити їх, переконатися, чи мають члени екіпажу відповідну кваліфікацію.

Ситуація могла погіршитися, якщо б пожежа на танкерах в «сірій зоні» Чорного моря привів до розливу палаючої нафти, говорить експерт, нагадуючи про подібний випадок, що стався в Босфорі близько двадцяти років тому.

Потекли б до Криму тисячі тонн палаючої нафти. І що б вони зробили? Підскочили на катері і сказали палаючої нафти: тут 12 миль, ви не маєте права?
«Скажімо, потекли б до Криму тисячі тонн палаючої нафти. І що б вони зробили? Підскочили на катері і сказали палаючої нафти: тут 12 миль, ви не маєте права? Я багато чув про кримські звичаї і не здивуюся, якщо така позиція не випадкова. Я вважаю, що наплювати на будь-яку політику, але як мінімум безпеку можна забезпечити морської адміністрації. Але ніхто не займається в силу якихось незрозумілих причин », – зазначає експерт.

За словами Михайла Войтенка, в Керченській протоці склалася непроста ситуація з судноплавством. Це підтверджують сайти, які відстежують суду в реальному часі, на яких видно великі скупчення судів з боку Чорного і Азовського морів в районі Керченської протоки. Серед причин, що впливають на судноплавство, експерт називає і побудований Керченський міст, і підвищені заходи безпеки, які призводять до затримок і обмежень.

«Вся ця, я не знаю, як її назвати, вакханалія безпеки погіршує не тільки власне рух суден. Це негативно позначається на безпеці. Якщо на рейдах, причому на відкритих з певних напрямків, для певних вітрів і хвилювання, накопичується така велика кількість судів, то до аварії вельми недалеко. І час від часу вони відбуваються », – зазначає експерт.

Коментуючи почастішали випадки, коли російська сторона тимчасово закриває прохід по Керч-Єнікальським каналом, Войтенко наголошує: те, що відбувається в Керченській протоці, включаючи будівництво Керченського моста і виникли проблеми з судноплавством, є порушенням міжнародного права.

«Росія все це зробила в односторонньому порядку, ні з ким не консультуючись і особливо – з Україною, наплювавши на всі раніше укладені договори і угоди», – зазначає експерт.

«е думаю, что это вызвано рыночной ситуацией, потому что рынок как раз избегает подобного, он все уравновешивает. Если где-то начинают торговать в обход закона, значит, там законы не доработаны. Или законы делают так, что более выгодны противозаконные варианты. Причем чем крупнее тема, тем больше спрос. Соответственно, будет и предложение. Так было, есть и будет. Никакая прозрачность, автоматическая идентификация судов, спутниковая съемка не помогут», – пояснил Михаил Войтенко.

«Там і сям я стикаюся з тим, що відбуваються якісь аварії в Егейському або Середземному морі. Починаєш розбиратися, дивитися на історію судна, і натикаєшся на звичне: судно вийшло зі Стамбула і зникло. Далі – як відрізано. Десь воно було в Чорному морі – тиждень, два. Потім знову в Стамбулі з’явилося. Такого роду випадків набагато більше, ніж аварій в Керченській протоці », – зазначив Войтенко, додавши, що« сірі зони »стають джерелом великого доходячи для тих, хто використовує подібні схеми.

Суда на рейде в Керченском проливе, иллюстрационное фото

«Вакханалія безпеки»
Статус анексованого Криму, за словами експерта, вплинув на ситуацію з безпекою в Керченській протоці. Трагедія, яка розігралася на судах CANDY і MAESTRO, стала тому підтвердженням, як і реакція на інформацію про пожежу в Чорному морі з боку відповідальних служб Росії і анексованого Криму.

У них палахкотить під вікнами – вони нічого не знають. Дізналися, тільки коли палаючий CANDY понесло до Криму. 
«Перш за все це стосується кримських властей, Кримської морської адміністрації. Вони першими почали розповідати, що ніякого відношення до танкерів не мають, це міжнародні води, і вони знати нічого не знають. У них палахкотить під вікнами – вони нічого не знають. Вони дізналися, тільки коли палаючий CANDY понесло до Криму. Зараз вже дуже захвилювалися. Але ви ж влада, морське начальство, вас політика взагалі не стосується. Ви можете підійти до цих судів і вимагати від них елементарної безпеки », – каже Михайло Войтенко.

Він підкреслив, що морські служби могли запитувати інформацію про те, які вантажі перевантажують суду, обстежити їх, переконатися, чи мають члени екіпажу відповідну кваліфікацію.

 

Ситуація могла погіршитися, якщо б пожежа на танкерах в «сірій зоні» Чорного моря привів до розливу палаючої нафти, говорить експерт, нагадуючи про подібний випадок, що стався в Босфорі близько двадцяти років тому.

Потекли б до Криму тисячі тонн палаючої нафти. І що б вони зробили? Підскочили на катері і сказали палаючої нафти: тут 12 миль, ви не маєте права?
«Скажімо, потекли б до Криму тисячі тонн палаючої нафти. І що б вони зробили? Підскочили на катері і сказали палаючої нафти: тут 12 миль, ви не маєте права? Я багато чув про кримські звичаї і не здивуюся, якщо така позиція не випадкова. Я вважаю, що наплювати на будь-яку політику, але як мінімум безпеку можна забезпечити морської адміністрації. Але ніхто не займається в силу якихось незрозумілих причин », – зазначає експерт.

За словами Михайла Войтенка, в Керченській протоці склалася непроста ситуація з судноплавством. Це підтверджують сайти, які відстежують суду в реальному часі, на яких видно великі скупчення судів з боку Чорного і Азовського морів в районі Керченської протоки. Серед причин, що впливають на судноплавство, експерт називає і побудований Керченський міст, і підвищені заходи безпеки, які призводять до затримок і обмежень.

«Вся ця, я не знаю, як її назвати, вакханалія безпеки погіршує не тільки власне рух суден. Це негативно позначається на безпеці. Якщо на рейдах, причому на відкритих з певних напрямків, для певних вітрів і хвилювання, накопичується така велика кількість судів, то до аварії вельми недалеко. І час від часу вони відбуваються », – зазначає експерт.

Коментуючи почастішали випадки, коли російська сторона тимчасово закриває прохід по Керч-Єнікальським каналом, Войтенко наголошує: те, що відбувається в Керченській протоці, включаючи будівництво Керченського моста і виникли проблеми з судноплавством, є порушенням міжнародного права.

«Росія все це зробила в односторонньому порядку, ні з ким не консультуючись і особливо – з Україною, наплювавши на всі раніше укладені договори і угоди», – зазначає експерт.

У той же час він не вважає реалістичним сценарій, за яким світ може застосувати дзеркальні заходи до російських судам, заборонивши їм входити в великі порти інших країн або проходити через Босфор.

“Я так не думаю. Заборонити проходження Босфором російським судам або судам, які проходитимуть з російських портів, буде ще більшим порушником, ніж те, що відбувається в Керченській протоці. Ніхто на це не піде. Треба шукати якісь інші шляхи, інші варіанти, але перекривати Босфор – це не серйозно », – говорить Войтенко.

На момент публікації матеріалу в прес-службі Росморречфлота повідомили російським ЗМІ, що на танкері CANDY триває відкрите горіння. На зовнішніх конструкціях газовоза MAESTRO відкритий вогонь не спостерігається. Російські рятувальники продовжують поливати водою конструкції суден, оскільки до цих пір зберігається ймовірність вибуху.

 

Олена Юрченко для “Крим-Реалії