24 січня 2019 року, в Києві, в Департаменті реформування і функціонування морського і річкового транспорту Міністерства інфраструктури України відбулася нарада з питання роботи служб капітанів морських портів.
У нараді взяли участь: Перший заступник голови Державної служби морського та річкового транспорту України Баринов Д.А .; Директор Департаменту реформування і функціонування морського і річкового транспорту Міністерства інфраструктури України Басюк А.Г .; Президент Асоціації портів України “Укрпорт», народний депутат України 1994-2014 рр. Крук Ю.Б. .; Віце-Президент Морський палати України Кисловський В.Г .; Голова Федерації роботодавців транспорту України Климпуш О.Д. .; Завідувач комітетом з питань морського транспорту ФРТУ Севрюков В.В .; Начальник Служби безпеки мореплавання Апарату управління ДП «АМПУ» Северин Н.В .; Капітан Чорноморського морського порту, Голова Ради капітанів портів України, Член ради Державної інспекції з безпеки судноплавства України, Технічний експерт і консультант Міжнародної морської асоціації капітанів (IFSMA) Незавітін С.Я.
В ході обговорення питання про роботу служб капітанів морських портів Президент Асоціації портів України “Укрпорт” Крук Ю.Б., в черговий раз, виклав позицію фахівців Асоціації з даного питання.
– Фахівці Асоціації портів України “Укрпорт» впевнені, – сказав у своєму виступі Крук Ю.Б., -що капітани морських портів (Harbor Master) і підпорядковані їм служби повинні працювати не в портах (АМПУ), а в складі галузевого центрального органу виконавчої влади – «Державній Службі морського і річкового транспорту України» (Морський Адміністрації України). Повинна функціонувати «Інспекція державного портового нагляду» і посадові особи – державні інспектори портового нагляду (Port State Control).
Такий стан, – продовжив Юрій Крук, – на переконання фахівців галузі повністю відповідав би вимогам нормативних документів Міжнародної Морської Організації (ІМО), «Меморандуму про взаєморозуміння щодо контролю державою порту в Чорноморському регіоні» ( «Чорноморський меморандум») і міжнародної морської практиці.
Більш того, таке розмежування функцій і повноважень забезпечення та державного нагляду (контролю) у сфері безпеки судноплавства в портах поклало б край тривалій колізії, яка була закріплена «Кодексом торгового мореплавання України» (КТМ), як спадщина від КТМ СРСР, і яка, на жаль, всупереч міжнародним нормам надалі також було продубльовано у всіх галузевих нормативних документах і нормативно-правових актах України та покладала на капітана морського порту – в міжнародній практиці (Harbor Master) представника портової влади (Port Aut hority) одночасно всі функції по забезпеченню безпеки мореплавання і державного нагляду (контролю) – Port State Control в портах.
Вважаємо, що необхідно якомога швидше Наказом Міністра інфраструктури призупинити дію п. 33 Наказу МІУ від 06.08.2018 р № 354, який вносить зміни до Наказу від 27.03.2013 р № 190 «Положення про капітана морського порту і службу капітана морського порту »і тим самим залишити без змін норму цього Наказу в редакції: «Капітан морського порту очолює службу капітана морського порту, яка входить до складу Адміністрації морських портів України »- сказав Крук Ю.Б.
Фахівці Асоціації портів України “Укрпорт» вважають за необхідне, в найкоротші терміни, Міністерству інфраструктури ініціювати внесення відповідних змін до «Кодексу торговельного мореплавства України».
До внесення змін до Кодексу Торгового мореплавання і надалі – в відомчі нормативні акти і документи треба буде в режимі взаємодії МАУ і АМПУ під керівництвом Міністерства інфраструктури опрацювати і реалізувати покрокову процедуру (дорожню карту) реформування системи безпеки мореплавання в портах України з урахуванням всіх соціальних, виробничих, професійних та інших аспектів.
– На нашу думку, – зазначив у своєму виступі на нараді Крук Ю.Б., – в цьому питанні треба перш за все покластися на досвід, професійну відповідальність і державницьку позицію еліти морської галузі – діючих капітанів морських портів України, які повинні чітко визначитися і висловитися щодо розподілу функцій посадових осіб Harbor Master і Port State Control. Розвиток ситуації, яка створилася внаслідок нескоординоване видання Наказу Міністерства інфраструктури України від 06.08.2018 р № 354, розпорядчих документів по його реалізації, на нашу думку, треба негайно зупинити!