Окружний адміністративний суд Києва відкрив провадження за позовом Асоціації «Морська палата України» (МПУ) про визнання протиправним проведення Державною службою морського і річкового транспорту (Морською адміністрацією) кадрового конкурсу і призначення капітанів морських портів України.
Позов був поданий 4 грудня 2018 року, відповідачами є Морська адміністрація і Міністерство інфраструктури.
В обґрунтуванні позову вказується, що дії Морської адміністрації про проведення конкурсу суперечать ст. 75,77 Кодексу торгового мореплавання (КТМ) України та ст. 13 Закону України «Про морські порти», згідно з якими капітани морських портів призначаються на посаду і звільняються центральним органом влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах морського і річкового транспорту, за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері безпеки на морському та річковому транспорті. «Призначення капітанів морських портів – це повноваження Міністерства інфраструктури. Значить, Мінінфраструктури повинно проводити конкурс на зайняття вакантних посад капітанів морських портів. (…) Дії Морської адміністрації про проведення конкурсів є протиправними, оскільки не передбачені нормами чинного законодавства України », – наголошується в заяві.
Також Морська палата України звертає увагу, що умови оголошених Морською адміністрацією конкурсів не відповідають вимогам законодавства щодо забезпечення безпеки мореплавства. Зокрема, в пункті про досвід роботи в конкурсних вимогах було зазначено тільки два роки, тоді як згідно з Наказом Міністерства транспорту України від 17.07.2003 року №545 «Про затвердження Правил контролю суден з метою забезпечення безпеки мореплавства» (редакція діє з 11.09.2018 ), капітаном порту може бути особа зі стажем роботи капітаном судна не менше п’яти років або не менше трьох років на посаді капітана судна і двох років на посаді заступника капітана морського порту.
«Крім того, вимоги щодо професійних знань є очевидно недостатніми для виконання функцій капітана морського порту. Так, за вимогами Морської адміністрації, спеціальні знання капітана порту повинні включати тільки 2 кодексу, 2 закони та 1 підзаконний акт. Такі вимоги явно недостатні і не відповідають вимогам ст. 78-91 КТМ України і обсягом повноважень і відповідальності капітанів морських портів. (…) Очевидно, що для виконання покладених на капітанів морських портів функцій нагляду за безпекою мореплавства, вимоги до професійних знань повинні бути набагато більш розширеними і включати знання цілого ряду міжнародних конвенцій, кодексів, резолюцій та інших інструментів IМО, галузевих нормативно-правових актів, що стосуються безпеки судноплавства, оглядів українських та іноземних суден, дипломування моряків, лоцманської проводки суден і т.д. », – йдеться в документі.
«Встановлення більш низьких і очевидно недостатніх вимог до кандидатів на посади капітанів морських портів у порівнянні з нормами чинного законодавства і міжнародних договорів України, створює реальну загрозу прийняття на посади низькокваліфікованих осіб, які не здатні забезпечити належний рівень нагляду за безпекою мореплавства в акваторії морських портів» , – зазначає МПУ.
У своєму позові Морська палата України вимагає від Міністерства інфраструктури утриматися від призначення на посади переможців кадрових конкурсів, проведених з порушенням вимог чинного законодавства.
Минулого тижня Державна служба морського та річкового транспорту (Морська адміністрація) призначила перших шести капітанів морських портів України, відібраних на кадровому конкурсі. Зокрема, службові посвідчення вручено капітану Маріупольського морського порту Євгену Бузевскому, Одеського морського порту Кирилу Цюпко, Херсонського морського порту Юрію Яцко, начальнику відділу контролю (нагляду) за безпекою судноплавства на морському і річковому транспорті в Чорноморському морському порту – капітану Чорноморського морського порту Олександру Цимбалюку , начальнику відділу державного контролю (нагляду) за безпекою судноплавства та дипломно-паспортних та адміністративних послуг в сфері водного транспорту в Ізмаїл ському морському порту – капітану Ізмаїльського морського порту Михайлу Тихонову і начальнику відділу контролю (нагляду) за безпекою судноплавства на морському і річковому транспорті в Ренійському морському порту – капітану Ренійського морського порту Сергію Чабанюку.