Аналіз стану суднобудування України у 2020 році від асоціації “Укрсудпром”

Асоціація суднобудівників України «Укрсудпром» здійснила аналіз діяльності 13 найбільших підприємств за 2019 – 2020 роки.

Переважна більшість суднобудівних підприємств є членами Асоціації «Укрсудпром». Вперше надали звіти ізмаїльські судноремонтні підприємства ТОВ «Дунайсудносервіс» і ПрАТ «Дунайсудноремонт».

Завдяки тому, що майже всі великі підприємства надали Асоціації «Укрсудпром» основі показники фінансово-господарської діяльності за 2019-2020 роки, можна побачити реальний стан суднобудування України.

У 2020 році загальні обсяги реалізованої продукції суднобудівних підприємств становили 3,5 млрд грн, що на 18% менше аналогічного показника 2019 року (4,3 млрд грн), у тому числі суднобудування – 1, 97 млрд грн.
(91%до 2019 року), судноремонту – 1,0 млрд грн (97,8%). На експорт було реалізовано продукції на 0,5 млрд. гривень (104%).

Чисельність працівників зайнятих у суднобудуванні та судноремонті зменшилася з 3950 чол. у 2019 році до 3470 чол. у 2020 році, тобто відбулася втрата 480 робочих місць.

Середня максимальна заробітна плата зменшилася на 3% і складала – 25 130 гривень.

В структурі виробництва постійно збільшується питома вага суднобудування і судноремонту та відбувається суттєве зменшення інших робіт (див. табл.1).

Табл. 1. Структура виробництва суднобудівних підприємств України в 2018-2020 роках

На експорт відправлено два корпуси танкера-хімовоза, побудовані на верфях Smart Maritime Group (SMG) для компанії VEKA Shipbuilding WT B.V., і дві баржі, побудовані на заводі «Океан» для голландської компанії Eurobulk.

ВМС України отримали один розвідувальний корабель проєкту «Лагуна» і вищевказаний причал. Решта суден для власних потреб побудовані на судноверфі СП «Нібулон». Це 3 буксири та 5 барж. Одну баржу типу SLG на Кілійському суднобудівельно-судноремонтному заводі для «Українського Дунайського пароплавства». На ізмаїльських судноремонтних верфях «Дунайсудноремонт» і «Дунайсудносервіс», на замовлення холдингової компанії «АгроВіста» побудовано 3 баржі. Результати роботи верфей «Укрсудпром» наведені у табл. 2.

Табл.2. Будівництво та ремонт суден за 2018–2020 роки.

Будівництво суден відбувається тільки на 6-7-ми верфях, з них майже половина на Нібулоні для власного використання. На експорт працюють тільки «Океан» та «Смарт Мерітайм Груп». Завод «Кузня на Рибальському» останні роки виконує тільки військові замовлення. Інші підприємства займаються судноремонтом та металообробкою.

Аналізуючи підсумки роботи за останні 3 роки можна відзначити що:

1. З 2018 року постійно збільшувалося будівництво суден. У 2020 році збільшилася не тільки кількість побудованих суден, але й їх сумарна валова місткість – 17807 тонн проти 16180 тонн у 2019 році. У той час, як в Європі, за даними ЮНКТД, обсяги будівництва зменшилися у 2020 році на 30 % (1 668 709 т проти 2 326 154 т).

2. У 2020 році було побудовано 18 суден, що є найкращими показниками після 2013 року.

3. Після семирічного простою, у 2019 році відновив роботу СЗ «Океан», а у 2020 році розпочав будівництво несамохідних суден.

4. На ССЗ «НІБУЛОН» у 2019 році побудовано 140-метрове самохідне судно-перевантажувач водотоннажністю 8653 тонн, що є найбільшим судном, яке збудоване за останні 20 років.

5. Судноремонтні підприємства «Дунайсудносервіс» і «Дунайсудноремонт» з 2019 року почали будувати несамоходні судна. Так у 2020 році вони побудували баржу довжиною 128 м, що є найбільшою за роки незалежності.

6. За 2020 рік по проектах Морського Інженерного Бюро було побудовано і здано в експлуатацію 34 нових суден сумарним дедвейтом 195,6 тис. тонн (у 2019 році відповідно 24 та 181). Головні судна проєкту RSD59 та проекту PV300 увійшли до складу кращих суден 2018 року та 2020 року (Significant Ships) Британського Королівського товариства корабельних інженерів.

7. За рівнем металоспоживання в галузі можна значною мірою судити про її стан. За даними ГМК «Центр» у різні роки динаміка поставок металопродукції «Метінвесту» українським корабелам була такою: 2018 рік – понад 20 тис. т; 2019 рік – понад 15 тис. т; 2020 рік – 10,5 тис. т.

8. Вперше відбувається зменшення робочих місць у суднобудуванні та судноремонті, які пов’язані не тільки з епідемією COVID а й зменшенням замовлень на 2021 рік.

9. Позитивні зрушення у суднобудуванні за ці роки відбувалися, в основному за рахунок будівництва СП «НІБУЛОН» власного річкового флоту, іноземних замовників, замовлень Міністерства оборони України та агрохолдингової компанії «АгроВіста» і судноплавної компанії «Грейн-Трансшипмент».

Висновки: наші суднобудівні підприємства та проєктно – конструкторські організації мають достатній потенціал для будівництва різних типів суден і військових кораблів, проте відсутність державної підтримки та замовлень на внутрішньому ринку може призвести до руйнації суднобудівного виробництва.

Довідку підготував

Виконавчий директор Асоціації «Укрсудпром», Лисенко С.В.