За аварійну подію з судном “Кілія” заплатить Херсонський морський торговельний порт

Відповідне рішення прийняв Господарський суд Миколаївської області 20 травня 2021 року у справі № 915/1593/20.

28 грудня 2020 Державне підприємство “Херсонський морський торгівельний порт” звернулось до Господарського суду Миколаївської області з позовною заявою, в якій просило суд стягнути з Державного підприємства “Адміністрація морський портів України” в особі Філії “Дельта-Лоцман” Державного підприємства “Адміністрація морських портів України” збитки в сумі 34706,41 грн.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що аварійна морська подія – посадка судна «Кілія» на мілину у районі між 4 та 5 пари буїв за червоною брівкою прохідного каналу морського порту «Південний» з вантажем ТОВ «Граніттрансстрой» на борту, яка відбулась 08.09.2019, стала наслідком порушень як зі сторони капітана судна «Кілія» і лоцмана Філії “Дельта-Лоцман” ДП «АМПУ». У зв`язку з чим позивач стверджує, що стягнуті з нього на користь ТОВ «Граніттрансстрой» за рішенням Господарського суду Одеської області від 21.09.2020 у справі №916/1034/20 збитки у розмірі 69412,81 грн підлягають розподіленню між ДП “Херсонський морський торгівельний порт” та Філією «Дельта-Лоцман» ДП «АМПУ» в рівних частках по 50%, а тому з відповідача підлягає стягненню на користь позивача збитки в розмірі 34706,41 грн.

“Дельта-лоцан” вказує, що оскільки власником судна «Кілія» є ДП “Херсонський морський торгівельний порт”, то останнє є відповідальною особою за збитки, нанесені використанням джерела підвищеної небезпеки, оскільки відповідальність за управління судном, зокрема, судноводіння, вжиття всіх заходів, необхідних для забезпечення безпеки плавання, покладається на капітана судна, який є представником судновласника, в даному випадку ДП “Херсонський морський торгівельний порт”, та здійснює управління судном, а присутність на судні морського лоцмана не звільняє капітана від відповідальності за управління судном, так як до обов`язків лоцмана не входить управління судом, а останній лише надає капітану судна рекомендації та вказівки щодо управління судном.

Відповідач вказує, що судно починаючи з 23:07:24 08.09.2019 було попереджено ПРРС «Південний» Філії «Дельта-лоцман» ДП «АМПУ» про необхідність змінити курс, однак, жодних дій щодо управління судном капітаном вжито не було, на подальші попередження від лоцмана-оператора судно «Кілія» не реагувало, тому виключно помилки в управлінні судном з боку капітана судна і стали причиною посадки судна на мілину, що і встановлено актом розслідування від 26.09.2019.

Враховуючи викладене, відповідач стверджує, що факт неправомірних дій, вини лоцмана відсутній, відсутній причинний зв`язок з аварійною морською подією, тому на лоцмана та Філію «Дельта-Лоцман» ДП «АМПУ» не може бути покладений обов`язок відшкодування збитків.

ХМТП у відповіді на відзив, яка надійшла до суду 16.02.2021, позовні вимоги підтримує в повному обсязі та вказує, що актом розслідування аварійної морської події від 26.09.2019 було встановлено вину, як капітана судна «Кілія», так і лоцмана Філії «Дельта-Лоцман» ДП «АМПУ».

Позивач стверджує, що виконання капітаном судна рекомендацій лоцмана про не чергування на 74-му УКХ-каналі з ПРРС й призвело до того, що капітан судна не чув рекомендацій лоцмана-оператора по радіозв`язку на 74-му каналі.

Позивач не заперечує щодо частини вини в настанні аварійної морської події капітана судна «Кілія» ОСОБА_1, однак стверджує, що саме лоцман відповідає за належне проведення судна по відповідному каналу і в силу положень Кодексу торгівельного мореплавства України несе відповідальність за неадекватні вказівки та рекомендації внаслідок яких сталася аварійно-морська подія.

Таким чином, позивач наполягає на тому, що саме лоцман, як професійна особа, що наймається задля безпечного проведення судна відповідним каналом, має нести відповідальність за надання некоректних та неналежних рекомендацій, що призвели до аварійної морської події.

Відповідач у запереченнях на відповідь на відзив, які надійшли до суду 22.02.2021, стверджує, що інформація, яка міститься в акті розслідування аварійної морської події від 26.09.2019 щодо того, що лоцман не рекомендував капітану судна чергувати на 74-му каналі спростовується, тим, що лоцман проінформував капітана судна, що робочим каналом УКХ зв`язку з ПРРС є 74-й канал та вручив капітану судна відповідну інформаційну картку з зазначенням в ній робочих каналів, на яких судно повинне здійснювати постійну радіо вахту, зі змістом якої капітан ознайомився, що підтверджується його підписом засвідченим судновою печаткою.

До того ж, як слідує з акту розслідування від 26.09.2019 та виписки із системи реєстрації переговорів АІВС «Дельта-Навігатор» 08-09.09.2019 у 22:55 08.09.2019 під час переговорів судно – ПРРС «Південний», судно «Кілія» підтвердило перехід на 74 канал УКХ зв`язку та у 23:07 08.09.2019 судно «Кілія» підтвердило на 74 каналі інформацію від ПРРС «Південний» про необхідність змінити курс.

Суд встановив, що 05.08.2019 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Граніттрансстрой», як замовником, та Державним підприємством “Херсонський морський торгівельний порт”, як виконавцем, укладено договір №86Д надання послуг (далі – Договір), за умовами якого виконавець зобов`язався судном «Кілія» (вантажопідйомністю 2500,0 тонн) надавати на підставі письмових заявок замовника послуги по перевезенню вантажу (пісок навалом) з кар`єру с.Рибальче в порт «Південний» окремими рейсами.

Власником судна «Кілія» є Державне підприємство “Херсонський морський торгівельний порт”.

На виконання заявки замовника від 06.09.2019 виконавець 08.09.2019 судном «Кілія» здійснював доставку вантажу 2321,0 тонн піску навалом.

У процесі маневрування в акваторії морського торговельного порту «Південний» судно «Кілія» у ніч з 8 на 9 вересня 2019 року сіло на мілину.

26.09.2019 комісією, призначеною наказом Державної служби морського та річкового транспорту України від 10.09.2019 №362, був складений Акт розслідування аварійної морської події, яка сталася із судном «Кілія» (а.с.18-22), в якому було встановлено що 08.09.2019 близько 23:22 під час слідування на вхід до порту Південний, з метою швартування до причалу №38 т/х «Кілія» (далі – судно) у буксирному супроводженні буксирами п/б «Борей» та п/б «Екватор», під проведенням морського лоцмана філії «Дельта-лоцман» ДП «АМПУ» (далі – лоцман), трапилася посадка на мілину у районі між 4-ою і 5-ою пари буїв за червоною брівкою підхідного каналу морського порту Південний. 09.09.2019 близько 00:20 за допомогою м/б «Чемпіон» судно було знято з мілини, проведено каналом і пришвартовано до причалу №38 для проведення вантажних операцій. Внаслідок АМП постраждалих та забруднення довкілля немає.

В квітні 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Граніттрансстрой» звернулось до Господарського суду Одеської області із позовом до Державного підприємства “Херсонський морський торгівельний порт”, Державного підприємства “Адміністрація морських портів України” в особі Філії “Дельта-Лоцман” Державного підприємства “Адміністрація морських портів України” та Державного підприємства ,,Морський торговельний порт «Южний» про солідарне стягнення 208764,50 грн, з яких 108764,50 грн реальних збитків (додаткових витрат) та 100000,0 грн неодержаного доходу (упущеної вигоди).

Рішенням Господарського суду Одеської області від 21.09.2020 у справі №916/1034/20, залишеним без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 01.12.2020, позов задоволено частково. Стягнуто з Державного підприємства “Херсонський морський торгівельний порт” на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Граніттрансстрой» 69412,81 грн збитків, з яких 38688,98 грн витрати ТОВ «Граніттрансстрой» на оплату роботи буксиру «Чемпіон» по зняттю у ніч з 08 на 09 вересня 2019 року судна «Кілія» з мілини та 30723,83 грн витрати ТОВ «Граніттрансстрой» по оплаті простою буксирів «Борей» та «Екватор», так як 80 хвилин буксири знаходились в очікуванні зняття судна з мілини (з 23:10 08.09.2019 до 00:30 09.09.2019). В решті позову відмовлено.

У вказаному рішенні місцевим господарським судом було роз`яснено, на що звернув увагу й суд апеляційної інстанції, що Державне підприємство “Херсонський морський торгівельний порт” має право подати позов до Державного підприємства “Адміністрація морських портів України” з метою відшкодування збитків, які судом стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Граніттрансстрой». У рамках провадження у тій справі мають бути досліджені обставини щодо того, чи є посадка судна «Кілія» на мілину наслідком вказівок та рекомендацій, отриманих від лоцмана, або помилок в управлінні судном з боку капітана.

У даній справі позивач стверджує, що аварійна морська подія – посадка судна «Кілія» на мілину з вантажем ТОВ «Граніттрансстрой» на борту, яка відбулась 08.09.2019, стала наслідком порушень, як з боку капітана судна «Кілія», так і лоцмана Філії “Дельта-Лоцман” ДП «АМПУ», у зв`язку з чим позивач вважає, що стягнуті з нього на користь ТОВ «Граніттрансстрой» за рішенням Господарського суду Одеської області від 21.09.2020 у справі №916/1034/20 збитки у розмірі 69412,81 грн підлягають розподіленню між ДП “Херсонський морський торгівельний порт” та Філією «Дельта-Лоцман» ДП «АМПУ» в рівних частках по 50%, а тому з відповідача підлягає стягненню на користь позивача збитки в розмірі 34706,41 грн.

Так, судом встановлено, що в процесі маневрування в акваторії морського торговельного порту «Південний» судно «Кілія» у ніч з 8 на 9 вересня 2019 року сіло на мілину.

26.09.2019 комісією, призначеною наказом Державної служби морського та річкового транспорту України від 10.09.2019 №362, був складений Акт розслідування аварійної морської події, яка сталася із судном «Кілія» (далі – Акт розслідування АМП) (а.с.18-22), в якому було встановлено що 08.09.2019 близько 23:22 під час слідування на вхід до порту Південний, з метою швартування до причалу №38 т/х «Кілія» (далі – судно) у буксирному супроводженні буксирами п/б «Борей» та п/б «Екватор», під проведенням морського лоцмана філії «Дельта-лоцман» ДП «АМПУ» ОСОБА_2 (далі – лоцман), трапилася посадка на мілину у районі між 4-ою і 5-ою пари буїв за червоною брівкою підхідного каналу морського порту Південний. 09.09.2019 близько 00:20 за допомогою м/б «Чемпіон» судно було знято з мілини, проведено каналом і пришвартовано до причалу №38 для проведення вантажних операцій. Внаслідок АМП постраждалих та забруднення довкілля немає.

Як встановлено в акті розслідування АМП 08.09.2019 о 22:45, згідно відомостей з лоцманської квитанції від 09.09.2019 №1486, на борт судна піднявся портовий лоцман для лоцманського проведення судна та швартування зазначеного судна до причалу №38 морського порту «Південний». Лоцман узгодив з капітаном судна план лоцманського проведення: маршрут переходу, особливі умови плавання, зокрема: стан погодних умов (видимість – 10 миль, вітер – NЕ 2 м/с); глибини; наявність течій; очікуваний рух інших суден; відомості про: причал; схему швартування; характеристику та кількість буксирів, що залучені для забезпечення переходу та швартування.

Також, лоцман поінформував капітана судна, що робочими каналами УКХ зв`язку з ПРРС є 74 канал та вручив капітану судна відповідну інформаційну картку (Delta-Pilot Branch of State Enterprise Ukraine Sea Port Authority Master – Pilot Exchange Card), зі змістом якої капітан ознайомився, що підтверджується його підписом та засвідчено судновою печаткою.

Капітан повідомив, що судно повністю готове до слідування в порт та виконання швартовної операції, машина в готовності, суднові швартовні команди знаходяться на місцях, якорі готові до віддачі, на містку знаходились капітан та старший помічник капітан, виконуючий обов`язки рульового.

08.09.2019 о 22:47 на 11-му каналі УКХ – від ПРРС «Південний» філії «Дельта-лоцман» ДП «АМПУ» (далі – ПРРС) було отримано дозвіл на слідування в порт та погоджено з диспетчером порту можливість заходу в порт та місце швартування судна. Судно почало рух на вхід в підхідний канал під управлінням капітана судна ОСОБА_1, лоцманським проведенням та радіолокаційним контролем ПРРС.

08.09.2019 о 23:07 траверз 1-ої пари буїв судно увійшло в канал. Відповідно заявки капітана буксири «Борей» та «Екватор» чекали судно біля першої пари буїв.

У 22:55 під час переговорів судно – ПРРС «Південний» т/х «Кілія» підтвердило перехід на 74 канал УКХ зв`язку.

У 23:10 згідно запису у суднових журналах буксирів «Борей» та «Екватор» буксирні кінці закріплені. Буксири були розставлені за узгодженою із капітаном судна схемою – в носовій частині буксир «Борей», у кормовій частині – буксир «Екватор».

Лоцман рекомендував капітану тримати курс судна на створи і вийшов на ліве крило містку, та перейшов на 6-ий УКХ-канал для зв`язку з буксирами.

З 23:07 по 23:20 08.09.2019 лоцман-оператор ПРРС «Південний» (далі – лоцман-оператор) декілька разів (23:07:24; 23:16:57; 23:19:42; 23:19:59; 23:20:13; 23:20:31) надавав судну попередження, що воно знаходиться на відстані від осі каналу 20 м. праворуч, 26 м. ліворуч, з постійною тенденцією зміщення вліво на червону брівку підхідного каналу.

Останнє попередження о 23:20:31 08.09.2019, у якому лоцман-оператор рекомендував негайно змінити курс вправо, так як судно змістилося на червону брівку підхідного каналу і прямувало на мілину.

Однак на неодноразові попередження лоцмана-оператора щодо постійного зміщення судна ліворуч відносно осі каналу від судна не отримано жодного підтвердження переданої йому інформації та прийнятих їм відповідних дій щодо запобігання посадки судна на мілину.

Такі дії з боку капітана судна вказують на порушення п.5 розділу 4 РШСУ-98 стосовно його безпосередніх обов`язків щодо репетування вказівки ПРРС.

Зазначене свідчить, що судно починаючи з 23:07:24 було попереджено ПРРС «Південний» Філії «Дельта-лоцман» Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» про необхідність змінити курс, однак, жодних дій щодо управління судном капітаном вжито не було, на подальші попередження від лоцмана-оператора судно «Кілія» не реагувало.

Суд вирішив :

1. В задоволенні позову ХМТП відмовити.

2. Судові витрати покласти на ХМТП.