Державна прикордонна служба України підтримує ініціативу криміналізації контрабанди товарів, особливо підакцизної групи.
Голова Держприкордонслужби України Сергій Дейнеко вважає необхідність криміналізації відповідальності за контрабандну важливим питання пов’язаним з прикордонною безпекою. «На сьогодні Україна залишається, чи не єдиною країною в Європі, де відповідальність за це не криміналізована. На цьому європейські партнери неодноразово наголошували. Тому маємо надію, що найближчим часом законопроект внесений Президентом України буде прийнято Верховною Радою», – заявив Сергій Дейнеко днями на Всеукраїнському форумі «Україна 30. Безпека країни».
Необхідність криміналізації контрабанди цього тижня також обговорювалася під час круглого столу «Президентський законопроєкт № 5420. Криміналізація відповідальності за контрабанду: аргументи за чи проти». Круглий стіл був ініційований Комітетом з питань захисту бізнесу та інвесторів, що діє в складі Національної асоціації адвокатів України (НААУ).
У ньому в режимі відеоконференції взяли участь представники Державної прикордонної служби України, Державної митної служби України, правники та члени НААУ.
Під час круглого столу обговорювались не лише законодавчі ініціативи, а й реальний стан справ щодо переміщення товарів через український кордон, можливі економічні та безпекові плюси і мінуси від криміналізації відповідальності за переміщення товарів через митний кордон України. Також експерти озвучували альтернативні пропозиції з метою подолання контрабанди в Україні.
Співробітники Державної прикордонної служби України, зокрема зазначили, що прийняття змін щодо криміналізації контрабанди товарів, особливо підакцизної групи, є актуальним та вимушеним заходом з урахуванням масштабу зазначеного виду незаконної діяльності.
Так, лише з початку 2021 року, підрозділами Державної прикордонної служби України затримано у 243 випадках майже 9 млн 423 тис пачок цигарок, що за попередньою оцінкою становить понад 210 млн грн.
Разом з тим, прикордонники зауважили, що з урахуванням тактики дій правопорушників, досить часто переміщення цигарок здійснюється здебільшого по 2 ящики (1000 пачок) на одну особу. Це мінімальна рентабельність при участі осіб та максимальна вага (орієнтовно 32 кілограми) для середньостатистичної людини з урахуванням необхідності руху по пересіченій місцевості, подолання загороджень та відстаней.<
Також відмічалося, що нерентабельність малих об’ємів контрабанди цигарок з одного боку та відповідні покарання за значні обсяги, очікувано суттєво вплине на масштаби участі в цій протиправній діяльності жителів прикордоння і знизить привабливість цього виду незаконної діяльності.
До того ж, якщо товарну контрабанду криміналізують, прикордонники отримають можливість вести за дорученням процесуального керівника досудові розслідування в рамках кримінальних проваджень. А це сприятиме виявленню та затриманню не лише виконавців, а й організаторів та інших функціонерів кримінальних схем.
Нагадаємо, проєкт Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо криміналізації контрабанди товарів та підакцизних товарів, а також недостовірного декларування товарів у квітні цього року було внесено Президентом України на розгляд Верховною Радою України і визначено цей законопроєкт як невідкладний для позачергового розгляду (реєстраційний номер 5420) https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=71756.
Серед іншого, вказаний законопроєкт передбачає доповнити Кримінальний кодекс України статтями: «Контрабанда товарів», «Контрабанда підакцизних товарів» та «Недостовірне декларування товарів». За незаконне переміщення через кордон підакцизних товарів (крім електроенергії) у значному розмірі законопроєкт передбачає штраф до сорока тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення волі на строк до шести років. А за великий розмір чи вчинення злочину певними особами, в тому числі посадовими, пропонується штраф до ста двадцяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення волі на строк до одинадцяти років та конфіскація майна.
Варто зауважити, що 12 травня законопроєкт № 5420 розглянув Комітет Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності та ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти цей законопроєкт у першому читанні за основу.