Морська Адміністрація створила схему на користь ТОВ «ФТЛ КОМПАНІ ЛТД» – Асоціація морських агентств України

Все чіткіше і зрозуміліше проявляється нова-стара схема Міністерства інфраструктури та Морської адміністрації щодо оформлення приходу/виходу судна в морському порту.

Пам’ятаєте, як в листопаді минулого року Міністр на своїх сторінках в соцмережах та на офіційному сайті відомства голосно оголосив про спрощення цієї процедури? http://bit.ly/2MHkC2C

«Міністерство інфраструктури значно спростило процедуру та скоротило час на оформлення суднозаходу. Тепер його можна оформити в цілодобовому режимі через електронну пошту Державної служби морського та річкового транспорту: port_clearance@marad.gov.ua. Наступний крок – запуск окремої електронної системи оформлення суднозаходу. Про це повідомив Міністр інфраструктури Владислав Криклій.»

Міністр тоді публічно обіцяв, що оформлення документів у зв’язку з очищенням судна в електронному вигляді буде безкоштовним для судновласників (фрахтувальників) та морських агентів. Цю обіцянку, звісно, ніхто не збирався виконувати.

Оформлення приходу/виходу через електронну пошту так і не запрацювало, оскільки Морська адміністрація просто не відповідала на листи морських агентів.

15 січня Морська адміністрація на своєму офіційному сайті оприлюднила новину: http://bit.ly/3jxjCK9

«На виконання Наказу в. о. Голови Державної служби морського та річкового транспорту Глазкова А.В. від 14.01.2021 за №10, розпочато прийом документів та оформлення суднозоходу в тестовому режимі через програмне забезпечення «АВТОМАТИЗОВАНА СИСТЕМА ПОДАЧІ, ПЕРЕВІРКИ ТА ОФОРМЛЕННЯ СУДНОЗАХОДУ»…
Відтепер, суднові агенти мають можливість надавати документи необхідні для оформлення суднозаходу до капітанії відповідного порту, а також отримувати Дозвіл на вихід судна (Port Clearance) з порту через Автоматизовану систему».

По-перше, чинним законодавством не передбачено обмін інформацією для оформлення приходу/виходу суден з використанням такої Автоматизованої системи.

По-друге, коли морський агент заповнить форму для отримання доступу до Автоматизованої системи, йому на електронну пошту надійде проформа Договору про надання доступу (оферта) з таким собі ТОВ «ФТЛ КОМПАНІ ЛТД». В проформі зазначено, що за послуги з користування програмним забезпеченням морському агенту необхідно сплатити 300 гривень за одну заявку, або 600 грн за суднозахід (вхід/вихід судна в морський порт).

І тут постає питання: на яких же умовах Морська адміністрація взаємодіє з ТОВ «ФТЛ КОМПАНІ ЛТД», адже відповідно до Конвенції з полегшення міжнародного морського судноплавства 1965 року (Конвенція FAL), стороною якою є Україна, саме Державна влада, а не приватні підприємства, зобов’язана вживати всіх необхідних заходів для впровадження систем електронного обміну інформацією з метою спрощення процедур очищення суден та вантажів.

Слід пам’ятати, що Морська адміністрація є замовником у розумінні Закону України «Про публічні закупівлі», а отже має здійснювати закупівлі з використанням електронної системи закупівель, або ж, у разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель, Морська адміністрація обов’язково має оприлюднювати в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель. Наразі на сайті Prozorro відсутня будь-яка інформація про договірні відносини Морської адміністрації з ТОВ «ФТЛ КОМПАНІ ЛТД» та про закупівлі Морською адміністрацією послуг з розробки та впровадження «АВТОМАТИЗОВАНОЇ СИСТЕМИ ПОДАЧІ, ПЕРЕВІРКИ ТА ОФОРМЛЕННЯ СУДНОЗАХОДУ».

По-третє, процедура впровадження Автоматизованої системи та сама система не відповідає вимогам Конвенції FAL, згідно з якою:
1) З метою уникнення дублювання подачі документів така система повинна функціонувати за принципом “єдиного вікна” (наразі це не так).
2) Обмін інформацією в такій системі має здійснюватись відповідно до стандартів ООН.
3) При плануванні, впровадженні або модифікації систем електронного обміну інформацією для цілей очищення суден та вантажів Державній владі слід:
– від самого початку надавати всім зацікавленим сторонам можливість для участі в консультаціях;
– оцінювати існуючі процедури і скасовувати ті з них, які є зайвими;
– визначати, які з процедур повинні бути комп’ютеризовані;
– використовувати рекомендації Організації Об’єднаних Націй (ООН), інформаційні пакети СОТ і відповідні стандарти ISO в максимально можливій мірі;
– вживати належних заходів до максимально можливого зниження витрат по експлуатації цих систем, які несуть приватні структури (користувачі системи); і
– брати до уваги доцільність досягнення сумісності з іншими відповідними інформаційними системами.

Звісно, що ані Морська адміністрація, ані Міністерство інфраструктури не проводило і не збирається проводити жодних консультацій зі стейкхолдерами стосовно впровадження Автоматизованої системи та спрощення процедури оформлення приходу/виходу.

Відомо, що Морська адміністрація планує зобов’язати морських агентів використовувати Автоматизовану систему з 01 березня 2021 року. Такий підхід суперечить Конвенції FAL, якою передбачено дотримання Державною владою перехідного періоду тривалістю не менше 12 місяців з дати впровадження електронних систем обміну інформацією. На час перехідного періоду державній владі слід дозволити надання інформації, необхідної для процедур очищення суден та вантажів, як в електронній, так і в паперовій формі.

І найголовніше! По-четверте, з опублікованої Морською адміністрацією Інструкції по використанню програмного забезпечення видно, що для очищення судна з використанням цієї системи будуть вимагатися додаткові документи, не передбачені законодавством, зокрема лист від власника судна, в якому він доручає морському агенту діяти від його імені (номінація).

Однак морський агент має повне право не надавати таких листів та не розголошувати інформацію про свого принципала на підставі статті 302 ГКУ. Будь-яку інформацію щодо судновласника (фрахтувальника) морський агент може надавати тільки за згодою судновласника (фрахтувальника).

Складається враження, що чиновники Мінінфраструктури та Морської адміністрації таким чином просто намагаються накопичити базу даних судновласників (фрахтувальників), щоб потім тиснути на них з метою заміни агента на “своє” агентське підприємство, як це вже бувало неодноразово.

Все чіткіше і зрозуміліше проявляється нова-стара схема Міністерства інфраструктури та Морської адміністрації щодо…

Опубликовано Асоціація морських агентств України – АМАУ Вторник, 9 февраля 2021 г.