Останнім часом державному підприємству «МТП «Чорноморськ» приділяється багато уваги. Причиною стали оголошені міністерством інфраструктури плани з підготовки та реалізації консесійних проектів відповідно до Закону України «Про концесію», який дозволить розвивати державно-приватне партнерство та залучати значні інвестиції у розвиток технологій, модернізації та розбудови терміналів. А це, у свою чергу призведе до збільшення вантажопотоку, створення додаткових робочих місць та збереження соціального пакета працівників порту.
Однак поза увагою залишається реальна ситуація в державній стивідорній компанії ДП «Морский торгивельний порт Чорнморськ», адже останніми роками підприємство несе збитки та змушена відступати під натиском приватного бізнесу. При цьому характер та якість частини такого приватного бізнесу не відповідає інтересам самого порту. Так, станом на сьогодні, державний стивідор обробляє вантажі лише на 35% своїх виробничих потужностей (другий, третій, четвертий термінали, база наливних вантажів, спеціалізований рудний комплекс, криті/ відкриті майданчики, крани, механізація та бокси знаходяться в оренді, спільній діяльності). В той же час ДП «МТПЧ» несе найбільше навантаження на фонд оплати праці та є лідером зі сплати податків та зборів у державний і місцевий бюджети.
Безумовно, є приклади, коли порт «Чорноморск» відкрив ворота для приватних інвестицій, в результаті чого були створені ефективні термінали (група компанії Kernel, група компанії RISOIL S.A.) та за основними показниками (вантажообіг, портові збори, обсяги інвестицій, податки і збори та соціальні гарантії портовикам) – це приклади успішного розвитку державно-приватного партнерства для всіх.
Але є і приклади, коли приватні компанії для отримання бажаної портової інфраструктури та доступу до причалів були готові брати на себе зобов’язання з реалізації проектів, внесення сум багатомільйонних інвестицій, оплати за договорами пайової участі в утриманні інфраструктури порту тощо. А після початку роботи, замість розвитку та залучення інвестицій для збільшення вантажопотоку, створення нових потужностей та виконання взятих на себе зобов’язань, визнають як «інвестор» обов’язки та договори не дійсними виключно правовими методами, використовуючи залишені законодавцем лазівки в порушенні взятих на себе зобов’язань.
Так, нещодавно відбулося засідання Господарського суду Одеської області за позовом ТОВ «Транс Сервіс» до ДП «МТП «Чорноморськ». У своїй позовній заяві приватна компанія вимагає стягнути на свою користь 42 мільйони 734 тисячі 561 гривень. Підставою для такого звернення до суду стало, по суті, небажання ТОВ «Транс Сервіс» платити за рахунками.
Історія питання полягає у наступному: у червні 2014 року між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Одеській області та ТОВ «Транс Сервіс» був укладений договір оренди нерухомого майна третього терміналу, що належить до державної власності. Договір укладено строком на 49 років – до 18.09.2063 року. У свою чергу, держпідприємство зобов’язувалося сприяти створенню всіх необхідних умов для здійснення компанією «Транс Сервіс» діяльності на території, тоді ще, ДП «ІМТП». Все це було прописано у договорі про пайову участь, який був укладений 3 червня 2014 року та підписаний від імені ДП «ІМТП» на підставі статуту на той час директором порту Круком Ю.Ю.
Але вже в 2017 році, порушуючи взяті на себе інвестиційні зобов’язання згідно «Стратегічного плану розвитку» та укладених договорів, ТОВ «Транс Сервіс» оскаржує у судовому порядку договір про пайову участь в утриманні інфраструктури ДП «ІМТП», а Господарський суд визнає його недійсним (рішення суду від 14.12.2017 у справі № 916/2723/16).
– Ситуація виглядає вкрай цинічною! У кожного бізнесу має бути своя філософія, адже я звертався до бенефіціарів компанії, і вони добре обізнані про стан справ на нашому підприємстві – каже директор ДП «МТП «Чорноморськ» Олександр Попов. Іншими словами, по-перше, державний стивідор, передаючі в оренду ТОВ «Транс Сервіс» частини потужного терміналу в тилах глибоководних причалів, очікував отримувати сплату ставки пайової участі з кожної тонни перевантажених вантажів але був позбавлений цієї можливості за рішенням суду. А по друге, тепер, посилаючись на рішення суду від 2017 року, вже в 2020 році ТОВ «Транс-Сервіс» вимагає стягнення суми еквівалентної більш ніж місячному фонду оплати труда державного стивідора у самий важкий для багатотисячного колективу період. При цьому моє звернення до власників компанії були проігноровані. Також, згідно з даними фінансової служби ДП «МТПЧ», станом на 20 жовтня 2020 року компанія ТОВ «Транс Сервіс» має дебіторську заборгованість перед портом в сумі 5,327 млн грн.. Слід зазначити, що сусідні до ТОВ «Транс Сервіс» компанії постійно розбудовують власні потужності і інвестують та збільшують вантажообіг.
Портовий Оператор | 2018 | 2019 | 2020 (9 міс) |
ТОВ «Трансбалктермінал» | 4 103 223 | 5 121 590 | 5 455 461 |
ТОВ «Рісойл» | 789 318 | 2 298 523 | 1 664 373 |
ТОВ «Транс Сервіс» | 843 508 | 695 729 | 370 119 |
За даними адміністраціх морских портів України
Варто звернути увагу на той факт, що у разі винесення судом рішення на користь ТОВ «Транс-Сервіс», стягнення з ДП «МТП «Чорноморськ» такої значної суми коштів 42 734 561,80 млн, буде мати довготривалі негативні наслідки, перш за все, щодо виплати заробітної плати та податків в бюджет міста Чорноморськ. Тому керівництво держстивідора звернулося до Міністерства інфраструктури України та профспілок ДП «МТП «Чорноморськ» з проханням виступити третьою стороною у вищезазначеній справі та подати відповідні клопотання.
Договір з ТОВ “Транс Сервіс” Читать online /
Заява про збільшення розміру позовних вимог від ТОВ “Транс Сервіс” Читать online /