Модернізація професійної (професійно-технічної) освіти – це виклик часу, – Сергій Шкарлет

За ініціативи Президента України та підтримки Прем’єр-міністра України у сфері освіти розпочато широкомасштабний план модернізації професійної (професійно-технічної) освіти. Про це повідомив т.в.о. Міністра освіти і науки України Сергій Шкарлет під час брифінгу представників Уряду 2 вересня 2020 року.

“Напрацьовано певні кроки та засади на основі концепції модернізації професійної освіти щодо формату і плану модернізації. Зміни дійсно давно назріли, враховуючи, що за останні десятиліття престижність професійної освіти в суспільстві знижувалася. Адже лише у 6% закладів було оновлено навчальну та соціальну інфраструктури із залученням інвестицій”, – зазначив Сергій Шкарлет.

Також до негативних чинників відноситься невідповідність між попитом і пропозицією, якістю підготовки кадрів і потребами ринку праці у професійних кваліфікаціях; недосконалість системи професійної орієнтації та кар’єрного консультування молоді і дорослих.

Т.в.о. Міністра звернув увагу на те, що наразі керівний та викладацький склад повністю готові до змін та покращення якості професійної освіти України.

“Мета модернізації професійної (професійно-технічної) освіти – створення ефективної системи освіти та навчання, яка стане основою економічного зростання держави, складовою сталого розвитку суспільства, запорукою професійної самореалізації та безперервного професійного розвитку особистості упродовж життя відповідно до її інтересів та потреб економіки України”, – повідомив Сергій Шкарлет.

За його словами, кінцевий результат модернізації – вмотивовані активні здобувачі кваліфікацій, які прагнуть безперервного професійного розвитку, самореалізації та кар’єрного зростання.

План модернізації передбачає:

  1. Створення ефективної системи управління та фінансування;
  2. Забезпечення відповідності змісту і якості професійної освіти потребам ринку праці;
  3. Розвиток партнерства в сфері профосвіти;
  4. Популяризація профосвіти.

Також у план модернізації закладено базові законодавчі основи:

  • Закону України “Про освіту”;
  • цілі 4 “Якісна освіта” Цілей сталого розвитку до 2030 року (забезпечення доступності професійної освіти);
  • статті 432 Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, щодо співробітництва у галузі професійної освіти та навчання, підвищення кваліфікації впродовж трудової діяльності/життя;
  • Угоди між Урядом України та Європейською Комісією про фінансування заходу “EU4Skills: Кращі навички для сучасної України”;
  • Концепції реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти “Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта на період до 2027 року”.

Окрім того, т.в.о. Міністра Сергій Шкарлет відповів на питання журналістів стосовно впровадження системи дуальної освіти.

“Уже третій рік поспіль впроваджується дуальна освіта в Україні. Положення дуальної освіти більш за все підходять закладам професійної освіти. Це означає збільшення практичної підготовки слухачів, студентів, учнів, а саме: 70% – це практична підготовка, 30% – теоретична. У минулому 2019/2020 навчальному році за програмою дуальної освіти було підготовлено майже 12,5 тис. випускників у 393 закладах освіти у кооперації з промисловими та іншими підприємствами”, – сказав Сергій Шкарлет.

Нагадаємо, затверджено перелік спеціальностей для молодшого бакалавра, для яких запроваджено додаткове регулювання.