Пропонуємо вашій увазі коментар Андрія Кузьменка, директора однієї з найбільших контейнерних ліній, що працює в України «ZIM Integrated Shipping Ukraine Services Ltd» щодо впливу карантину та епідемії коронавірусу COVID-19 на контейнерний ринок України.
Наскільки постраждав контейнерний ринок і перевезення в зв’язку з вірусом в Україні?
За весь ринок складно говорити, оскільки обмеження щодо руху контейнерів спочатку вдарили по Китаю, вони тільки зараз починають доходити до нас. Статистика буде відома в кінці березня. На піку непрацюючих китайських портів ми недобирали в тиждень по кілька сотень контейнерів. Це тривало приблизно чотири тижні.
Кількість заходів контейнеровозів скоротилася?
Звичайно. За той період в Китаї скасували приблизно половину всіх суднозаходів. В Україні вже теж були blank sailings. На жаль, точної статистики у мене немає, такими даними володіють контейнерні термінали.
Наскільки змінилися довгострокові договори на контейнерні перевезення?
Самі договори не змінилися. Питання в тому, на який період можна підтвердити ставку, зараз це максимум три місяці.
Наскільки відчувається порушення логістичних ланцюжків в Україні, чи відбулася заміна або заміщення?
Ці кілька сотень контейнерів в тиждень, які до нас не доходили, зрозуміло, що це і є розірвані логістичні ланцюжки. Це був чийсь вантаж, який до України не доїхав. А оскільки це було всього місяць тому, то ніякого заміщення статися за цей час не могло.
Чи відчувається нестача контейнерів і суден? Чи відбулася зміна балансу контейнерів?
В Україні у кожної контейнерної лінії свій дисбаланс. Кожна лінія на чомусь спеціалізується, має свою політику. Наприклад, у нас багато імпорту в сороковках (ред.. – сорокофунтові контейнери), але багато експорту в двадцятках. Тому нам доводиться порожні сороковки евакуювати, а двадцятки завозити. Тому ситуацію потрібно дивитися в розрізі кожної лінії, щоб можна було робити загальні висновки.
Але в цілому європейська ситуація зараз така – оскільки експорт з Китаю до Європи місяць не йшов, то в Європі не утворилися майбутні порожні контейнери. Оскільки це тривало досить довго, незважаючи на те, що європейський експорт менше, ніж імпорт туди з Китаю, зрозуміло, і європейський експорт буде відчувати брак порожніх контейнерів, поки не відновиться прибуття обладнання з Китаю.
У ЗМІ все частіше з’являється інформація про відновлення ділової активності в Китаї, ми до цього готові?
За нашими даними експорт з Китаю відновився. Але чи не будуть обмежені можливості українських імпортерів? Чи зможуть вони цей імпорт купувати? Який буде курс? Чи не буде тієї ситуації, коли контейнерні термінали та бази просто не матимуть робочих, щоб вивантажувати ці вантажі, якщо пандемія зачепить український транспорт?
Чи можливо оцінити збиток у зв’язку із зірваними поставками?
В інтернеті багато інформації. У розпал кризи вважалося, що лінії втрачають по 350 млн доларів в тиждень. Коли буде березнева статистика, якщо буде видно просадку, можна буде приблизно порахувати втрати ліній в Україні.
Чи змінилась робота митниці, прикордонників, наскільки вони виявилися готові до цієї кризи?
Не змінилась. Але відчувається, що країна не готова. Якщо йдеться про те, що люди повинні продовжувати виходити на роботу, але при цьому припиняють роботу громадського транспорту. Або якщо влада каже, що в громадському транспорті потрібно бути в масках, але при цьому масок в аптеках немає. Припинення переміщення людей це правильно, але логіка порушена.
Якщо подивитися фотографії Олександр Захарова з «Євротерміналу», де натовпи водіїв стоять в черзі в двадцяти сантиметрах один від одного – то це точно не сприяє припиненню передачі зарази. І якщо завтра в Україні захворіють водії, то контейнерний сектор точно стане. Тим більше, що до лікування цієї хвороби наша країна не готова взагалі.
Які заходи в зв’язку з карантином зробила ваша компанія?
Ми відправили третину нашого персоналу на віддалену роботу та скоротили до мінімуму візити клієнтів та контрагентів. Але ми зберігаємо повну працездатність і раді підтримати наших клієнтів, та й взагалі всіх українських споживачів і експортерів в такий непростий час.
Олександр Діордієв для “Морських бізнес-новин України”