Як повинен працювати державний орган – оновлення Адміністрації судноплавства

Який основний напрям роботи та які пріоритети обирає нове керівництво Адміністрації судноплавства? Зараз спільно з командою Адміністрації судноплавства (далі – АС) працюємо над низкою важливих пріоритетних завдань. Вся морська спільнота протягом багатьох років чекала на зміни у системі підготовки та дипломування моряків. Нарешті, завдяки прийняттю 30.12.2022 Кабінетом Міністрів України постанови №1499 є можливість перезапустити систему дипломування та максимально наблизити її до міжнародних стандартів. Нині вся команда активно працює над реалізацією зазначеної постанови, вже є перші здобутки АС у цій сфері. Також ключовим пріоритетом є оновлення нормативно-правової бази, яка регулює відносини у сфері морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства. Команда АС підготувала та направила в установленому порядку до Мінінфраструктури ряд змін до актуальних, але застарілих нормативно-правових актів, а також низку проєктів нових нормативно-правових актів, які допоможуть зробити державні сервіси, що надає АС, якіснішими та прозорішими. Серед ключових завдань є апґрейд системи нагляду та контролю суден, відповідні зміни вже розпочато. Важливе місце також посідає якість надання АС адміністративних послуг. Вважаю, що для покращення сервісів необхідним є нівелювання бюрократичних чинників та максимальна цифровізація усіх процесів. Ключовим на сьогодні є питання нашої ролі на міжнародній арені – у цій сфері важливим є укладання/розширення укладених меморандумів з різними країнами, і, звичайно, активна співпраця та представництво національних інтересів в Раді Міжнародної морської організації (ІМО), Європейському агентстві з морської безпеки (EMSA), Дунайській комісії та інших. Які перепони в ефективності роботи Адміністрації судноплавства Ви помітили щойно стали керівником? Ніколи не боявся та й зараз не боюсь труднощів. Тому завжди радію новим викликам незалежно від складності задач, отримую задоволення від вдалих результатів своєї роботи. Вважаю, що щире бажання що-небудь покращити обов’язково допоможе знайти ефективне рішення для відповідного результату. Для мене будь-яка перепона – це виклик, а коли задумане вдається здійснити, я отримую особливе задоволення. З іншого боку, розумію, що чим більш суттєвими будуть зміни, реалізовані мною, тим більше негативу я буду відчувати з боку опонентів. Я готовий до цього, адже такий він – шлях до перемоги. Як Ваш минулий досвід роботи допомагає вам зараз? Маю неабиякий досвід роботи в різних напрямах, з кожного взяв для себе найцінніше, що допомагає мені вирішити абсолютно різні задачі. Можу виділити три: моя освіта, багаторічний досвід ведення бізнесу, та, можливо, основне – військова служба. Освіта та бізнес, пов’язані з морською галуззю, допомагають мені зрозуміти проблеми моряків зсередини та шукати всі можливі варіанти для їх вирішення тут, на моїй посаді. Військова служба – це про «честь» і «гідність», поняття, на які орієнтуюсь кожного дня і завжди. З якими проблемами у роботі з АС стикалися особисто Ви, коли працювали у приватних компаніях? Так, проблеми дійсно були і немало. Через те, що я відчув все це на власному досвіді, маю орієнтир куди треба рухатись, що змінювати. Саме ці проблемні питання я й узявся вирішувати. Перші результати вже є, а далі – ще більше. Над якими саме реформами у системі дипломування та підготовки моряків Ви працюєте? На що орієнтуєтесь? Зараз вся увага морської спільноти прикута до цього питання, моряки давно чекають на прозорі процеси у сфері дипломування. За оновленою процедурою Адміністрація судноплавства приймає від моряків заяви на отримання кваліфікаційних документів та ухвалює рішення про видачу кваліфікаційних документів морякам або відмову у їх видачі з підстав, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 №1499. Розгляд поданих моряками документів та прийняття рішення щодо підтвердження компетенцій забезпечує новостворена Державна кваліфікаційна комісія моряків (ДККМ), яка функціонує у складі Адміністрації судноплавства з 14 лютого цього року. За цей період ДККМ вже ухвалила перші рішення про підтвердження професійної компетенції моряка по стажу та видала перші кваліфікаційні документи. Також систематично проходять іспити за допомогою визнаного міжнародною морською спільнотою тесту CES 6.0. ДККМ присутня на іспиті та після його завершення одразу ознайомлює моряка з його результатами. У разі успішного складання моряк отримує відповідний сертифікат з підписом члена ДККМ. Результати та сертифікат оформлюються автоматично за допомогою системи комп’ютерного тестування, що унеможливлює зовнішній вплив. Варто додати, що відбір членів ДККМ був максимально відкритим, кожен кандидат перевірявся нами надретельно, а основними критеріями вибору були морська освіта, стаж роботи в морській галузі та прозорі біографічні довідки. Станом на сьогодні, можна отримати кваліфікаційні документи, якщо звернутися до Адміністрації судноплавства чи Моррічсервісу у порядку встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 №1499. Команда працює над впровадженням простого та безпечного рішення для дистанційної подачі документів, згодом у моряків також з’явиться можливість отримувати послуги у сфері дипломування через портал Дія. Варто зазначити, що використання застосунку «Електронний Кабінет Моряка» не передбачено жодним нормативно-правовим актом, а отже, не несе жодних правових наслідків. Водночас повноваження членів ДКК, яка функціонувала при Інспекції з питань підготовки та дипломування моряків, припинено. Тому закликаю морську спільноту підтримувати прозорі процедури та оформлювати кваліфікаційні документи в єдиний законний спосіб – спосіб, що передбачений постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 №1499. Які способи у боротьбі з корупцією передбачені оновленими сервісами? Тут важливими є два питання – технічний та кадровий. Максимальна цифровізація процесів дозволить прибрати багато корупційних ризиків. Наприклад, зараз ми активно працюємо над технічною інтеграцією з порталом Дія, за допомогою якого майже повністю нівелюється «людський» фактор у процедурі дипломування моряків. Цифровізація процесів стосуватиметься й інших сфер діяльності Адміністрації судноплавства. З іншого боку, ми оновлюємо наш кадровий склад, частину оновленої команди вже представив спільноті. Маю великі надії на нову команду однодумців, водночас розумію скільки зусиль ще потрібно докласти для успіху в задуманому. Як нам наблизитися до міжнародних стандартів та які кроки вже зроблені у цьому напрямі? Наближення до міжнародних стандартів, як я вже відмітив, є одним з наших основних пріоритетів, але шлях не буде простим та швидким. Для цього ми маємо знов-таки оновити існуючу нормативно-правову базу. Також необхідно постійно переймати досвід кращих міжнародних практик та застосовувати їх в Україні, для цього планую на постійній основі співпрацювати з міжнародними партнерами. Для того аби процеси були автоматизовані, а послуги надавались якісно, нам також необхідно постійно залучати інвестиції. Чому, на Вашу думку, раніше розв’язання нагальних питань моряків займало багато часу? Я не буду давати коментарі за інших, водночас своїми діями я намагатимусь якнайшвидше принести користь морській спільноті. Хочеться зробити те, що в моїх силах, адже роботи дійсно багато, саме тому ви зараз спостерігатимете таку кількість змін. Як Ви оцінюєте ефективність в отриманні моряками Підтвердження на перетин кордону від Адміністрації судноплавства за місяць? Співробітники АС щодня перевіряють документи, які моряки подають нам на розгляд. Якщо моряк пройшов перевірку, в нього є можливість отримати підтвердження від Адміністрації судноплавства про отримання копій освітніх і кваліфікаційних документів за моїм підписом чи підписом моїх заступників. Якщо вас цікавить саме останній місяць, то за цей період підписано і видано більше трьох тисяч таких довідок. Водночас з моменту прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 02.09.2022 № 992 Адміністрація судноплавства вже видала більше 20 тисяч Підтверджень. Наші співробітники завжди опрацьовують всі заявки максимально швидко, послуга надається вчасно, можу сказати, що Підтвердження підписуються і вночі, і на вихідних. Щодо регулювання торговельного мореплавства та безпеки судноплавства що потрібно, на Вашу думку, змінювати? Тут знову-таки необхідно комплексно переглянути існуючу нормативно-правову базу практично за всіма основними напрямами діяльності. В першу чергу, це реалізація Закону України «Про внутрішній водний транспорт» та його прикінцевих положень, а також приведення у відповідність актів, які в певних частинах суперечать зазначеному Закону. Водночас необхідно прискорити підготовку проєктів нормативно-правових актів в частині безпеки флоту суден рибної промисловості, у тому числі з метою усунення зауважень, виявлених під час аудиту Міжнародною морською організацією (IMO). Також в короткострокових перспективах розробка та впровадження інформаційних систем та електронних реєстрів задля забезпечення оптимізації і прозорості заходів державного нагляду та контролю  у сфері надання адміністративних послуг. Необхідним є повноцінний запуск та забезпечення роботи функціональної підсистеми реагування на надзвичайні події на морському і внутрішньому водному транспорті, а також запровадження системи комплексної охорони портів, а не лише портових засобів. Розмову вела Сівкова Тетяна повідомляє Морська Адміністрація