Міністерство інфраструктури України оприлюднило фінансовий план ДП «МТП «Чорноморськ» та пояснювальну записку до нього на своєму офіційному сайті.
Так, за «оптимістичним сценарієм», фінансовий план ДП «МТП «Чорноморськ» на 2022 рік передбачає:
– загальний обсяг обробки вантажів, який, заплановано обробити силами та засобами підприємства – 4 190 тис.тонн ;
– запланований рівень чистого доходу – 588,0 млн.грн.;
– запланований валовий прибуток/збиток – «мінус» 9,4 млн.грн.;
– очікуваний обсяг прибутку без урахування податків (EBITDA) – 27,7 млн.грн.;
– запланований рівень чистого фінансового результату – 0,31 млн.грн.;
– освоєння капітальних інвестицій – 11,2 млн.грн.;
– усього виплат на користь держави – 315,3 млн.грн.
Як зазначається у пояснювальній записці до фінплану, план переробки вантажів ДП МТП «Чорноморськ» було складено, враховуючи аналіз співвідношення попиту та пропозиції на ринку надання послуг з перевалки вантажів, залізничні тарифи доставки вантажів, надвисокий рівень конкуренції за вантажопотоки між стивідорними компаніями усіх форм власності. В акваторії Чорноморського порту свою діяльність ведуть більше двадцяти компаній. Значна частка виробничих потужностей державного стивідора (склади криті та відкриті, ділянки, майданчики, обладнання тощо) знаходяться в оренді, СД та інших видах діяльності.
Таким чином розмір переробки власними силами та засобами на 2022 рік встановлено у розмірі 4 190 тис.тонн, що на 78,8 тис.тонн або на 1,9% більше звіту 2020 року; на 19,4% більше прогнозних показників 2021 року. За планом підприємство планує перевантажити 1 959 тис.тонн експортних вантажів, 1 569 тис.тонн імпортних та 662 тис.тонн транзитних вантажів.
Проектом фінансового плану на 2022 рік також заплановано обсяг обробки вантажів навалом у кількості 1 400 тис.тонн, а саме: МБМ (мінерально-будівельні матеріали) – 880 тис.тонн, з них: бентоніт – 280 тис.тонн, клінкер – 240 тис.тонн, глина (вогнеупорна, керамічна) – 360 тис.тонн; сірка навалом – 20 тис.тонн; руда (ЗРК) – 200 тис.тонн; вугілля – 300 тис.тонн.
У документі також сказано, що дані обсяги вантажопереробки є орієнтованими, оскільки великі вантажовласники ГОКів та металовиробники, укладаючи відповідні контракти, надають ДП «МТП «Чорноморськ» обсяги перевалки за остаточним принципом, після завантаження потужностей на терміналах портів Южний та Одесса. Також одним із факторів зниження обсягів перевалки вантажів є, зокрема, передача в управління (оренда, спільна діяльність) виробничих потужностей, що знаходяться на балансі ДП «МТП «Чорноморськ», а одночасно створенні приватні стивідорні компанії переорієнтовують існуючі вантажопотоки вже на свої (потужності) власні комплекси. Наразі в оперуванні державного стивідора ДП «МТП «Чорноморськ» залишилось лише 30% паспортної потужності, з великою численністю невиробничого персоналу, і як наслідок, відбувся перерозподіл обсягів вантажопотоків у бік приватних структур, та зменшення обсягів обробки вантажів у державного стивідора.
З метою збільшення вантажообігу та залучення нових контрагентів та вантажовласників, менеджмент ДП «МТП «Чорноморськ» вживає усі необхідні заходи, але боротися за залучення кожної тонни вантажу щоденно все складніше.
Щодо фінансово-економічних показників, то у пояснювальній записці, окрім детальних пояснень, зазначено, що збиткова діяльність ДП «МТП «Чорноморськ» у 2019/2020/2021 роках, ліквідація фінансових установ, де були розміщені кошти підприємства, фактичне зменшення до 30% виробничих потужностей, ряд судових процесів, що можуть призвести до стягнення з підприємства значних сум за вимогами позивачів у поточному та запланованому роках може призвести до ще більш складного фінансово-економічного стану державного стивідора.
Однак, менеджментом підприємства був розроблений антикризовий план заходів з економії коштів та поліпшення фінансового стану, який спрямований на подолання кризової ситуації, враховуючи всі внутрішні та зовнішні ризики та загрози. В першу чергу, керівництво державного стивідора націлене на результат у наступних питаннях:
– робота відповідних служб з боржниками з метою погашення заборгованості, а у разі недосягнення узгодженої позиції ведеться претензійно-позовна робота. Надається перевага веденню досудових перемовин з метою зменшення додаткових витрат на сплату судового збору та інших судових витрат.
– перегляд договірних відносин з контрагентами, які не виконують умов договорів, порушують умови соціальних угод (оренда без переведення працівників до штату орендаря) та договори зі спільної діяльності, які не є ефективними. Вживаються невідкладні заходи до забезпечення виконання договорів оренди і погашення заборгованості з орендної плати, а уразі її несплати ініціюють розірвання договорів;
– вивільнення від непрофільних активів державного стивідора, в тому числі передача об’єктів житлового фонду до комунальної власності Чорноморської територіальної громади, з урахуванням фінансової можливості витрат м. Чорноморськ у 2022 році.
Вирішення вищезазначених питань, спрямованих на подолання несприятливої економічної ситуації, призведе до більш стійкої ліквідності ДП «МТП»Чорноморськ» в умовах підготовки реалізації проектів державно-приватного партнерства та дасть змогу державному стивідору конкурувати на ринку і вести свою діяльність за основними напрямками.
Повідомляє Чорноморський морський порт