Згідно з аналізом, проведеним класифікаційною спільнотою DNV та Lloyd’s List Intelligence, за останнє десятиліття відбувся значний прогрес у галузі безпеки судноплавства.
Так, комплексне дослідження «Безпека на морі, 2012–2021 роки: десятиліття прогресу» показало, що зі зростанням розміру світового флоту кількість аварій скоротилася: якщо у 2012 році їх було 1922, то у 2021 році – лише 1537. Втрати суден також зменшилися на 56%: у 2012 році світовий флот недорахувався 132 теплоходів, а у 2020 році – 58.
Доповідь ґрунтується на аналізі 866 тисяч інспекцій, 26 тисяч затримань, 22 тисяч аварій та однієї тисячі випадків загибелі суден, які є в базі даних Lloyd’s List Intelligence. «Вивчивши ці дані, ми виявили загальну картину підвищення безпеки на морі. Тим не менш, не можна заспокоюватися і зупинятися, адже перед судноплавною галуззю ще стоять дуже серйозні проблеми», – йдеться у звіті.
Зазначається, що за останні чотири роки сталося особливо різке скорочення кількості морських аварій після піку у 2017 році, коли їх було 2386. Крім того, до кінця 2020 року на 60% скоротилася кількість затримань.
Є й інший важливий факт. Світовий флот за ці роки значно збільшився: зі 116000 до 130175 суден загальним тоннажем 2,3 мільярди тонн (станом на вересень 2021 року). Таким чином зростання чисельності світового флоту становило 16%, а приріст тоннажу – 46%. Отже, за минуле десятиліття співвідношення кількості аварій до загальної величини флоту знизилося приблизно з 5% до всього лише 2%. За словами директора з технічної підтримки DNV Maritime Class Маріанни Странд Вальдерхауг, ця позитивна тенденція в галузі безпеки насамперед пов’язана із сучасними правилами та стандартами, які встановлюються класифікаційними суспільствами. Так, судна стали досконалішими, зросла цифровізація та автоматизація систем, а також посилився контроль за дотриманням норм та стандартів.
Основною причиною аварій, як з’ясувалося, є корпус та механізми судна. Статистичні дані свідчать, що близько третини з 21746 випадків за період, що розглядається, сталися з теплоходами старше 25 років, причому найбільша кількість інцидентів припадає на більш старі судна для генеральних вантажів і пасажирські судна. Ці сектори представлені великою кількістю малотоннажних теплоходів, багато з яких зайняті малорентабельними перевезеннями. Відсутність високого стабільного прибутку призводить до великої кількості старих суден, низьких капітальних витрат та показників відновлення флоту.
Майже половина – 48% – від загальної кількості аварій пов’язана з пошкодженням корпусу та поломкою обладнання. При цьому такі проблеми були основними причинами пошкодження корпусу лише у 5% випадків. Несподіваним стало збільшення подібних інцидентів за участю теплоходів віком від 10 до 14 років. Ці неполадки виявилися найбільш поширеною причиною аварій на всіх типах суден, оскільки загальна кількість зіткнень за цей період знизилася. У старішого флоту для перевезення генеральних вантажів було відзначено найвищу середньорічну кількість аварій, пов’язаних з пошкодженням корпусу та поломкою машин – 550. У відсотковому співвідношенні найбільша кількість аварій з цієї причини сталася у сегменті пасажирських перевезень – 58% від загальної кількості інцидентів.
За матеріалами hellenicshippingnews.com, фотографія – Вікіпедія.
Газета “Дунаєць”