Міністерство Інфраструктури України повідомило про намір знизити розмір ставок портових зборів та тарифів на лоцманські послуги для ліній закордонного плавання.
Повідомлення про оприлюднення відповідного проєкту наказу Міністерства інфраструктури України «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства інфраструктури України» розміщено на сайті Міністерства.
Проєкт наказу Міністерства інфраструктури України «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства інфраструктури України» (далі – проєкт наказу) розроблено з метою забезпечення системного та єдиного підходу щодо встановлення знижок до ставок портових зборів та тарифів на лоцманське проведення суден, що здійснюють регулярні перевезення вантажів через морські порти України, шляхом унесення зміни до деяких нормативно-правових актів Міністерства інфраструктури України, а саме Порядку справляння та розмірів ставок портових зборів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 27 травня 2013 року № 316, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12 червня 2013 року за № 930/23462 (далі – Порядок справляння), та Тарифів на послуги із забезпечення лоцманського проведення суден, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 03 грудня 2013 року № 965, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 18 грудня 2013 року за № 2138/24670 (далі – Тарифи на лоцманське проведення суден).
Приписами Порядку справляння передбачено, що для вантажних суден групи А, які працюють на лініях закордонного плавання, відкритих у встановленому законодавством порядку, надається знижка у розмірі 20 відсотків корабельного збору. Аналогічні умови застосування знижок встановлено під час нарахування лоцманського збору згідно з Тарифами на лоцманське проведення суден.
Метою знижок, передбачених до ставок корабельного збору та лоцманського збору, є створення сприятливих умов для суден, що здійснюють регулярні перевезення вантажів за певним маршрутом та забезпечують суднозаходження до морських портів для виконання вантажних операцій на постійній основі (за лінійним розкладом). Найбільше таких перевезень здійснюється контейнеровозами, автомобілевозами та суднами типу РО-РО. Інші судна здійснюють перевезення навалювальних/наливних, інших вантажів, а фрахтування таких суден здійснюється повністю або частково одним або кількома вантажовласниками на основі договору рейсового чартеру, тайм-чартеру або іншого договору, в залежності від попиту та пропозицій.
Таким чином існує потреба запровадити спрощений і в той же час системний і об’єктивний підхід до встановлення знижок для суден, які здійснюють регулярні перевезення вантажів через морські порти України.
Крім того, слід зауважити, що на цей час є актуальним розвиток інтермодальних контейнерних перевезень та логістичних послуг з високою доданою вартістю. Забезпечення цінового стимулювання таких перевезень і послуг передбачене зокрема підпунктом 2 пункту 56 Плану заходів з реалізації Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07 квітня 2021 року № 321.
Тому, проєктом наказу пропонується встановити знижку в розмірі 20 відсотків з портового корабельного збору та з лоцманського збору для суден, які згідно з судновими документами віднесено до контейнеровозів (спроєктовані або переобладнані для транспортування контейнерів), автомобілевозів, РО-РО, які заходять у морський порт у закордонному плаванні для виконання вантажних операцій та використовуються відповідно до їх спеціалізації.
Із зазначеною метою передбачається внести відповідні зміни до Порядку справляння і Тарифів на лоцманське проведення суден.
Прийняття проєкту наказу дозволить підвищити конкурентоспроможність користувачів портових послуг за рахунок можливості планування витрат на суднозаходження, що здійснюються на регулярній основі.
Також, на сьогодні Порядком справляння та Тарифами на лоцманське проведення суден встановлюються основні ознаки ліній закордонного плавання. У той же час зазначене питання також урегульоване Інструкцією про порядок реєстрації ліній закордонного плавання, затвердженою наказом Міністерства інфраструктури України від 14 жовтня 2013 року № 790, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2013 року за № 1859/24391 (далі – Інструкція).
Тому, з метою забезпечення логічної послідовності нормативно-правових актів, уникнення небезпеки створення неузгодженості між зазначеними нормативно-правовими актами при внесенні в подальшому змін до Порядку справляння, Тарифів на лоцманське проведення суден та Інструкції, проєктом наказу пропонується виключити з Порядку справляння і Тарифів на лоцманське проведення суден положень щодо визначення ліній закордонного плавання, які дублюють відповідні положення Інструкції.
Таким чином, очікуваним результатом реалізації наказу є забезпечення системного та єдиного підходу щодо встановлення знижок до ставок портових зборів та тарифів на лоцманське проведення суден, що здійснюють регулярні перевезення вантажів через морські порти України, а також приведення у відповідність між собою окремих нормативно-правових актів Міністерства інфраструктури України.
Зауваження та пропозиції до проєкту наказу можуть надсилатися зацікавленими юридичними та фізичними особами протягом 30 днів з дня його оприлюднення до Управління морського та річкового транспорту Міністерства інфраструктури України на адресу: просп. Перемоги, 14, м. Київ, 01135, або в електронному вигляді на електронну адресу: rebenok@mtu.gov.ua