Стивідорні компанії через суд намагаються отримати погодження на інвестиційні проекти в морських портах

Нещодавно Державна регуляторна служба (ДРС) повідомила, що планують скасувати погодження дозволу на здійснення будівельних робіт у зоні дії навігаційного обладнання і морських шляхів (Мова йде про Статтю 12 Кодексу торговельного мореплавства України) – Погодження відведення землі та водного простору для торговельного мореплавства, здійснення будівельних та інших робіт у зоні дії навігаційного обладнання і морських шляхів.

Стивідорні компанії, які інвестують в припортову інфраструктуру та профільні чиновники неодноразово повідомляли, що процес погодження інвестиційного проекту в галузі займає в середньому 5-8 років. Тож питання дерегуляції стоїть дуже гостро – неможливо очікувати розвитку галузі або інвестицій за таких умов.

Ініціатива Державної регуляторної служби була сприйнята позитивно.

Наскільки саме цей пункт впливає на інвестиційну діяльність можна побачити на прикладі компанії “Risoil S.A.” яка є одним з концесіонерів Херсонського морського торговельного порту та зараз реалізує масштабний проект у Чорноморському морському порту з будівництіва двостороннього морського пірсу. Будівництво розпочалось у квітні 2021 року, при тому, що погодження проекту зайняло 8 років.

Що заважало Міністерсту інфраструктури чи Морській Адміністрації розробити відповідну процедуру і як би це вплинуло на розвиток українських портів?

З урахуванням ініціативи ДРС можна було б віднести ці питання до риторичних. Але в компанії СП “Risoil термінал” вирішили поставити ці питання більш конкретно та у 2020 році подали в суд на Міністерство інфраструктури України та Державну Адміністрацію морських портів України (Справа №420/9088/20). “Про визнання протиправною бездіяльності Міністерства інфраструктури України щодо нерозгляду у встановлений законодавством строк листа Товариства з обмеженою відповідальністю Спільне підприємство Рисоіл Термінал від 17.06.2020р. №273 про надання документа дозвільного характеру – Погодження відведення землі та водного простору для торговельного мореплавства, здійснення будівельних та інших робіт у зоні дії навігаційного обладнання і морських шляхів, зобов`язання Міністерства інфраструктури України розглянути у передбачений “Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності; нормативно-правовий акт № 2806-IV від 06.09.2005” Законом України “Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності” строк лист від 17.06.2020р. №273 про надання  відповідного документа дозвільного характеру.”

Як випливає з матеріалів справи, у 2015 році ДП «Адміністрація морських портів України» був затверджений План розвитку морського порту Іллічівськ на коротко – (до 2018р.), середньо – (до 2023р.) та довгострокову – (до 2038) перспективу та планом розвитку Порту передбачено розвиток інвестором ТОВ «СП Рисоіл Термінал» комплексу зі зберігання рослинних олій та продуктів переробки олійних культур з використанням причалу №11 та будівництво пірсу на стику причалів №№10,11. Вказаний план розвитку порту 02.04.2015р. погоджений Міністерством інфраструктури України.

Наказом Міністра інфраструктури України від 04.08.2015р. №302 було затверджено стратегічний план розвитку та інвестиційний план ДП «Іллічівський морський торговельний порт», якими також передбачено будівництво двостороннього пірсу на стику причалів №№10,11.

У подальшому, 12 травня 2017 року, з метою реалізації інвестиційного проекту щодо будівництва двостороннього пірсу на стику причалів №№10,11 між позивачем та ДП Адміністрація морських портів України був укладений Меморандум про співробітництво, відповідно до якого: ТОВ СП Рисоіл Термінал зобов`язалося забезпечити реалізацію проекту із збільшення/нарощення перевантажувальних потужностей, в тому числі, шляхом будівництва двостороннього пірсу на стику причалів №№10,11 ДП АМПУ (п.2.1 Меморандуму) ДП АМПУ прийняло на себе зобов`язання виконати днопоглиблення, необхідне для ефективної експлуатації об`єктівТОВ СП Рисоіл Термінал.

З урахуванням наведеного, товариство розпочало діяльність щодо реалізації у встановлені строки запланованого проекту та залучення значних іноземних інвестицій у розширення/будівництво потужностей та інфраструктури морського порту Чорноморськ та на виконання затверджених планів розвитку порту Чорноморськ, ТОВ «СП Рисоіл Термінал» побудувало та ввело в експлуатацію ємності/резервуари силосного типу; станції вивантаження вантажів; морську транспортну галерею; встановило сучасну суднонавантажувальну машину потужністю 1000 тонн/ година.

31 жовтня 2018 року ТОВ «СП Рисоіл Термінал» отримало висновок Міністерства екології та природний ресурсів України з оцінки впливу на довкілля планової діяльності, що включає будівництво двостороннього пірсу на стику причалів №№10,11 ЧФ ДП «АМПУ».

У 2019 році замовлено виготовлення проекту будівництва двостороннього пірсу, який розроблений ДП «Державний проектно – вишукувальний і науково-дослідний інститут морського транспорту» та погоджений з ДУ «Держгідрографія», ЧФ ДП «Адміністрація морських портів України» та капітаном морського порту Чорноморськ.

Після вказаних дій, товариство звернулось за отриманням висновку Державної служби морського та річкового транспорту України щодо проекту з питань безпеки судноплавства та отримало його листом від 15.06.2020р. №3571/02/15-20, однак станом на 19.08.2020р. Міністерством інфраструктури України не видано документу дозвільного характеру або відмови у його видачі.

Одеський окружний адміністративний суд у січні 2021 року прийняв рішення позов СП “Рісоіл Термінал” задовольнити.

Суд визнав протиправною бездіяльність Міністерства інфраструктури України щодо нерозгляду у встановлений законодавством строк листа Товариства з обмеженою відповідальністю СП “Рісоіл Термінал” від 17.06.2020р. №273 про надання документа дозвільного характеру – погодження відведення землі та водного простору для торговельного мореплавства, здійснення будівельних та інших робіт у зоні дії навігаційного обладнання і морських шляхів.

Суд зобов`язав Міністерство інфраструктури України надати Товариству з обмеженою відповідальністю СП “Рісоіл Термінал” – Погодження відведення землі та водного простору для торговельного мореплавства, здійснення будівельних та інших робіт у зоні дії навігаційного обладнання і морських шляхів, а саме для здійснення будівництва двостороннього пірсу та інших робіт на стику причалів №№10-11 Чорноморської філії Державного підприємства Адміністрація морських портів України, згідно проекту Будівництво двостороннього пірсу у складі розширення та експлуатації інженерної та транспортної інфраструктури та виробничих потужностей з перевалки олії, зерна, харчових продуктів переробки олійних та зернових культур.

Рішення суду також підтвердив Пятий апеляційний адміністративний суд. Суд постановив Апеляційні скарги Державного підприємства Адміністрація морських портів України та Міністерства інфраструктури України залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 грудня 2020 року – без змін (Повний текст постанови складено та підписано 28.04.2021 року).

За нашою інформацією, за пів року, що минули з моменту прийняття цього рішення, Міністерство інфраструктури так і не видало відповідні дозволи. Судячи з термінів цієї справи, ми можемо припустити, що ситуацію створили “попередники” чинного Міністра інфраструктури. Сподіваємось, Міністерство інфраструктури також підтримає ініціативу Державної регуляторної служби, а реалізація інвестиційних проектів в морських портах України перестане забирати стільки часу у інвесторів.

Олександр Діорідієв для “МБН”.