Пропонуємо вам частину інтерв’ю з головою Державної служби морського і річкового транспорту України Віталієм Кіндратовим.
З повною версією можна ознайомитись тут.
− Як, наразі, стоїть питання з українськими моряками? Я знаю, що було багато проблем з їх перекваліфікацією, з їх навчанням…
Сьогодні є певна методологія отримання документів. Моряк приходить в навчальний тренувальний центр (сертифікований заклад). Звідти він отримує сертифікат, іде з цим сертифікатом в Комісію (інспекцію з питань дипломування моряків, яка сформувала державні кваліфікаційні комісії). Там він проходить перевірку знань, потім отримує підтвердження і приходить в нашу “Капітанію”, де отримує відповідний “робочий” диплом. З ним він може йти вже найматись на роботу та виходити в море.
Ми вже змогли змінити керівництво інспекції. Її ліквідація заблокована судами. І зараз ми переходимо в процедуру “ручного” проходження цього питання. На жаль, доводиться повертатися в “аналоговий час”, але для того, щоб ми могли надати людям можливість пройти повністю процедуру: отримати сертифікат, прийти на комісію та скласти екзамен, отримати свій “робочий” диплом та йти в рейс. На сьогодні 150-200 тис. моряків знаходяться в заручниках у осіб, які донедавна контролювали електронний реєстр і через нього кваліфікаційні комісії.
Потрібно налагодити роботу державних кваліфікаційних комісій. Це наразі актуальне питання і для міністерства, і для Морської адміністрації.
− Як швидко Ви плануєте це налагодити? Коли цей закон вже запрацює в повну силу?
− Питання в тому, що закон вже давно підписаний, але підзаконні акти до нього заблоковані судами. І зараз ми вирішуємо як далі цю історію “розкручувати”… Або “відмотувати” суди, або вигравати їх вже на останньому рівні. Я не знаю, як це коректно прописати, бо воно все “живе”, і ми ставимо для себе завдання зробити так, щоб ще у жовтні цього року воно запрацювало.
− Коли ми спілкувалися з минулим міністром інфраструктури, він казав, що багато з моряків не розуміють, чому вони повинні витрачати таку велику кількість часу на те, щоб проходити всі ці кваліфікаційні комісії, тести та навчання, яке їм майже не потрібне (бо воно не відповідає сучасним методикам)… Їм, звісно, простіше просто заплатити “кому треба” і наступного дня вже піти в рейс. Як ви плануєте з цим боротися?
− В аналоговий режим ми повертаємося, аби запустити роботу просто зараз. І паралельно йде робота з Мінцифрою та Міністерством інфраструктури аби розробити нормальний державний реєстр і цифровізувати цю процедуру.
Якщо бути відвертими, то дуже багато “крюїнгових” компаній перед тим, як брати людей на роботу та відправляти на корабель, проводять тестування у себе. Це – міжнародна практика.
Проблема атестації, до речі, має декілька “граней”. Є навчально-тренажерні заклади (НТЗ), які сертифікує Морська адміністрація, і перелік яких затверджений міністерством. Зараз таких центрів – 52, і останні декілька років ніхто не дивився, хто з них реальний, хто – фіктивний. Тож є центри, які вклалися в освітній процес ресурсами, закупили обладнання, відповідні витратні матеріали, набрали професійних викладачів, а є так звані “ксерокси”. Обидві організації видають сертифікати “де юре”, але у професіоналів витрати на цю процедуру складають, умовно, тисячу гривень, а у “ксерокса” – витрати практично нульові… І, звичайно, це не про конкуренцію, це не про ринок, це – про хаос на ринку.
− Як плануєте це вирішувати?
− Ми зараз підняли “нормативку” і будемо її змінювати. По кожному з етапів є дуже багато можливостей членам комісії приймати те чи інше рішення виключно на свій розсуд. Ми хочемо зробити повністю уніфікований акт огляду. Тобто через процедури й регламенти мінімізувати “людський фактор”. Для нас принципово важливо, аби навчально-тренувальні заклади, які працюють на ринку і дають сертифікати нашим клієнтам-морякам, працювали в правовому полі. Отримав сертифікацію, підтвердив матеріально-технічну базу, проводиш навчання – займаєшся бізнесом. “Ксерокс” – вибачте, будь ласка, приведіть себе до стандартних норм стандартів та процедур, і також займайтеся бізнесом, якщо хочете займатись саме бізнесом. І це для нас принципово важлива історія. Ринок має бути відкритим, але чітко мають бути прописані регламенти, норми, вимоги. І вони мають виконуватись.
− Коли я спілкувався ще з позаминулим керівництвом Морадміністрації, там були плани запровадити відеоспостереження у тренажерних залах та відеофіксацію процесу здачі екзамену. Чи плануєте Ви це робити?
− Так. Але ми хочемо прописати це у регламентах, процедурах та вимогах до цих навчальних центрів. Ми це питання зараз відрегулюємо “нормативкою” і воно буде вирішене.