Господарський суд Києва зобов’язав Міністерство інфраструктури виконати припис Антимонопольного комітету і розробити та затвердити прозору і недискримінаційну методику розрахунку розмірів ставок портових зборів, які справляються у морських портах.
Як свідчать матеріали справи №910/13817/20, АМКУ звернувся до суду у зв’язку з не виконанням МІУ рішення комітету щодо методики справляння портових зборів, винесеного у лютому 2020 року. Міністерство повинно було до 18 червня того ж року розробити та затвердити прозору і недискримінаційну методику розрахунку розмірів ставок портових зборів, які справляються у морських портах, проте не зробило цього.
Заперечуючи проти позовних вимог, в МІУ зазначили, що визначений АМКУ у рішенні термін його виконання (4 місяці) не ґрунтується на вимогах законодавства про державну регуляторну політику та суперечить йому. Міністерство заявило, що розроблення методики в такий термін є неможливим, оскільки воно передбачає цілу низку послідовних дій, при цьому, міністерство не може впливати на строки їх вчинення, а, відтак, і нести відповідальність за дії, які від нього не залежать. Також прострочення виконання рішення обґрунтовувалося впровадженням на території України карантинних заходів.
Однак суд не визнав ці заперечення суттєвими.
«Керуючись ст.ст. 74, 76-80, 129, 236, 237, 238, 240-242 Господарського процесуального кодексу України, суд вирішив: 1) позов задовольнити повністю; 2) зобов`язати Міністерство інфраструктури України виконати пункт 2 резолютивної частини рішення Антимонопольного комітету України від 6 лютого 2020 року №113-р, а саме — розробити та затвердити прозору і недискримінаційну методику розрахунку розмірів ставок портових зборів, які справляються у морських портах», — ідеться в рішенні суду.
МІУ у вересні 2020 року розробило проект наказу «Про деякі питання портових зборів та визнання такими, що втратив чинність, наказу Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 року №316», яким пропонувало затвердити нову Методику розрахунку розмірів ставок портових зборів, які стягуються в морських портах, і новий Порядок справляння, обліку та використання коштів від портових зборів, крім використання коштів від адміністративного збору.
Наприкінці січня 2021 року проект наказу «Про деякі питання портових зборів», доопрацьований з урахуванням зауважень, наданих представниками бізнес спільноти, а також Міністерством розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства і Антимонопольним комітетом, був повторно оприлюднений для обговорення, яке повинно було закінчитися 26 лютого.
У лютому 2020 року АМКУ за заявою ТОВ «СП «Нібулон» дослідив питання встановлення Міністерством інфраструктури ставок портових зборів та знижок до них і виявив, що ці збори були затверджені за відсутності Методики розрахунку розмірів ставок портових зборів та без відповідного економічного обґрунтування. Після цього він зобов`язано МІУ припинити порушення, а саме: протягом 4 місяців розробити та затвердити прозору і недискримінаційну методику розрахунку розмірів ставок портових зборів, які справляються у морських портах.