Рішення, ухвалені суддями Конституційного Суду України впродовж 2019-2020 років у питаннях боротьби з корупцією, викликають занепокоєння. Наслідками таких рішень є системне послаблення інституційної спроможності органів, покликаних викривати корупцію, та звільнення від відповідальності осіб, причетних до завдання шкоди інтересам держави в особливо великих розмірах.
КСУ своїми рішеннями позбавив Національне бюро права через суд анулювати кабальні для державних підприємств угоди, фактично декриміналізував незаконне збагачення, звільнив від відповідальності за неподання декларації. Загалом, через такі рішення КСУ назавжди втрачено можливість відшкодувати мільярди збитків, завдані через корупцію.
17 вересня 2020 року КСУ визнав неконституційними окремі норми Закону «Про НАБУ» в частині повноважень Президента України. І хоча це рішення не скасовує факт утворення та функціонування Національного бюро, не обмежує роботу детективів та не ставить під сумнів статус Національного бюро як державного правоохоронного органу, воно містить загрози для повноцінної роботи інституції в майбутньому.
Через визнання неконституційними повноважень Президента, передбачених Законом «Про НАБУ», менше ніж за півтора місяця поза правовим полем опиняться такі питання, як:
- призначення та звільнення Директора Національного бюро,
- здійснення незалежного аудиту інституції,
- обрання і функціонування Ради громадського контролю при НАБУ.
Ситуація, що склалася, потребує негайного врегулювання. Однак, ми переконані, що розглядати її потрібно в більш широкому контексті, ніж врегулювання правових засад функціонування Національного бюро. Адже за нинішніх умов існує ризик того, що будь-який із антикорупційних органів може бути знищений через винесення політичних рішень Конституційним Судом.