- Які саме роботи і чому проводяться на р. Прип‘ять?
На річці Прип‘ять проводяться роботи з поточного ремонтного черпання. Це необхідно для відновлення безпечного судноплавства. Відповідальним за організацію та виконання таких робіт на судноплавних внутрішніх водних шляхах (ВВШ) загального користування, до яких належить і українська ділянка Прип’яті, є ДП «АМПУ». Проведення робіт з ремонтного черпання на українській ділянці р. Прип’ять здійснюється на виконання пункту 8 Плану заходів з реалізації домовленостей, досягнутих у ході зустрічі Президента України В. О. Зеленського та Президента Республіки Білорусь О. Г. Лукашенка у рамках участі у Другому форумі регіонів України та Білорусі від 4 жовтня 2019 року, а також пункту 5.4 Протоколу двадцять сьомого засідання Міжурядової українсько-білоруської змішаної комісії з питань торговельно-економічного співробітництва від 13 грудня 2019 року. Згідно з домовленостями, українська сторона повинна провести роботи, необхідні для відновлення повноцінного судноплавного руху на українській ділянці р. Припʼять.
Відновлення повноцінного судноплавного руху на українській ділянці р. Припʼять дозволить розкрити транзитний потенціал внутрішніх водних шляхів. Зокрема за рахунок транзиту продукції білоруських підприємств (будівельні матеріали, нафта та нафтопродукти) річковим шляхом до українських портів Чорного моря. На р. Прип’ять розташований один з найбільших білоруських річних портів – Пінськ, який у минулому році перевалив понад 360 тис. тонн.
Чому перед початком робіт не проводилася оцінка впливу на довкілля?
Ремонтне черпання на судноплавних ВВШ загального користування на українській ділянці р. Прип’ять не є планóваною діяльністю, яка за чинним законодавством потребує проведення оцінки впливу на довкілля. Гарантовані габарити суднового ходу на відповідних ділянках р. Дніпро та р. Прип’ять були встановлені ще після створення та заповнення у 1964–1966 роках Київського водосховища, побудованого відповідно до проекту, розробленого Державним інститутом «Укргідропроект» у 1960 році.Встановлені глибини на рівні 1,60 м та розміщення суднового ходу на р. Прип’ять зазначені на навігаційній карті видання 1974 року видання та, відповідно, на сучасній навігаційній карті видання 2012 року.
Роботи з підтримання гарантованих габаритів суднового ходу (1,60 м) на українській ділянці р. Прип’ять систематично проводилися, зокрема й у 2003–2004 рр. В останні роки ці роботи не проводилися виключно у зв’язку із системним недофінансуванням ДП «Укрводшлях» (на яке до 2018 року було покладено функцію проведення таких робіт).
Протяжність ділянок, на яких цьогоріч проводиться ремонтне черпання становить лише 2,2 км при загальній довжині суднового ходу на Прип’яті 62,5 км. Роботи проводяться на 8 перекатах, де глибина зараз менше встановлених 1,60 м, що становить небезпеку для судноплавства.
Таким чином, ремонтне черпання можна порівняти з ямковим ремонтом на автошляхах. Тому необхідності у проведенні оцінки впливу на довкілля ані з точки зору вимог чинного законодавства, ані за логікою немає.
Як контролюється радіаційна безпека при проведенні робіт?
За радіаційною безпекою робіт на Прип’яті спостерігає Державна агентство України з управління зоною відчуження (ДАЗВ), яке уповноважене державою здійснювати постійний радіоекологічний моніторинг території зони відчуження. Підрядник (ТОВ «СОБІ»), що здійснює ремонтне черпання, виконав усі необхідні умови та отримав 12.06.2020 спеціальний дозвіл від ДАЗВ на право провадження діяльності на території зони відчуження
Початку робіт передувало проведення досліджень на вміст радіонуклідів у донних відкладеннях безпосередньо на ділянках, де будуть проводитися роботи. Відповідні проби були взяті спеціалістами державного спеціалізованого підприємства «Екоцентр» (ДСП «Екоцентр»). Результати аналізу проб свідчать про те, що вміст радіонуклідів в місцях проведення робіт є значно нижчим від норм, встановлених для будівельних матеріалів, які можуть використовуватися без обмежень. Докладна інформаційно-аналітична довідка про радіаційне обстеження ділянки р. Прип’ять розміщена на веб-сторінці Філії «Днопоглиблювальний флот» ДП «АМПУ».
Також ДСП «Екоцентр» здійснює регулярний радіаційно-екологічний моніторинг якості річної води та ґрунту в районі проведення робіт та нижче за течією, в першу чергу на предмет виявлення у ній підвищеного вмісту радіонуклідів.
Ремонтне черпання проводиться з використанням якірного земснаряду. Ґрунт, який видаляється з перекатів переміщується по плавучому пульпопроводу на відстань до 300 м від суднового ходу на уріз води. Ніякого складування вилученого ґрунту на відкритих ділянках берега річки, яким жахають громадськість деякі активісти, не передбачено. Вивозитися цей ґрунт також нікуди не буде.
Фото: day.kyiv.ua