Сьогодні відбувся історичний момент: Верховною Радою України прийнято Закон України “Про оборонні закупівлі”.
Зазначений Закон України розроблений для забезпечення обороноздатності України шляхом:
- запровадження ефективного та прозорого механізму оборонних закупівель,
- створення конкурентного середовища та запобігання корупційних ризиків;
- розвитку добросовісної конкуренції;
- сприяння розвитку науково-технічного й технологічного потенціалу вітчизняного оборонно-промислового комплексу відповідно до сучасних принципів державної політики у сфері національної безпеки і оборони.
Окрім того, Законом України передбачена гармонізація законодавства України у сфері оборонних закупівель до положень, поширених в країнах – членах НАТО та Європейського Союзу, здійснення громадського та демократичного контролю.
“Вкрай важливим є те, що Закон направлений на розвиток конкурентного середовища у сфері оборонних закупівель. Такий підхід дозволить створити правові та економічні передумови для розвитку конкурентного середовища у сфері оборонних закупівель відповідно до принципів закупівель, поширених в країнах – членах НАТО та Європейського Союзу”. – підкреслила заступник Міністра Світлана Панаіотіді.
У рамках Закону України основними задачами є:
- підвищення якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення, зокрема шляхом поступового переходу до державного підтвердження якості на основі підходів, що використовуються у відповідних стандартах НАТО.
- запровадження спрощеного механізму закупівель продукції оборонного призначення з урахуванням засад Закону України «Про публічні закупівлі», що забезпечує уніфікацію законодавства в сфері закупівель в цілому;
- переформатування процедури відбору виконавців державного оборонного замовлення шляхом запровадження автоматизованих управлінських процесів;
- автоматизацію та діджиталізацію відомостей щодо ринку оборонної продукції шляхом створення електронного реєстру відповідних постачальників що базується на принципах підтримки конкурентного середовища;
- створення механізмів захисту інтересів національного виробника та національної економіки оборонної промисловості як державного, так і приватного сектору, а саме: можливість коригування цін у випадку суттєвих змін фінансово-економічних умов виконання державних контрактів (договорів), застосування критерію «вартість життєвого циклу» під час відбору виконавців, що відповідає стандартам країн-членів НАТО та ЄС, надання пріоритету локалізації виробництва на митній території України, передбачено збільшення гранично допустимого рівня рентабельності виключно для національних виробників, що є виконавцями державних контрактів (договорів) при закупівлях без застосування конкурентних процедур тощо;
- врегулювання процедури міжвідомчої взаємодії та повноважень у сфері оборонного планування та закупівель, здійснення парламентського, громадського та демократичного контролю у процесі оборонних закупівель ;
- встановлення нових вимог та правил щодо обмеження доступу до інформації оборонної продукції.