У грудні 2017 року ексміністр інфраструктури видав наказ про зниження портових зборів. Чи міг так вчинити міністр? Міг, але за винятком: адміністративний збір, розмір якого визначений у Законі України «Про державний бюджет на 2018 рік», не можна було змінювати наказом міністра, а лише шляхом внесення змін до закону про бюджет.
Це — не примха НАБУ, а вимога Бюджетного кодексу, яку міністр проігнорував. І саме цей факт став підставою для розслідування детективів.
30,4 млн грн — це сума, яку недоотримав бюджет через незаконне зниження саме адміністративного збору. Щодо ефективності зниження решти портових зборів, то там результат теж невтішний. Проте ці наслідки не становили предмет розслідування НАБУ, а, радше, слугують додатковим аргументом.
Чи усвідомлював експосадовець можливі негативні наслідки своїх дій? Слідство переконане, що так. Адже Міністерство фінансів 4 ❗️рази попереджало його про порушення бюджетного законодавства, а також про негативні наслідки. Однак наказ колишній міністр видав.
Що в сухому підсумку? Зменшення портових зборів, включно з адміністративним, не стало чинником збільшення кількості суднозаходжень та кількості перевантажених вантажів в українських портах протягом 2018 року. Зрештою, це визнало і Мінінфраструктури, зафіксувавши відповідні факти у своєму звіті, який підписав сам ❗️ міністр-автор наказу, нині підозрюваний.
З огляду на суспільний резонанс наводимо деякі документи з матеріалів слідства. Водночас, ми переконані, що дебати є доречними під час судового розгляду, коли обидві сторони процесу — обвинувачення й захисту — можуть продемонструвати зібрані ними матеріали, а суд — надати відповідну оцінку.